حجت الاسلام همداني:

مستندهایی همانند «داد» موجب آگاه سازی مردم و مبارزه با فساد است/ برای رفع فساد، مردم باید پای کار بیایند

موضوعات بسیار مهمی که امروز جامعه ما با آن دست به گریبان است به نوعی در مستند «داد» آورده شده که در آگاه سازی مردم

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» ، مستند «داد» روز گذشته یکشنبه ۱۵ اسفندماه در مسجد امام سجاد (ع) واقع در خیابان اشرفی اصفهانی برای مردم و نمازگزاران نمایش داده شد.

حجت الاسلام همدانی امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) در گفتگویی پیرامون نمایش فیلم در مساجد و اکران مستند «داد» در سخنانی، گفت: در ابتدا از جشنواره فیلم عمار تشکر و قدردانی می کنم که فیلم های مستند بسیار خوبی را تهیه می کنند و برای مردم نمایش می دهند؛ ما مدتی است در مسجد امام سجاد (ع) بعد از دهه مبارک فجر و در روزهای یکشنبه اقدام به نمایش فیلم های برگزیده جشنواره مردمی فیلم عمار می کنیم.

وی افزود: مستند «داد» هم که امروز در این مسجد برای مردم و نمازگزاران به نمایش در آمد کار بسیار خوب و باکیفیتی است که به موضوعات بسیار مهمی همچون عدالت طلبی، مبارزه با اشرافی گری، مبارزه با قاچاق و بحث حقوق های نجومی می پردازد.

امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) ادامه داد: در حقیقت موضوعات بسیار مهمی که امروز جامعه ما با آن دست به گریبان است به نوعی در این مستند آورده شده و امیدوار هستیم نمایش آن در اماکن مختلف از جمله مساجد و دانشگاه ها در آگاه سازی مردم و مبارزه با فساد تاثیرگذار باشد.

حجت الاسلام همدانی پیرامون تاثیر نمایش این مستند بر مردم خاطرنشان کرد: از طرف دیگر هم بسیار امیدواریم که آن دسته از افرادی که در این زمینه های نادرست فعالیت می کنند با مشاهده این قبیل مستندها به خودشان آمده، اصلاح شوند و از این قبیل فسادها دست بردارند.

وی با اشاره به نمایش فیلم در مساجد اضافه کرد: نکته دیگر درمورد نمایش فیلم در مساجد این است که افرادی که به مساجد می آیند اهل سینما رفتن و فیلم دیدن نیستند و آوردن این قبیل فیلم ها و نمایش دادن آنها در مساجد اقدام بسیار خوب و به‌جایی است تا این مردم عزیز نیز از طریق مساجد با این مفاهیم و مسائل هرچه بیشتر آشنا شوند.

امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) در پایان تصریح کرد: مسئله مهم دیگر در مورد نمایش فیلم در مساجد این است که تاثیرگذاری آن برای روی مردم از سخنرانی هایی ما ائمه جماعت، بسیار بیشتر است. بر این اساس هم بسیار امیدوار هستیم نمایش این فیلم ها در اماکنی همچون مساجد و مراکز مذهبی ادامه داشته باشد.

وی درمورد شکل گیری جشنواره مردمی فیلم عمار نیز افزود: بعد از آن سخنرانی رهبری در ایام فتنه ۸۸ و تعبیر «أین عمار» ایشان بود که جوانانی گرد هم جمع شدند و جشنواره فیلم عمار را راه انداختند؛ این جوانان خیلی با انگیزه و خودجوش اقدام به ساخت فیلم کردند و از آن مهم‌تر اینکه این فیلم ها را برای مردم به نمایش می گذارند.

حجت الاسلام همدانی پیرامون مستند «داد» خطاب به نماگزاران خاطرنشان کرد: «داد» پیرامون عدالت طلبی، مبارزه با اشرافی گری، مبارزه با قاچاق و مبارزه با حقوق های نجومی است؛ نکته مهم اینکه جوانان انقلابی برای ساخت این قبیل فیلم ها بسیار زحمت می کشند و بدون هیچ گونه کمک دولتی و با کمک های مردمی  آثارشان را تهیه و تولید می کنند و برادران و خواهران نمازگزار می توانند بعد از پایان نمایش فیلم کمک مالی کنند تا عوامل ساخت این فیلم ها با دست باز بهتری بتوانند فعالیت های خود را ادامه بدهند.

