مقاومت خرمشهر در قاب فیلمسازان 3 :

گرفتن امکانات برای ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی سخت است

صادق صادق دقیقی با بیان اینکه شرایط برای ساخت فیلم های دفاع مقدسی فراهم نیست، عنوان کرد مسئولان از ساخت چنین فیلم هایی حمایت لازم نمی کنند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ و پس از ۵۷۸ روز خرمشهر طی عملیات بیت المقدس از اشغال نیروهای بعثی آزاد شد. صادق صادق دقیقی کارگردان فیلم داستانی «بزرگمرد کوچک» که به موضوع مقاومت می‌پردازد، گفت: «بزرگمرد کوچک» در مورد شهید بهنام محمدی نوجوان ۱۳ ساله بسیجی ساخته شده است و هدف از ساخت این فیلم شناساندن شهدای دانش آموز به مردم کشور بود. ما در آن زمان، یک سری مستند برای بنیاد شهید و شبکه دوم سیما به اسم «فهمیده های دوران دفاع مقدس» می ساختیم و هدف ما این بود که بیان کنیم فقط یک شهید فهمیده نداشتیم بلکه ۳۶ هزار دانش آموز و فهمیده داشتیم.

وی در بخش دیگر از صحبت هایش عنوان کرد: هنوز هم در کشور ما سینماگرانی وجود دارند که علاقمند به ساخت فیلم های سینمایی با موضوع دفاع مقدس هستند؛ همان کارگردانی که امروز «گشت ارشاد» می سازد اگر حمایت شود فیلم دفاع مقدسی هم تولید می کند ولی متاسفانه حمایتی از این قبیل کارگردان ها نمی شود.

کارگردان فیلم داستانی «بزرگمرد کوچک» اظهار کرد: برای ساخت فیلم های دفاع مقدسی باید همه عوامل لازم و مورد نیاز فراهم باشد و از آن مهمتر همه چیز باید دست به دست هم بدهد تا کارگردانی بتواند چنین فیلمی را تولید کند، اما وقتی پای درد و دل کارگردانان می نشینیم متوجه می شویم از حمایت نشدن رنج می برند.

صادق دقیقی بیان کرد: وضعیت حمایت از ساخت فیلم های دفاع مقدسی به صورتی است که وقتی کارگردانی برای فیلم خود قصد گرفتن یک دستگاه تانک دارد باید نامه نگاری های فراوانی کند که در آخر هم به هدف خود نمی‌رسد در حالی که در دهه ۶۰ یک کارگردان هر نوع امکاناتی از قبیل تانک، هلی کوپتر و… می خواست در اختیارش قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر همه چیز سخت شده است و امکاناتی را که کارگردانان برای ساخت فیلم های دفاع مقدسی لازم دارند، نمی توانند داشته باشند. اگر به امکانات و تجهیزات لازم دسترسی داشته باشند قطعا می توانند فیلم های دفاع مقدسی بسیار خوبی را تهیه کنند.

کارگردان فیلم داستانی «بزرگمرد کوچک» اظهار کرد: ما در فیلم های دفاع مقدسی باید دشمن یعنی عراق را قوی و قدرتمند نشان بدهیم تا به مخاطبان و مردم نشان بدهیم که در آن دوران چه فداکاری ها و جان‌فشانی هایی انجام دادیم زیرا دشمن ضعیف و بدون قدرت فایده ای ندارد. نشان دادن این موارد و ساخته شدن فیلم های خوب و باکیفیت دفاع مقدسی نیاز به همکاری مسئولان دارد که متاسفانه صورت نمی‌گیرد.

صادق دقیقی در پایان عنوان کرد: به عنوان یک کارگردان امیدوارم اتفاقات خوبی را در این حوزه شاهد باشیم و امکانات و تجهیزات مورد نیاز فیلمسازان برای ساخت آثار دفاع مقدسی در اختیار آنها قرار بگیرد و شاهد جان گرفتن دوباره سینمای دفاع مقدس باشیم.

گفتنی است فیلم داستانی «بزرگمرد کوچک» به کارگردانی صادق صادق دقیقی، تهیه کنندگی حبیب اله الهیاری و نویسندگی عبدالجبار دلدار و پروانه مرزبان است که روایتگر رشادتهای شهید بهنام محمدی اولین نوجوان شهید ۱۳ ساله دفاع مقدس و اسطوره مقاومت مردم خرمشهر است که در بخش داستانی چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار نیز موفق به کسب لوح افتخار بهترین فیلمنامه از این جشنواره شده است. شبنم قلی خانی، پویا امینی، سوگل طهماسبی، حبیب‌اله ‌الهیاری، پرهام دلدار و پرهام امینی از بازیگران این فیلم هستند.