صهیونیست‌ها در بُعد رسانه‌ای سنگین‌ترین شکست را متحمل شدند

تهران- ایرنا- یک تهیه‌کننده و کارگردان با اشاره به شهادت خبرنگاران غزه توسط رژیم صهیونیستی گفت: هر کدام از شهدا، مظلومیت و اقتدار این ملت را نشان می‌دهد و صهیونیست‌ها در بُعد رسانه‌ای و افکار عمومی سنگین‌ترین شکست تاریخ خود را متحمل شدند.

به گزارش عمارفیلم به نقل از ایرنا، محسن مقصودی تهیه‌کننده و کارگردان متولد ۱۳۶۱ تهران است. وی دارای مدرک کارشناس ارشد مدیریت رسانه است. مقصودی همچنین مجری و تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «ثریا» و عضو شورای طرح و برنامه گروه دانش و اقتصاد شبکه یک است.

وی کار حرفه‌ای خود را از تلویزیون آغاز کرده و سال ۱۳۹۲ در برنامه «ثریا» به عنوان تهیه کننده فعالیت داشته‌ است که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای تلویزیون مطرح کند. مقصودی با فعالیت در این برنامه تجربه حرفه‌ای موفقی برای خود رقم زد. وی همچنین داوری بخش تولیدات تلویزیونی دهمین جشنواره عمار را بر عهده داشته‌ است.

مقصودی طی دوره‌های گذشته جشنواره عمار، آثار گوناگونی همچون «شاهدان عینی»، «در سنگر دانش»، «همپای جهادی‌ها»، «طلای بیابان»، «۷ دقیقه تا تل‌آویو»، «شورش در شهر» و… را ارائه کرده و برای این آثار جوایزی همچون فانوس بهترین برنامه تلویزیونی، فانوس بهترین فیلم مستند بخش جنگ نرم، فانوس بهترین فیلم مستند بخش اقتصاد مقاومتی، فانوس بهترین فیلم مستند بخش روایت شهادت، جایزه ویژه پژوهش فیلم مستند در بخش نقد درون‌گفتمانی، لوح تقدیر بهترین مستند بخش نقد درون‌گفتمانی، لوح افتخار بهترین فیلم مستند بخش جنگ اقتصادی، لوح افتخار بهترین فیلم مستند بخش همت مومنانه، لوح افتخار مستند جنگ نرم، را کسب کرده‌ است.

با این تهیه‌کننده، کارگردان و برگزیده جشنواره عمار، گفت و گویی داشتیم که در ادامه می‌آید.

شهید کردن سربازان جنگ رسانه‌ای

مقصودی درباره وجه اصلی نبرد اخیر حماس با رژیم صهیونیستی اظهارداشت: بعد اصلی نبرد «طوفان‌الاقصی»، جنبه رسانه‌ای است. همان روز اول مبارزه در هفتم اکتبر، اسرائیل پیش از اینکه در بعد نظامی درهم‌شکسته شود، در حیطه افکار عمومی و تخریب هیمنه‌اش در منطقه و دنیا، شکست را احساس کرد.

وی افزود: اینکه نیروهای حماس با پاراگلایدر و به روش‌های دیگر وارد سرزمین‌های اشغالی شده و هرکدام با اسیر بر می‌گشتند و اتفاقات از این دست، نشان‌دهنده سرعت عمل حماس بود و چهره شکست‌ناپذیر اسرائیل را در افکار عمومی تخریب کرد.

این تهیه‌کننده و کارگردان بیان کرد: در ادامه این عملیات، صهیونیست‌ها تلاش کردند تا با مظلوم‌نمایی، فضای رسانه‌ای را به نفع خود شکل‌دهند اما با توجه به جنایات بی‌سابقه اسرائیل، ورق برگشت. شاید بتوان گفت این جبهه‌گیری افکار عمومی در مقابل رژیم صهیونیستی، در مدت ۷۵ سال اشغال، بی‌سابقه است.

مقصودی اظهارداشت: به دلیل این جبهه‌گیری افکار عمومی، صهیونیست‌ها تا اینجا شکست سنگینی در بعد رسانه‌ای خورده‌اند. بخش مهم کار هم مربوط به تلاش‌هایی می‌شود که خبرنگاران حاضر در غزه انجام ‌داده‌اند.