پس از پایان نمایش این مستند امین سردارآبادی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در سخنانی، گفت: ما هم ازجمله دوستانی بودیم که در ساخت این مستند همکاری و مشارکت داشتیم اما مسئله نخست این است که چه ما دانشجویان و چه شما مردم وظیفه خود را تا امروز دست انجام نداده ایم.

وی افزود: آنجایی که ما دانشجویان که باید صدای مردم و صدای مشکلات آنها را می شنیدیم این کار را نکردیم؛ ما دانشجویان باید بلندگو به دست می گرفتیم و مشکلات مردم را داد می زدیم تا به بلندگوی مردم در اعلام مشکلات آنها تبدیل شویم.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: از طرف دیگر هم مردم باید به وظیفه دینی خود عمل می کردند که این وظیفه، امر به معروف و نهی از منکر است؛ به عبارتی بهتر مردم باید در موضوع نهی از منکر نظارت عمومی بر مسئولان می‌کردند و اگر مشکل یا فسادی را می دیدند، آن را بیان می کردند.

سردارآبادی خاطرنشان کرد: متاسفانه اتفاقی که امروز در سطح جامعه رخ داده این است که ما از مبارزه با ظلم می ترسیم؛ ما از اینکه فسادی را می بینیم و بخواهیم آن را بیان کرده و اقدام به پیگیری آن  کنیم، می ترسیم. این درحالی است که ما باید از ظلم و فساد بترسیم.

وی اضافه کرد: انقلاب با پای کار آمدن مردم به پیروزی رسید، جنگ با پای کار آمدن مردم جلو رفت، نهضت سوادآموزی هم با پای کار آمدن مردم موفق شد و برای غلبه بر این قبیل مشکلات هم مردم باید پای کار بیایند.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در پایان تصریح کرد: مردم ضمن اینکه برای حل مسائل جامعه باید پای کار بیایند لازم است تا یقه حکومت و مسئولان را بگیرند و از آنها بپرسند چرا چنین فسادها و اتفاق هایی در جامعه رخ داده است. ولی زمانی که ما خود را به بی مسئولیتی بزنیم و نخواهیم پیگیر این ماجراها باشیم اتفاق هایی که امروز شاهد رخ دادن آنها هستیم روی می‌دهند.

در انتهای مراسم تنی چند از مردم و نمازگزاران مسجد امام سجاد (ع) در سخنانی نظرات خود را درمورد نمایش مستند در مساجد و مستند «داد» بیان کردند؛ نخستین فرد در سخنانی گفت: نمایش این قبیل فیلم ها اقدام بسیار خوبی محسوب می شود و خیلی خوب می شود چنین حرکت هایی در عموم مساجد عمومیت پیدا کند زیرا در روشنگری مردم بسیار مفید و موثر است.

این نمازگزار افزود: ریشه اصلی تمامی این مشکلات در درجه اول مسئولان مملکتی است که خود آنها فاسق بوده و پیرو ولایت فقیه نیستند.

وی ادامه داد: مشکل ما مسئولان و فساد آنهاست، بارها دیده ایم که حضرت آقا(رهبری) درمورد حقوق های نجومی و ورود کالاهای قاچاق به کشور صحبت کرده‌اند ولی کسی به این سخنان گوش نمی‌دهد.

این مخاطب خاطرنشان کرد: نمایش چنین مستندهایی در آگاه سازی مردم نقش و تاثیر بسیار فراوانی دارد زیرا موجب می شوند وقتی من مخاطب این موضوعات و مسائل را مشاهده می کنم از خواب غفلت بیدار شده و آگاه شوم.

مخاطب دیگری هم پیرامون نمایش مستند داد در مسجد گفت: مشخص است که برای تهیه و تولید این مستند بسیار زحمت کشیده شده است و تاثیرات اکران آن قطعا بر روی مردم و نمازگزاران فراوان و غیر قابل انکار است.

