«عابدان کهنز» به روایت فعالان فرهنگی‌؛

روایت مسیر شهادت

مستند سینمایی «عابدان کهنز» روایت تربیت، شکوفایی و بالندگی نوجوانان مسجد امیرالمومنین(ع) منطقة «کُهَنز» شهریار است که در وقایع مهم انقلاب اسلامی از جمله فتنه ۸۸ و فتنه تروریست‌های تکفیری در سوریه حضور

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از هفته نامه ۹ دی، این مستند که به کارگردانی مجید رستگار و تهیه کنندگی امیر مهریزدان در مرکز مستند عمار تولید شده و تاکنون در طی ۶ هفته اکران‌های مردمی خود در ۱۰۰ نقطه کشور، نزدیک به ۳۷ تومان فروش داشته است.

همچنین تاکنون نزدیک به ۵۰۰ درخواست برای اکران در نقاط مختلف کشور ثبت شده. بندر لنگه، دهلران، رامهرمز، نهاوند، ساری، مشهد، اصفهان، فراشبند، آبادان، اسلامشهر، شهربابک، کاشان، نهبندان، اراک، شاهرود و… برخی از نقاطی است که «عابدان کهنز» در آنها به نمایش درآمده و طی آن، حدود ۱۲هزار نفر به تماشای این مستند سینمایی نشستند.

در این میان، برخی از چهره‌ها و فعالان فرهنگی رسانه‌ای کشور نظرات مختلفی درباره این مستند داشته‌اند که برخی از آنها را می‌خوانید.

حجت الاسلام محمدی عراقی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان

آن چیزی که بسیار مهم بود عشق و علاقه این شهدا نسبت به اهل بیت، مخصوصا به حضرت زینب(س) بود. زمانی که شهید صدرزاده و یا شهدای دیگر جمله «کلنا عباس یا زینب» را می‌گفتند این موضوع را برای من تداعی میکرد که واقعا در آن لحظه عاشورا را می بینند.

مستند «عابدان کهنز» از این جهت نمره خیلی بالایی می تواند داشته باشد که پیوندهایی بین مساجد، عزاداری‌ها و اهل بیت(ع) و دفاع و جهاد در راه خداوند برقرار می‌کند.

مهدی چمران، عضو سابق شورای شهر تهران

مستند «عابدان کهنز» یک فیلم معمولی و عادی نبود. این اثر روایت کننده شهادت و مسیر شهادت است. بر این اساس مستند از دو منظر تاثیرگذار است. نخست دوستان و شهدایی که با آن شور و شوق به شهادت رسیدند و دوم، حسرتی که برای امثال ما باقی ماند زیرا ماندیم و شهادت نصیب ما نشد.

مستند «عابدان کهنز» بر این نکته تاکید دارد که همه چیز از مساجد آغاز می‌شود، نیروها در این اماکن مقدس رشد کرده و بزرگ می‌شوند. از مساجد به جبهه‌ها می‌روند و در نهایت نیز مجددا به همان مساجد بازمی‌گردند.

این مستند به خوبی نشان می‌دهد که مساجد ما چگونه می‌توانند جایگاه واقعی و والای خود را داشته باشند و با انجام حرکت‌های خوب و مناسب فرهنگی چنین میوه‌های شیرینی را بتوان از آنجا برداشت کرد.

حجت الاسلام سهرابی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تهران

مستند «عابدان کهنز» مجاهدتی پیوسته و چندین ساله را روایت کرده است. ما در این فیلم می بینیم که یک گروهی درابتدا با هم ارتباط برقرار می کنند و آن مسجد را شکل می دهند و به دنبال آن فعالیت های فرهنگی و تربیتی را انجام می دهند.

نقطه عطف مستند «عابدان کهنز» آنجایی بود که شهید صدرزاده قبل از شهادت خود در جمله‌ای گفتند پایان ماموریت یک بسیجی شهادت است. همانگونه هم که مشاهده کردیم این شهید بزرگوار صداقت خود را در این مسیر اثبات کرد و به همه نشان داد.

یک درخواست دارم و آن این است که همه اهالی مسجد و بسیجی ها تلاش کنند تا مستند «عابدان کهنز» بیشتر و بهتر دیده شود. زیرا این بهتر دیده شدن موجب حیات معنوی و جهادی گروه ها و مجامعی که در آن حضور دارند و فعالیت می کنند می شود.