وی گفت: اینکه اسرائیل اینقدر از حضور کنشگران رسانه‌ای در غزه خشمگین است و شاید حدود ۸۰ خبرنگار را به شهادت رسانده و بعضا، منازل و خانواده آنها را مورد حمله قرار داده‌است، به این دلیل است که می داند یکی از ابعاد اصلی جنگ، بعد رسانه است و او در این زمینه، قافیه را باخته‌است. تمامی این حملات به خبرنگاران، برای ایجاد رعب در آنهاست تا این خط رسانه‌ای که مسیر رسوایی اسرائیل را در پیش گرفته، ادامه پیدا نکند اما همچنان در جریان است.

مقصودی افزود: خبرنگاران و کنشگران رسانه‌ای غزه که به شهادت رسیدند یا زیر آوار گیر افتاده‌اند، هر کدام نقش یک رسانه را بازی می‌کنند و تک تک قطره این خون‌ها، مظلومیت، آزادگی و اقتدار این ملت را در برابر جنایت صهیونیست‌ها نشان می‌دهد. بنابراین در کنار بعد امنیتی و نظامی، صهیونیست‌ها در بعد رسانه‌ای و افکار عمومی نیز سنگین‌ترین شکست تاریخ خود را متحمل شده‌اند.

صهیونیست‌ها در بُعد رسانه‌ای سنگین‌ترین شکست را متحمل شدند

قطع شریان‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی

این مستندساز با اشاره به اهمیت مسائل اقتصادی در مبارزه با رژیم اشغالگر قدس اظهارداشت: نکته‌ای که رهبر انقلاب هم اشاره ‌فرمودند که باید شریان اقتصادی رژیم صهیونیستی در حوزه انرژی و ارزاقی که به سمت صهیونیست‌ها می‌رود، قطع شود، راهبرد بسیار مهمی برای کشورهای جهان اسلام است اما این حوزه متاسفانه جایی است که جهان اسلام در آن ضعف دارد. کشورهای عربی و اسلامی در این زمینه کوتاهی کرده‌اند و کشورهایی مثل ترکیه، آذربایجان، امارات و مصر، رابطه سیاسی-اقتصادی سنگینی با صهیونیست‌ها دارند و ملت‌های مسلمان متوجه این نفاق شده و از آنها مطالبه می‌کنند.

وی گفت: این زمینه، کار رسانه‌ای خیلی جدی‌تری را می‌طلبد تا پل‌هایی که به سمت رژیم صهیونیستی وجود دارد، از سوی دولت‌ها قطع شود و اگر دولت‌ها کوتاهی کردند، باید از سوی ملت‌ها این فشار روی دولت‌ها ایجاد شود. ما در چند قسمت از برنامه «ثریا» در این مورد صحبت کردیم و به شفاف‌سازی اقتصادی این موضوع پرداختیم که واردات و صادرات رژیم صهیونیستی به چه میزان و از چه کشورهایی است و چه فعالیت‌هایی در این زمینه می‌توان انجام داد. امیدواریم حرکت جدی‌تری را از سوی دولت‌ها و مردم این کشورها شاهد باشیم.

مقصودی درباره پویش جدید خرید نکردن کالاهای مرتبط با رژیم صهیونیستی بیان کرد: بعد از «طوفان‌الاقصی»، وارد مرحله جدید جهت مبارزه با منافع اقتصادی رژیم صهیونیستی شده‌ایم. این حرکت، اقدام بسیار ارزشمندی است و می‌تواند در کنار کارهای بزرگتری که برای مثال توسط یمن صورت می‌گیرد، به منابع اقتصادی این رژیم در کشورهای اسلامی و دنیا، به شدت ضربه وارد کند.

این کارشناس رسانه افزود: این جریان باید در کشور ما نیز مورد بازتعریف قرار گیرد. برخی از کالاهایی که در ایران تولید می‌شوند، دارای شائبه‌های جدی وابستگی به شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی هستند و باید حتما مورد بررسی قرار گیرند. باید گفت که این مطالبه به صورت جدی از سوی مردم هم وجود دارد که اگر چنین کالاهایی هستند، باید به سرعت، خریداری آنها متوقف شده و با کالاهای داخلی و یا خارجی غیروابسته، جایگزین گردند. البته این ماجرا با صحبت‌های کلی قابل حل نیست و باید شفاف‌سازی شده و از سوی دولت، پیگیری شود.

