بهروز افخمی :بهترین فیلم اثری است که کارگردان خود مؤلف باشد .

بهروز افخمی در ویژه برنامه ی حوض خون در سیزدهمین جشنواره مردمی عمار حضور یافت.

بهروز افخمی در ویژه برنامه ی حوض خون در سیزدهمین جشنواره مردمی عمار گفت: قبل از نوشتن هر فیلم نامه، نگارش رمان آن  ضروری است و باید به عنوان یک قانون در تصویب فیلم نامه ها اجرایی شود.

به گزارش عمار فیلم، ویژه برنامه ی حوض خون با بررسی ظرفیت های اقتباس در دفاع مقدس در سیزدهمین جشنواره مردمی عمار، با  حضور بهروز افخمی ،کارگردان ،نویسنده و تهیه کننده وفاطمه سادات میر عالی  نویسنده کتاب حوض­خون ،در سالن شماره ی 3 سینما فلسطین برگزار شد.

در نخستین بخش این نشست میر عالی با اشاره به ظرفیت های داستانی نقش زنان در دفاع مقدس  و ایثار آنها گفت:بهره مندی از تجربیات زنانی که در دوران دفاع مقدس در پشت جبهه ها نقش موثری داشتند در ادبیات پایداری و داستان های  ما مقفول مانده است .

وی با اشاره به روایت های ناگفته از زبان زنان ایثارگر در دوران دفاع مقدس افزود:این زنان کار های کوچکی را در ظاهر انجام می دادند اما در  حقیقت این کارهای کوچک، بارهای بزرگی را از دوش رزمندگان و حتی خانواده های آنها بر می داشت که اگر امروز آنها را روایت کنیم آنقدر بکر است که ممکن است برای شنونده قابل پذیرش نباشد.

این نویسنده ی جوان در ادامه به اهمیت روایت شفاهی تاکید کرد و گفت :اگر بازماندگان آن دوران نبودند شاید همین داستان های اندک هم امروز نبود . ما باید این راویان را دریابیم و گفته های آنان را مکتوب کنیم چرا که  از دل همین داستان ها نسل امروز، قهرمانان کشور خود را می شناسند و با و نقش درست  زنان و خانواده آشنا می شوند.

او در ادامه افزود:روایت نقش زنان در دفاع مقدس در دل خود سوژه های بکری دارد که می تواند موضوع بسیاری از فیلم های امروز باشدکه تا امروز نادیده گرفته شده است.چ

بهروز افخمی در بخش  اقتباس از رمان  به ظرفیت ها و شیوه های اجرایی آن پرداخت و با اشاره به اقتباس در سینما به تاثیر گذاری این مهم در سینمای ایران و جهان پرداخت.

وی تصریح کرد : اکثرأ فیلم های بزرگ دنیا از روی رمان  اقتباس شده اند و اغلب  این نویسندگان، کارگردانی آثارشان را خود به عهده می گیرند که این امر به غنای کار آنها افزوده؛ درحقیقت فیلم زمانی به نتیجه می رسد که قبل از هر چیز به رمان تبدیل شود . زمانی که شما برای رمان قصه  می نویسید دغدغه های یک فیلم نامه نویس را ندارید  و با ذهن باز تری وارد دنیای قصه ی خود می شوید.

این نویسنده و کارگردان در ادامه گفت : یکی از مهم ترین مزیت رمان نویسی قبل از فیلم سازی  محک زدن بازخورد مخاطبان است . اینکه آنها چقدر با کار شما ارتباط برقرار کرده اند و چقدر اثر شما توانسته به یک کار موفق و پر تیراژ  تبدیل شود در حقیقت زمانی که یک رمان در جامعه مطرح شود  و طرفدار پیدا کند  خود به خود ظرفیت تبدیل شدن به فیلم را پیدا می کند تا جایی که حتی کسانی هم که کتاب را نخوانده است  محتوای آن را تایید می کند و خیلی راحت تر تهیه کنندگان، سرمایه گذاری بر روی آن را می پذیرند حتی اگر محتوای اثر را قبول نداشته باشند چون مخاطب دارد و مردم با آن ارتباط برقرار کرده اند پای کار می آیند .

وی  درباره اینکه نویسنده یک رمان خوب می تواند خالق اثر خود باشد گفت: کسی که  توانسته کتابی با یک داستان خوب خلق کند اگر بخواهد می تواند آن را تبدیل به فیلم کند ، اما نکته اینجاست که با وجود این ظرفیت در نویسندگان اغلب زیر بار فیلم سازی نمی روند؛ اغلب یا از حوصله ی آنها خارج است و یا اعتماد به نفس ساخت فیلم را ندارند وگرنه بهترین فیلم ، فیلمی است که کارگردان، خود مولف باشد و خودش فیلم را بنویسد.

افخمی  با بیان اهمیت رمان نویسی بر گسترش بازار پاتکست و انواع محصولات صوتی تاکید کرد و گفت : در امریکا سینما بازار خودش را نسبت به قبل از دست داده و بازار پاتکست ها بسیار پررنق تر شده است و ممکن است در آینده استفاده از پاتکست ها که همان تبدیل شدن رمان به صوت است جای فیلم را بگیرد.

افخمی در بخشی از این نشست ،  شیوه ها و راه های اقتباس از کتاب حوض خون را بررسی وتشریح کرد.

در انتهای این کارگاه افخمی به پرسش حاضران درجلسه پاسخ داد.