مسعود کارگر، مستندساز

با قسمت اول مستند «عابدان کهنز» ارتباط بیشتری برقرار کردم. فیلم شروع خوبی داشت و با اینکه می دانستم مستند دو ساعت زمان دارد. اما اثر از کشش خوبی برخوردار بود و به موضوع و سوژه خیلی خوب پرداخته بود.

به دلیل اینکه سالی ۵۰ تا ۶۰ مستند را تماشا می کنم خیلی سخت پسند هستم ولی به این مستند نمره ۱۸ را می دهم. زیرا «عابدان کهنز» ازجمله مستندهای بسیار خوبی بود که امسال مشاهده کردم. در واقع تا به امروز چنین فضایی در یک مستند ندیده بودم. ضمن اینکه کار از روایت جدیدی برخوردار بود و به همین دلیل برای من جذابیت داشت.

محمدرضا بورونی، مستندساز

امروز مستند «عابدان کهنز» را تماشا کردم. اگر واقعیت را بخواهید در جریان ساخت این مستند کار اصلی را شهدا و آن حاج آقایی که مسجد را ایجاد کرده بود انجام دادند. هنر کارگردان هم این بود که فیلم را به خوبی ساخته بود و خوشبختانه زحمات و تلاشی که آنها انجام داده بودند را از بین نبرده بود.

کارگردان خیلی دلی به سراغ داستان فیلم رفته بود و اصلا سعی نکرده بود تا پیچیدگی های غیر ضروری را به ماجرای این مستند اضافه کند. دقیقا به همین دلیل هم این اثر خیلی روتین و خوب از آب درآمده بود.

مدتی است که قصد داشتم به همراه همسرم برای تماشای فیلمی به سینما بروم و کار خوبی را تماشا کنیم زیرا متاسفانه بیشتر فیلم های روی پرده سینما به دردنخور و مبتذل هستند. به همین دلیل حاضر هستم دو برابر مبلغ بلیط آن فیلم ها هزینه کنم و با همسرم چنین اثری را ببینیم. در واقع تماشای مستند «عابدان کهنز» خیلی به ما کیف داد و حال ما را خیلی بهتر کرد.

مادر شهیدان خالقی پور

بهترین قسمت مستند «عابدان کهنز» آن بخشی بود که آقای صدرزاده وصیتنامه خود را خیلی قشنگ خواندند. این مستند با توجه به اینکه دو ساعت زمان داشت، بسیار خوب بود و اصلا هم خسته کنند نبود. در واقع تماشای آن ارزش هرقدر پول دادن را داشت.

من با تماشای این مستند شارژ شدم، زیرا درعین اینکه خیلی قشنگ بود هم از دیدن برخی صحنه‌ها خوشحال شدم و هم با دیدن برخی وقایع ناراحت شدم. تماشای این مستند دل من را گرم کرد. با تماشای این فیلم مشاهده کردم جوان‌های پرانرژی داریم که در راه رضای خدا به شهادت رسیدند و صدبرابر آنها هم جوانان خوبی را امروز در کشور داریم.

فضه سادات حسینی، مجری تلویزیون و گوینده

مستند «عابدان کهنز» به نظر من یک کار چند وجهی است که اهمیت و جایگاه مساجد و سپس سبک زندگی شهدا و مسیر زندگی آنها و اینکه چه راهی را رفتند تا به اوج قله موفقیت و پیشرفت رسیدند را برای مخاطبان خود به تصویر کشیده است.

اگر مستندی خوب ساخته شود می تواند کار ده‌ها ساعت مطالعه کتاب را برای مخاطبان انجام بدهد و تصور می‌کنم که «عابدان کهنز» در این زمینه موفق بوده و به اهداف خودش به خوبی رسیده است.

فریده فرخی نژاد، مجری تلویزیون

مستند «عابدان کهنز» یک اثر نو و بدیع بود که از نگاهی زیبا برخوردار است. من برای نخستین بار بود که با چنین مستتندی روبرو می شدم و با وجود اینکه زمان زیادی داشت اما یک لحظه نمی توانستم چشم از آن بردارم و اصلا هم از دیدن آن خسته نشدم.