وی افزود: ریشه این قبیل فسادهایی که در مستند نمایش داده شد، در جاهای دیگری است که حضرت آقا هم پیرامون آن، در سخنرانی ها متعدد به آنها اشاره کردند؛ در مورد نمایش فیلم در مساجد هم محل واقعی نمایش و عرضه این قبیل کارها در مساجد است. حتی امام راحل نیز فرموده بودند که انقلاب ما از مساجد آغاز شد.

این مخاطب ادامه داد: مستندهایی که با موضوع های فساد و حقوق های نجومی پخش می شوند به میزان بسیار زیادی بر روی مردم اثرگذار هستند؛ نمونه تاثیر پخش این مستندها بر مردم و جامعه ایستادگی در مقابل مصوبه ۶۰ درصد مجلس درمورد حقوق ها بود.

نمازگزار دیگری که از دیدن مستند به شوق آمده بود گفت: مساجد سنگرهای فرهنگی بسیار مهمی برای کشور محسوب می شوند؛ زیرا ما در جریان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران همه چیز را از مساجد آغاز کردیم. در جنگ تحمیلی هم پایگاه اولیه مردم را مساجد تشکیل داده بودند.

این مخاطب افزود: مساجد در روشنگری اذهان مردم، خصوصا جوانان و بچه ها بسیار مفید و موثر است و ذهن آنها به خوبی پذیرای این موضوعات هستند؛ نمایش این فیلم ها در مساجد هم کاری جهادی محسوب می‌شود که حضرت آقا هم در صحبت های خود بارها به آن اشاره کردند.

وی تصریح کرد: در مورد نمایش این مستندها باید عرض کنم که هرچه میزان آگاهی مردم از این موضوعات رایج در سطح جامعه بیشتر شود مطالبه‌گری مردم نیز افزایش پیدا می کند؛ در حقیقت هرچه مردم آگاه تر باشند موجب می شود مسئولان بدانند که مردم آنها را زیر نظر دارند و اگر اشتباهی از آنها سر بزند مردم از این خطا مطلع خواهند شد.

این مخاطب در پایان گفت: خیلی خوب بود در مستند تماسی هم با مسئولان آن پایانه حمل و نقل می شد و سولاتی هم از آنها پرسیده می شد هرچند که پاسخگو نبودند؛ حتی جا داشت که این پاسخگو نبودن هم در این مستند آورده می شد تا مخاطبان آن را مشاهده کنند که با یک مستند یک طرفه‌ای روبرو نباشیم.

دیگر مخاطب این مستند که مدرس دبیرستان بود بعد از اتمام نمایش مستند،  باخبر شدن از بسیاری از مسائل را حاصل مشاهده این مستند دانست و گفت: نمایش این مستند را در اقزایش آگاهی و اطلاعات مردم بسیار مفید و موثر دانست.

وی افزود: بسیاری از مردم به علت قرار گرفتن در حاشیه جامعه از چنین مسائلی به دلایل رسانه ای بی اطلاع هستند و اگر شاهد نمایش چنین مستندهایی باشیم شاهد افزایش میزان سطح آگاهی مردم خواهیم بود.

این نمازگزار ادامه داد: نمایش فیلم در مساجد موضوع بسیار مهم و خوبی دانست که نقش فوق العاده ای را در افزایش سطح آگاهی مردم بازی می کند؛ البته بسیار مهمتر است که این مستندها در کنار مساجد در مدارس، دانشگاه ها و اجتماعات خاص و همایش ها نمایش داده شوند.

نمازگزار دیگری نیز درمورد این مستند گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان خود بارها اشاره کردند که مساجد باید پایگاه های فرهنگی جامعه باشد ولی متاسفانه در سطح جامعه محل مشخص و معینی را نداریم که بتوانیم چنین فیلم هایی را نمایش بدهیم تا مردم بیدار شوند. از این روی مساجد بهترین محل برای نمایش چنین فیلم هایی هستند.

وی تصریح کرد: نمایش این قبیل مستندهایی که به موضوع فساد در سطح جامعه می پردازند نقش غیرقابل انکاری در مبارزه با فساد دارد؛ البته بیشتر مردم از مبارزه با فساد و ظلم می ترسند.