رحیم مخدومی:

موضوع مستند “زمستان یورت”، از مطالبات رهبری است/ روشنفکران چاره‌ای جز سیاه‌نمایی ندارند

این نویسنده ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: بحث اصلی مستند «زمستان یورت»، مطالبه گری و باور این موضوع است که هر فردی به عنوان شهروند مسلمان می تواند در جامعه خود تاثیرگذار باشد.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری تسنیم، رحیم مخدومی، نویسنده ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درباره مستند «زمستان یورت» که اکران‌های مردمی آن در جشنواره عمار شروع شده است، گفت: سوژه این مستند یکی از موضوعات مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی است که برای زمان طولانی از نگاه افرادی که توانایی ایفای نقش در این زمینه داشتند، مورد بی توجهی قرار گرفته بود.

وی افزود: بحث اصلی این مستند، مطالبه گری و باور این موضوع است که هر فردی به عنوان شهروند مسلمان می تواند در جامعه خود تاثیرگذار باشد. مستند «زمستان یورت» تلنگری به این موضوع مغفول مانده در سطح جامعه زده است. البته انتظار داریم این قبیل کارهایی که در فضای هنری انجام می شود بسیار قوی تر، محکم تر و جذاب تر ساخته شوند.

این نویسنده ادامه داد: اهمیت موضوع در شرایطی که اغلب کسی به سمت ساخت این سوژه ها نمی‌رود و آن را همانند سایر مردم جامعه گم کرده است خود را بیشتر نمایان می کند.

مخدومی تاکید کرد: حجت هنری مستند «زمستان یورت» از این بعد که به سوژه ای مهم پرداخته، قابل توجه و شایسته ستایش است. اما بهتر است در این حوزه کارهایی مناسب با زبانی عالی، گیرا و محکم ارائه شوند. البته افرادی هم که در فضای حرفه ای فعالیت می کنند دغدغه این دست موضوعات را ندارند.

وی اضافه کرد: نگاه بی طرفانه ای که به سوژه این مستند شده، بدون تعارف در برابر افرادی که باید پاسخگو باشند قرار گرفته که این موضوع قابل تحسین و نقطه قوت مستند است. ماجرایی که برای کارگران «معدن یورت» رخ داد، در فضای انتخابات بود و همه مردم در جریان آن قرار گرفتند. البته موضوعات مشابه سوژه این مستند در کشور، فراوان داریم اما زمینه ای فراهم نشده تا جامعه در جریان آنها قرار گیرند.

مخدومی عنوان کرد: مردم از چنین موضوعاتی در همان شهرستان و شهرهای پیرامونی خود هم باخبر نمی شوند. زیرا با فضای امنیتی که برخی سیاستمدران ایجاد می کنند نه خبرنگاران جرات ورود به آن را دارند و نه خواص جامعه، جرأت سخن گفتن راجع به این مسائل را پیدا می کنند. در نتیجه این وقایع و حوادث معمولا رسانه ای نمی شود.

وی اظهار داشت: به خاطر عملکرد نامناسب رسانه ها در مواجهه با چنین موضوعات و مسائلی، امروز شاهد هستیم جامعه به سمت رخوتی حرکت کرده که اساتید دانشگاه، طلاب، دانشجویان، هنرمندان، نویسندگان، شعرا و خواص کشور را فراگرفته است.

این نویسنده تصریح کرد: وقتی رهبر انقلاب اسلامی در سخنان خود عمار را مطالبه می کنند، این درخواست ایشان به معنی خالی بودن میدان از عمارها است. عمارگونه رفتار کردن به شدت مورد نیاز جامعه امروز است. این نیاز به معنی نبود افرادی که توانایی پرداختن و حل این مشکلات و مسائل را داشته باشند نیست، بلکه نشانگر فراگیری جامعه از غبار رخوت، سستی و تنبلی است.

مخدومی ادامه داد: نقش خواص و عمارها در گذشته موجب شد که حلقه محکمی بین امام و ماموم ایجاد شود و امت واحده محکمی به وجود آید اما این وضعیت سالهاست که در جامعه ما کمرنگ شده است. تا زمانی که این حلقه واسط بین بخش های مختلف جامعه مفقود باشد مردم گرفتار عوام فریبی می شوند که این موضوع به وضوح در ایامی مثل انتخابات دیده می شود.

این نویسنده اضافه کرد: عمارها هستند که توانایی اصلاح وضعیت امروز جامعه را دارند. همین جشنواره مردمی فیلم عمار و اعضای جوان و روشنفکر آن با شجاعت خطر می کنند و به این وادی وارد می شوند توانایی زدن تلنگرهای لازم به جامعه را دارند تا آرام آرام رخوت موجود کنار زده شود.

مخدومی یادآور شد: هرچه تعداد عمارها و خواص جامعه افزایش پیدا کند و سوژه های این چنینی بیشتری کشف و شناسایی شود، شاهد تغییر و دگرگونی بیشتری در ذائقه مردم خواهیم بود.

وی عنوان کرد: اگر فیلمسازان در تولید آثار خود، نگاه رهبر انقلاب را درنظر بگیرند اطمینان خاطر پیدا می کنیم که آثار تولیدی به سمت سیاه نمایی نمی روند. زیرا نگاه ایشان به عنوان امام جامعه اشاره می کنند که ما هنوز به نظام و دولت اسلامی نرسیده ایم. اگر بخواهیم این عبارات و کلمات سنگین را بدون مقدمه و موخره بیان کنیم، قطعا به سیاه نمایی ختم خواهد شد.

این نویسنده اظهار کرد : صحبت های رهبری، مسیر کاملی را پیش روی هنرمندان جامعه گذاشته است. البته معمولا فضای روشنفکری با خط بطلان کشیدن بر نیمه پر لیوان، نیمه خالی آن را بزرگنمایی می کند. زیرا آنها در دنیای رسانه ای و جشنواره پسند خود، چاره ای ندارند جز اینکه سیاه نمایی کنند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه های معاند هم چون دستشان در دروغ گفتن، بزرگنمایی و جابجایی حق و باطل باز است و قرار هم نیست در جایی پاسخگو باشند، برای جذاب تر کردن آثار خودشان از اباطیل بسیاری استفاده می کنند.

مخدومی تصریح کرد: در این شرایط، هنرمندان انقلابی با واقع بینی خود، می توانند زمینه سواستفاده را کم کنند و نقش تاثیرگذاری در اصلاح جامعه خود داشته باشسند.

این نویسنده در پایان سخنان خود گفت: مطالبه گری باید در مردم تقویت شود که در این راه هنرمندان می توانند این نقش را برعهده بگیرند. اگر همت کنیم و این مطالبه گری و ضرورت های آن را در سطح جامعه جا بیاندازیم، موفق می شویم.

مستند «زمستان یورت» که به کارگردانی میلاد میرزاباقری در مدرسه سینمایی عمار تولید شده است، به حادثه ریزش معدن یورت و وضعیت کارگران آن می پردازد. علاقمندان جهت اکران این مستند، می توانند عبارت «زمستان یورت» را به سامانه ۳۰۰۰۴۵۵۰ ارسال کنند.