هر بخشی از مستند «عابدان کهنز» جذابیت های خاص خودش را داشت . به صورتی که با به پایان رسیدن هر بخش و وارد شدن به بخش دیگر با داستان جدیدی روبرو می شدم که ما را به فضای تازه ای وارد می کرد و به همین دلیل هم علاقمند می شدم آن را پیگیری کنم تا ببینیم داستان در انتها به کجا می رسد.

بسیار ی از افرادی که تصور می کنند فعالیت های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی نیاز به سرمایه گذاری، حمایت و پشتیبانی دارد و انجام آن بدون این حمایت ها امکان پذیر نیست با تماشای مستند «عابدان کهنز» متوجه می‌شوند که انجام این کارها بدون پشتیبانی هم ممکن است.

مثال معروف از تو حرکت از خدا برکت به خوبی در مستند «عابدان کهنز» دیده و احساس می شود. در واقع تماشای این فیلم به همه این انگیزه را می دهد که اگر شخصیت های داخل مستند توانستند به اهداف خود برسند چرا ما نتوانیم؟ عنوان یک مستند مردمی به خوبی به این فیلم می آید.

علیرضا قزوه، نویسنده و شاعر

مستند «عابدان کهنز» فیلم بسیار بارزشی است بخصوص از این جهت که شخصیت های آن را تعدادی شهید و جانباز تشکیل می دهند. مطالبی که در این فیلم بیان می شود مستند و واقعیت است و در آینده می توان چندین فیم سینمایی از روی آن ساخت.

مستند «عابدان کهنز» این نکته را به مخاطبان گوشزد می کندکه مسجد جای گردهمایی مردم است و نقش جمع کننده مردم را در سطح جامعه بازی می کند. ضمن اینکه مساجد می توانند در کنار کارکردهای خود به ورزشگاه، مهدکودک و فضای بازی برای بچه ها تبدیل شوند. آن هم در شرایطی که در این روزگار سخت که هزینه های زندگی برای بعضی ها بسیار زیاد شده است. زیرا امروز این اماکن و استفاده از آنها ویژه طیف مرفه جامعه شده است.

الگویی که من از مستند «عابدان کهنز» گرفتم این بود که به اندیشه فرو رفتم که می توانم ایده هایی که دارم را در آینده به سرانجام برسانم.

علی محمد مودب، شاعر

مستند «عابدان کهنز» حرف های فراوانی برای بیان به مخاطبان دارد. این فیلم در واقع کنار هم ماندن افراد را گوشزد می کند و مانع می شود تا مردم اسیر بیماری فردیت و اسیر شیطان شوند. گروهی که شاهد هستیم شکل می گیرد حتی در اندازه یک کانتینر بسیار مهم است و اهمیت دارد.

بخش رویاهای مستند برای من بسیار جالب و دوست داشتنی بود. همچنین اهمیت ادبیات در این اثر بسیار قابل توجه است. در این مسجد شاهد تربیت نسل انسان آرمانخواه شیعه هستیم و با اتفاقاتی که برای یک ایرمرد شیعه رخ می دهد و در نهایت به شهادت می رسد روبرو می شویم.

من به همه دوستان خدا قوت می گویم و امیدوارم که خود شهدا برکت بدهد و این کار دیده بشود و منشأ اثر در حوزه‌های مختلف شود.

میلاد عرفان پور، شاعر

مستند «عابدان کهنز» ده ها برابر فیلم هایی که میلیاردی برای آنها هزینه می شود تاثیر دارد. دلیل این امر هم آن است که صادقانه و بدون پیرایه‌ای مطالب و اطلاعاتی که ارزش هنری و فکری دارد را برای مخاطبان بیان می‌کند و آن چیزی نیست جز اینکه مطالب بیان شده در فیلم حقایقی است که در روزگار ما اتفاق می افتد.

پیشنهاد می‌کنم اگر کسی علاقمند به شناخت فرهنگ، دین و سرزمین ایران است و علاقمند به تماشای اثری موثر و تکان دهنده است مستند «عابدان کهنز» را تماشا کند. زیرا این فیلم در عین اینکه مستندی است که حقیقت دارد به لحاظ آرمان هایی که در خود جای داده آن تأثیری را که باید بر روی مخاطبان بگذارد را دارد.

من کمتر از آن هستم که بخواهم برای این فیلم تبلیغات کنم لمل مطمئن هستم این مستند راه خود را باز خواهد کرد.