هادی محمدیان، نمونه ای از یک استعداد کشف شده / معبری که هنر پویا برای سینمای ایران گشود

انيميشن «فيلشاه» به كارگرداني هادي محمديان روي پرده سينماست؛ اثري كه به اذعان مخاطبان توانسته قدم در مسير استانداردهاي جهاني گذارد ...

به گزارش «عمار فیلم»، انیمیشن «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان روی پرده سینماست؛ اثری که به اذعان مخاطبان توانسته قدم در مسیر استانداردهای جهانی گذارد و اکران آن در دیگر کشورهای منطقه و فروش خوب آن نیز گواهی بر این مسئله است، این اثر سینمایی که در مؤسسه «هنر پویا» تولید شده، نشان داده می‌توان با مفاهیم انسانی از مرز‌های جغرافیایی عبور کرد و تأثیرگذار بود.

فیلشاه بعد از موفقیت انیمیشن شاهزاده روم، اثر موفق دیگری از جوانان ایرانی در عرصه صنعت پویانمایی است؛ استعدادهایی که یکی از آنها کارگردان جوان «فیلشاه» است. هادی محمدیان فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر است، نخستین ورود جدی او به عرصه پویانمایی جمع‌آوری آرشیوی از بهترین انیمیشن‌های جهان و تماشای آنها بود.

«پرواز تا بی‌نهایت» سکوی پرتاب

«پرواز تا بی‌نهایت» را می‌توان اولین کار جدی محمدیان در کارنامه کاری‌اش دانست؛ اثری که به واسطه آن توانست فانوس دومین جشنواره مردمی فیلم عمار را کسب کند و پس از این موفقیت بود که قرار گرفتن این اثر در بخش اکران‎های مردمی جشنواره عمار مخاطبان بسیاری را پای فیلم او در سراسر کشور نشاند و انگیزه‌ای شد برای او تا با قدرت بیشتری به حرکت در مسیری که برای خود ترسیم کرده است، ادامه دهد. هادی محمدیان که از بدو ورودش به عرصه انیمیشن فرم و محتوا را به شایستگی در هم آمیخت و به مخاطب تقدیم کرد، در گفت‌و‌گویی چنین گفته است: «ما در تیم کاری خود معتقدیم اگر می‌خواهیم برای اهل بیت(س) کار کنیم باید اثرمان بهترین کیفیت را داشته باشد، چراکه اگر درباره موضوعات دینی به شکل بدی کار شود باعث می‌شود اصل موضوع زیرسؤال برود. در واقع اگر از موضوعی بد دفاع شود، بدترین حمله به آن خواهد بود.» همین نگاه کیفی محور و تمرکز بر عرصه انیمیشن سبب شده تا آثار در خور توجهی از این کارگردان جوان شاهد باشیم. او پس از «پرواز تا بی‌نهایت» انیمیشن «آی‌کیو پانصد و هفتاد» را ساخت که به خاطر آن نیز توانست لوح تقدیر از چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمارکسب کند. «مردی که خودش را کشت» دیگر ساخته خوب و خوش فرم این کارگردان جوان بود که زندگی عمر سعد، فرمانده سپاه یزید بن معاویه را روایت می‌کند؛ اثری که به جشنواره‌های بسیاری از جمله چهل چراغ راه یافت.

«شاهزاده روم» جرقه‌ای برای بیداری از خواب غفلت

در سال ۱۳۹۳ محمدیان با انیمیشن «شاهزاده روم» که نخستین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد نگاه‌های بسیاری را متوجه خود کرد و سینمای ایران را بار دیگر متوجه ظرفیتی مغفول کرد؛ اثری که قصه‌ای جهانشمول را در فرمی در حد و اندازه استانداردهای جهانی به مخاطب عرضه کرد و توانست لوح تقدیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر را دریافت کند و به پدیده‌ای در اکران عمومی تبدیل شد و با جذب بیش از ۵/۱میلیون مخاطب به پرفروش‌ترین اثر انیمیشن تاریخ سینمای ایران تبدیل شد. پس از «شاهزاده روم» بود که سینمای ایران متوجه ظرفیتی شده بود که می‌توانست رونق را به سینمای کودک و نوجوان بازگرداند. گروه «هنرپویا» با شعار «فرزندان خود را آسوده خاطر به سینما بیاورید» این نوید را به خانواده‌های ایرانی داد که هر سال میزبان یک اثر شاد و جذاب باشند.

انیمیشن «فیلشاه» که تازه‌ترین اثر گروه هنری پویا است نیز در اکران نوروزی ۹۷ توانسته جایگاه خوبی در جدول فروش داشته باشد و در فقدان اقتباس در سینمای ایران و ضعف قصه‌گویی که خلأ آن حسابی به چشم می‌آید فیلشاه تا حدودی همانند شاهزاده روم اقتباسی آزاد از داستان‌های صدر اسلام است، این فیلم توانسته ماجرایی تکراری را با رویکردی تازه و جذاب را روایت کند.

آثاری مانند ««فیلشاه» و «شاهزاده روم» نشان داده است داستان هایی با ریشه مذهبی به همراه پرداخت مناسب درام در کنار استعدادهای جوانان ایرانی در تولید انیمیشن می‌تواند مخاطب را به سالن سینماها بکشاند و به همین واسطه فیلم‌های پرفروش ساخت بدون اینکه منتظر کمک مالی و اسپانسر و سفارش بود.

محمدرضا پورصفار

محمدرضا پورصفار