عمار، جهاد سازندگی رسانه‌ای

مقصودی با تاکید بر اهمیت رویکرد جهادی عمار به توانایی‌های این جشنواره برای استفاده مناسب از شرایط موجود اظهارداشت: عمار، به همان تعبیری که حاج نادر طالب‌زاده داشتند، «جهاد سازندگی رسانه» است. تربیت نسلی از فیلم‌سازان و مستندسازان و هنرمندان، به خودی خود می‌تواند مولد و معرف سبک زندگی جهادی باشد.

وی گفت: هر چقدر که جشنواره عمار به سمت تولید آثار بین‌المللی پیش برود، بهتر است؛ به خصوص با این وضع موجود که موجی نه تنها در جهان اسلام بلکه در بین تمام آزادگان دنیا شکل گرفته‌ است، بستر برای تولید کارهای مشترک بین‌المللی در مورد سبک زندگی جهادی و ریشه‌ها و مبانی صهیونیسم، بیشتر فراهم شده‌ است.

این مستندساز افزود: عمارِ پس از عملیات «طوفان‌الاقصی» می‌تواند تفاوت بسیاری با پیش از این عملیات داشته‌ باشد. «طوفان‌الاقصی»، طوفانی در فطرت بشریت ایجاد کرده و فطرت انسان‌های پاک سراسر دنیا را به غَلیان درآورده است. اکنون فضای برای کارهای رسانه‌ای که شاید در گذشته جواب نمی‌دادند، بسیار آماده شده‌ است.

صهیونیست‌ها در بُعد رسانه‌ای سنگین‌ترین شکست را متحمل شدند

مقصودی اظهارداشت: بنابراین باید از این فرصت مغتنم ایجاد شده، نهایت استفاده را کرد و برای آن، برنامه‌ریزی رسانه‌ای داشت. موج‌های رسانه‌ای که در غرب و دنیا پیرامون توجه به اسلام و قرآن شکل‌ گرفته، بی‌نظیر است و حداقل در عمر خودم به یاد ندارم که چنین موقعیت‌هایی فراهم شده‌ باشد. بنابراین، شرایط متفاوت بیان‌کننده این است که ما نیاز به یک بازتعریف و تغییر آرایش رسانه‌ای هستیم.

عمار از نسل جدید غافل نشود

مقصودی درباره اهمیت توجه جشنواره عمار به نسل جدید گفت: کار دیگری که از نظر من جشنواره عمار می‌تواند به آن وارد شود، بحث ارتباط با نوجوانان و مدارس است. این ماجراها نشان داد که علی رغم تمام ادعاهایی که در مورد نسل جدید می‌شود، این نسل آمادگی شنیدن کلام حق و تبلیغ آن را دارد.

وی افزود: این زمینه، یکی از حوزه‌هایی است که جشنواره عمار می‌تواند برای بازتعریف رسانه‌ای جبهه انقلاب، به آن ورود کند. این کار می‌تواند شامل شبکه‌سازی از نوجوانان در مدارس و آموزش دادن آنها و تدارک دیدن مسابقه‌ها و جشنواره‌های ویژه برای آنها در حوزه‌های داخلی همچون عدالت‌خواهی و حوزه بین‌المللی باشد.

داور جشنواره عمار اظهارداشت: این جشنواره در ابتدا با ۳۰ یا ۴۰ اثر شروع به کار می‌کند. ما از جایی که مستندهای جبهه انقلاب شاید سالی نهایتا ۳۰ اثر بوده است، اکنون به جایی رسیده‌ایم که صدها مستندساز خوب داریم. الان کارها هم از نظر کیفی و هم کمی، بسیار رشد پیدا کرده‌ است و این حاصل یک کار جهادی است؛ هم از سوی جشنواره عمار، هم جبهه‌های فرهنگی انقلابی دیگر. البته جبهه‌های رسانه‌ای مقابل انقلاب اسلامی هم کارهای سنگینی انجام داده و رشد کرده‌اند و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری روی این بحث انجام داده‌اند. بنابراین، این نیاز وجود دارد که جشنواره عمار نیز جنبه کیفی بیشتری پیدا کند و رویش‌های بیشتری داشته و روی نسل آینده و دانش آموزان، کار بیشتری انجام‌دهد.

چهاردهمین جشنواره عمار دی‌ماه امسال با بخش تازه «نظم جدید جهانی» برگزار می‌شود. نمایش مرکزی آثار بخش مسابقه به‌صورت حضوری در سینما فلسطین تهران و نمایش برخط آثار منتخب در بسترهای جشنواره صورت می‌گیرد.

منبع: ایرنا