دبیر جشنواره عمار استان خوزستان:

مخاطب واقعی را در اتوبوس‌های بین شهری پیدا کنید/ تقدیر از شهدای خوزستانیِ راه قدس

دبیر اجرایی جشنواره عمار در استان خوزستان گفت: این جشنواره از ۱۰ تا ۱۳ بهمن‌ماه سال‌جاری و از ساعت ۱۸ تا ۲۲ با محوریت جبهه مقاومت و فلسطین در سینما اکسین اهواز برگزار شد.

همزمان با آغاز اکران‌های مردمی در سراسر کشور؛ چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار استان خوزستان در تاریخ 10 الی 13 بهمن‌ماه در سینما اکسین اهواز برگزار شد.

«مصطفی شالباف» دبیر اجرایی جشنواره عمار در استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار عمارفیلم اظهار داشت: این جشنواره از ۱۰ تا ۱۳ بهمن‌ماه سال‌جاری و از ساعت ۱۸ تا ۲۲ با محوریت جبهه مقاومت و فلسطین در سینما اکسین اهواز برگزار شد.

وی افزود: فیلم‌ها و مستندهای برتر هنرمندان استان و کشور در جشنواره مردمی عمار خوزستان به نمایش درآمد. از جمله برنامه‌های امسال جشنواره در اهواز معرفی آیت‌الله بهبهانی و شهیدان موسی اسکندری و جبار موسوی، معماری، کربلایی پور، اثنی‌عشری و مصدق طاهری بود که در راه مبارزه با رژیم اشغالگر قدس فعالیت و مجاهدت کرده‌اند. یکی دیگر از برنامه‌های جشنواره فیلم عمار راه‌اندازی اتاق نوجوان بود که فیلم‌های پویانمایی برتر در آن اکران شد.

شالباف درباره هدف از برگزاری جشنواره عمار در استان خوزستان گفت: 10 دوره تا الان برگزار شده است، از یک سالی به بعد خیلی جدی جشنواره عمار رو پیگیری و برگزار کردیم. اکران‌های مردمی در استان خوزستان همواره در طول سال انجام می‌شود ما اکران‌هایی هم که در شهرستان‌های استان داشتیم که با جوایزی از سازندگان آن‌ها تقدیر کردیم. یک شب هم در ادامه برنامه‌ها از خانواده شهدا تقدیر کردیم در شب دیگر شب شعر و هنر بود که در آن تاریخ صدوبیست ساله استان خوزستان مورد بررسی قرار گرفت که یک کار جذاب که برای حضار هم جالب بود.

وی افزود: تقدیر از اکران کننده‌های سایر شهرهای این استان اقدام دیگری بود که در جشنواره امسال انجام شد، ما امسال بحث حلقه مردمی را داشتیم که به صورت خودجوش فعالیت‌های جهادی را پیش می‌بردند که از آن‌هم تحت عنوان جهادگرانی که سال‌ها در مناطق محروم فعالیت می‌کردند تقدیر شد.

وی بیان اینکه هر سال به صورت خودجوش جشنواره را برگزار می‌کنند، اظهار داشت: ما هر سال به صورت خودجوش جشنواره عمار رو برگزار می‌کنیم و سعی می‌کنیم هر سال برگزار کنیم اکثر آثار تولیدی خود استان خوزستان هستند و تنها آثار سینمایی داستانی را خارج از تولیدات استان نمایش می‌دهیم.

وی افزود: اکران مستندها هر شب در طول ایام جشنواره در چند سانس مختلف برگزار می‌شد. خب این تعداد اکران را داشتیم اما در آثار و تولیدات استان خوزستان بازخورد خوبی از کارگردانان و فیلمسازان داخل خود استان داشتیم داشتیم. در طول سال هم برای مردم خوزستان اکران داریم. اکران‌ها صرفا مخصوص ایام جشنواره نیست و اکران مردمی در استان ما حتی در مناطق محروم فعال است.

دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار خوزستان به عنوان یک اکران کننده گفت که فیلم و مستند اثرگذاری خوبی بین مردم دارد و مردم از فیلم استقبال می‌کنند و این اکران‌های مردمی جای خودش را بین مردم باز کرده حداقل برای استان خوزستان که اینجوری بوده است.

وی افزود: اکران‌های مردمی تاثیری بسیاری در بالا بردن آگاهی مردم دارد و می‌تواند دستاوردهای انقلاب اسلامی را به خوبی بین مردم تبیین کند، چراکه فیلم‌ها اصولا مربوط به موضوعاتی هستند که کمتر بهش پرداخته شده و وقتی که ما این فیلم‌ها را بین مردم عادی نمایش می‌دهیم اثرگذاری بالای آن در بین مردم عادی قابل رویت است. مستندسازهای ما به موضوعاتی می‌پردازند که مربوط به تاریخ شفاهی می‌شود و غنای این سوژه‌ها نیز خیلی بالاست.

شالباف در آخر افزود: هم سال گذشته و هم امسال اثرگذاری خوبی از اکران مستند‌ها شاهد بودیم و مخاطب به این آثار نیاز دارد و به خاطر همین نیاز اثر مثبتی هم دارد، به راحتی می‌توان تغییر را احساس کرد. در اکران‌هایی که در شهرهای مختلف استان داشتیم از هرمز و آبادان و غیره استقبال مردم خیلی خوب بود. مردم خودشون دنبال کننده این اکران‌ها بودند و فقط محدود به سالن‌های سینما نبود. ما توانستیم این ظرفیت را ایجاد کنیم که در مساجد، هیات‌ها، محفل‌ها و حتی اتوبوس‌های بین شهری هم اکران داشته باشیم و برای تامین امکانات هم توانستیم ارگان‌های فرهنگی دغدغه‌مند را به مناطق و مکان‌های کم برخوردار متصل کنیم تا از طریق تجهیزات آن‌ها اکران فیلم‌ها به خوبی انجام شود. به نوعی خلا امکانات اینگونه جبران شد و الحمدالله افراد دغدغه‌مند فعال انقلابی که خواهان تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی باشند کم نداریم.

در مجموع ما در استان خوزستان سعی کردیم که این جشنواره را بومی‌سازی کنیم و نقش محور مقاومت را برای مردم تبیین کنیم و مسئله استکبارستیزی را هم بین مردم عادی جامعه جا بیاندازیم مثلا اگر نوجوانان نمی‌توانند به جبهه بروند در ازای آن می‌توانند در جبهه فرهنگی اثرگذار باشند و در جهت ترویج فرهنگ شهادت هم شهدای حزب‌الله، غزه، سوریه و لبنان را به آن‌ها خاطر نشان کردیم تا فرهنگ مقاومت و شهادت را ترویج داده باشیم.