دبیر جشنواره عمار استان فارس:

ژاکت‌های دستبافت زنان پشتیبانی جبهه جایگزین جوایز نقدی شد / لوح تقدیر با امضای خانواده‌های شهدا

«محمدصادق رویگر» دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار در استان فارس، استقبال کارگردان مستند «قاعده بازی» در اکران مردمی این استان را جالب و قابل توجه دانست.

همزمان با آغاز اکران‌های مردمی در سراسر کشور؛ جشنواره مردمی فیلم عمار در استان فارس ۲۳ الی 26 بهمن‌ماه برگزار شد. «محمدصادق رویگر» دبیر اجرایی جشنواره عمار در استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار عمارفیلم اظهار داشت: در استان فارس بدین صورت بوده‌است که شهرستان‌ها برخی سال‌ها به صورت ستادی جشنواره را برگزار کرده‌اند و برخی سال‌ها هم برگزار نشده اما شهرستانی مثل گراش هر چهارده سال را برگزار کرده است، البته اینکه نشاط بیشتری در استان‌ها ایجاد کنیم و تبلیغ جدی‌تری داشته باشیم می‌شود گفت که امسال اولین سالی بوده که تلاش شده تا شهرستان‌های دیگر هم برگزار کنند که از طرف حسینیه هنر شیراز اتفاق افتاد.

این عضو ستاد برگزاری جشنواره عمار در استان فارس با بیان جزئیاتی از نحوه برگزاری از افتتاحیه جشنواره تا اختتامیه آن اظهار کرد: افتتاحیه در روستای دارالمیزان شهرستان مهر برگزار شد و تنها شهید حادثه تروریستی کرمان استان ما برای آن روستا بود شهیده «سیده صغری حسینی‌فرد». مراسم افتتاحیه در حسینیه خانوادگی شهیده برگزار شد و پسر شهیده هم بدلیل اینکه مداح بودند مدیحه سرایی کردند و دکتر کافی و دکتر پروانه نجاتی از اساتید ادبیات دانشگاه شیراز به آنجا تشریف آوردند و شعرخوانی کردند، دکتر کافی درباره حادثه کرمان شعر سروده بودند و خانم دکتر نجاتی و همسرشان ویژه جشنواره عمار شعر سروده بودند و در آنجا خواندند، بعد از آن گروه سرود روستا هم شعری خواندند و رئیس سازمان تبلیغات شهرستان مُر هم سخنرانی کردند، این کلیتی از مراسم افتتاحیه بود که بعد از بیست و سوم تا بیست و ششم هم اکران‌ها شروع شد و دائم پیگیر اکران‌ها در شهرستان‌های دیگر مثل نیریز و رفسنجان هم بودیم البته قبل از ایام جشنواره هم شهرستان گراش نوزده تا بیست و یک بهمن اکران داشتند و بقیه شهرستان هم بعد از جشنواره اکران‌ها را شروع کردند ولی ما سعی کردیم در این ایام نشاط بیشتری به اکران‌ها بدهیم، در آخر هم مراسم اختتامیه بیست و ششم بهمن در تالار فجر برگزار شد و مصادف بود با رونمایی کتاب «پلاک پ» که کتابی درباره پشتیبانی زنان در پشت جبهه بود. یکی از خانم‌های پشتیبانی زمان جنگ (خانم یونسی) برای جشنواره تعدادی ژاکت نمادین که اندازه عروسک بافته بودند و هدیه کردند به جشنواره عمار ما هدیه کردیم به برگزیدگانی که در جشنواره ازآن‌ها تقدیر کردیم.

وی افزود: ما برای پذیرایی از افراد شرکت کننده در جنگ بسته‌های کوچک آجیل استفاده کردیم چون یکی از کارهایی که زنان در پشت جبهه انجام می‌دادند آماده کردند همین بسته‌بندی آجیل بود که به جبهه می‌فرستادند تا رزمنده‌ها از آن استفاده کنند، خود خانم‌ها آجیل بسته بندی کردند و به صورت نمادین از حضار پذیرایی شد و یک کلیپی هم از این ماجرا نمایش داده شد.

رویگر در ادامه درباره نحوه برگزاری اختتامیه گفت: در مراسم اختتامیه خانم میرشکاری نویسنده کتاب «پلاک پ» با دو تا از خانم‌های پشیبانی زمان جنگ گفت‌وگو داشتند. در این مراسم خانواده شهید دادالله شیبانی از شهدای مدافع حرم، شهید سادات علوی که در سوریه به شهادت رسید و لوح تقدیرهای ما را خانواده شهدا و خانم‌های پشتیبانی جنگ امضا کردند و به برگزیدگان اهدا کردند.

محمدصادق رویگر درباره جوایز برگزیده‌ها گفت: جایزه برگزیده به مستند «قاعده بازی» اثر حسن وزیرزاده تعلق گرفت که جایزه هم یکی از ژاکت‌های نمادین و دست‌بافت شهیده سیده صغری حسینی‌فرد بود که به لطف خانواده شهید این دستبافت به آقای وزیرزاده اهدا شد.

از نظر رویگر فیلم قاعده بازی در بین مستندها بیشترین مخاطب را داشت و کارگردان این مستند واقعا خوشحال و راضی بودند و از اینکه از مستندشان استقبال شده بود سر ذوق آمده بودند و حتی پیشنهاد تهیه کنندگی از آثار دیگر استان را دادند که خب این خیلی نشانه خوبی بود.

وی در آخر افزود: مزیت اکران‌های مردمی و نمایش مستند برای مردم عادی تاثیر گذاری خوبی است که در جهت آگاهی بخشی و تبیین دستاوردها دارد.