اختصاصی «عمارفیلم»؛

افشای نقش اسرائیل در قتل‌عام مسلمانان نیجریه در مستند «والفجر»/ روایتی از حکومت اسلامی نیجریه که زمینه‌ساز ظهور می‌شود

روح الله رفیعی ضمن بیان اینکه مجموعه مستند جدیدش در مراحل پایانی است، گفت: در این مجموعه به بررسی ورود اسلام به نیجریه و اتفاقات اخیر در این کشور پرداخته شده است.

روح الله رفیعی از مستندسازان کشور در گفتگو با «عمارفیلم» درباره تازه‌ترین کار خود که مجموعه‌ای هفت قسمتی با عنوان «والفجر» است گفت: برای تولید این مجموعه مستند دو نوبت تصویربرداری در کشورهای ایران و نیجریه کردیم. همچنین در مورد رویدادهایی که امکان فیلمبرداری آن در این کشور آفریقایی وجود نداشت از تکنیک کمیک‌موشن استفاده کردیم.
وی درمورد مجموعه مستند «والفجر» افزود: قسمت نخست آن به ورود اسلام در نیجریه اختصاص دارد و این رویداد تاریخی را برای مخاطبان به تصویر کشیده است.
این مستندساز ادامه داد: «عثمان دان فودیو» در حدود ۲۰۰ سال قبل از شخصیت های مهم و تاریخی کشور نیجریه بود که حکومت اسلامی با ساز و کار ولایت فقیهی که ما می شناسیم، تاسیس کرد. این فرد موضوع دومین قسمت مجموعه «والفجر» است.
رفیعی خاطرنشان کرد: از «عثمان دان فودیو» کتابی برجای مانده که بشارت می دهد در ۲۰۰ سال آینده فردی به نام «ابراهیم» حکومت اسلامی در نیجریه تشکیل می‌دهد و زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) می شود.
وی اضافه کرد: سومین قسمت از این مجموعه به معرفی شخصیت شیخ «ابراهیم زکزاکی» و روش تبلیغی او در دعوت مردم این کشور به اسلام پرداخته و نگاه تقریبی وی در حوزه تبلیغ این دین را بررسی کرده است.
این مستندساز یادآور شد: نقش اسرائیل و منافع آن به عنوان عامل اصلی در سرکوب جنبش اسلامی نیجریه موضوع قسمت چهارم از این مجموعه است.
رفیعی توضیح داد: قسمت بعدی مجموعه «والفجر» به بررسی جنبش اسلامی نیجریه و سیر تحولات آن از آغاز تا امروز و حوادثی که در سال های اخیر بر آن گذشته است، می پردازد.
وی افزود: «بوکو حرام» موضوع دیگر قسمت این مجموعه است. در این بخش به تاریخ شکل گیری، قدرت گرفتن و دلایل حمله این گروه تروریستی به عزاداران حسینی در نیجریه پرداخته شده است.
این مستندساز ادامه داد: هفتمین قسمت از این مجموعه هم به فاجعه حسینیه بقیه الله در کشور نیجریه و آسیب‌های وارد شده به شیعیان این کشور پرداخته است.
رفیعی پیرامون پژوهش های لازم برای نگارش فیلمنامه یادآور شد: حسین مادرشاهی از سال ۹۳ کار تحقیق برای نوشتن متن فیلمنامه این مجموعه را برعهده داشته و به منظور نگارش هرچه بهتر آن سفری هم به کشور نیجریه انجام داده است.
وی اضافه کرد: تصویربرداری این مجموعه مستند با همکاری دوستان ما در جنبش اسلامی نیجریه از سال ۹۵ آغاز شده است و در حال حاضر مراحل آماده سازی آن دنبال می شود.
رفیعی در پایان سخنان خود تصریح کرد: مراسم رونمایی این مجموعه در زمستان سال جاری برگزار می شود. البته دو قسمت از این مجموعه در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار حاضر می‌شوند.