آرش امیری در گفت وگویی عنوان کرد:

هاشمی رفسنجانی پایان توهم منافقین را روایت می‌کند

کارگردان مستند «پایان یک توهم» گفت: مستندم درباره شکل‌گیری و خیانت‌های منافقین است که با استفاده از منابع آرشیوی و مصاحبه با چهره‌های مختلف سرانجام آن‌ها را در عملیات مرصاد روایت می‌کند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، تنها چند روز پس از اعلام پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل درباره پایان جنگ میان ایران و رژیم بعثی عراق، منافقین با تصور تحلیل رفتن قدرت نظامی کشورمان، هجوم وسیعی را از سمت غرب کشور شروع کردند. در همان ابتدای کار و با کمین رزمندگان ایرانی، منافقین شکست سنگینی را در تنگه چهارزبر کرمانشاه که بعد‌ها به تنگه مرصاد مشهور شد، متحمل شدند.

مجموعه مستند «پایان یک توهم»، به بررسی روند شکل‌گیری گروه تروریستی منافقین و پایان کار آنان در عملیات مرصاد پرداخته است.

آرش امیری کارگردان این مستند در گفتگو با خبرگزاری دانشجو؛ در سخنانی درباره این اثر گفت: موضوع مستند «پایان یک توهم»، شکل‌گیری و سرانجام گروهک تروریستی منافقین تا زمان افشا و لو دادن داستان انرژی هسته‌ای و آب سنگین اراک است. ما به این دلیل شروع به ساخت این مستند کردیم که گروه تروریستی منافقین در آن مقطع زمانی ترورهایی در منطقه کرمانشاه انجام داده بود.

وی افزود: طرح اولیه ساخت این مستند توسط خانم نسترن ترکمن که تهیه کننده کار هم هستند، نوشته شده اسست. بعد از نگارش فیلمنامه، در سه قسمت اقدام به ساخت این مستند کردیم.

امیری خاطرنشان کرد: کارهای مرتبط با تحقیق و پژوهش این مستند حدود دو ماه طول کشید و در نهایت با تحقیق و پژوهش کاملی، فیلمنامه این مستند نوشته شد که یک نسخه از آن هم در اختیار سازمان صدا و سیما قرار گرفت.

این فیلمساز کرمانشاهی ادامه داد: این مستند در مدت زمان یک ماه و در سه قسمت ۲۰ دقیقه‌ای تهیه و تولید شده است؛ البته هماهنگی‌های لازم برای انجام مصاحبه‌های مورد نیاز با افراد مختلف از جمله مرحوم هاشمی رفسنجانی و برخی از مقامات استانی و کشوری که در جریان عملیات مرصاد بودند، زمان برد.

وی توضیح داد: تصویربرداری بخشی از این مستند در تهران و بخشی دیگر در کرمانشاه و محل عملیات مرصاد صورت گرفت؛ البته به دلیل وجود فضا و شرایط نامناسب در منطقه‌ای که در کرمانشاه تصویربرداری کردیم به ما توصیه کردند با توجه به پیامدهایی که این کار ما به همراه دارد مدتی در سطح شهر حضور نداشته باشیم.

این کارگردان یادآور شد: ۱۵ الی ۲۰ درصد این مستند با استفاده از تصاویر و منابع آرشیوی ساخته شده است؛ عمده استفاده ما از این منابع، فیلمی بود که در خصوص لو دادن آب سنگین اراک، عملیات مرصاد و همچنین تصاویر اوایل انقلاب بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: برخی مغرضانه به دنبال این موضوع هستند که به مردم بویژه قشر جوان بگویند گروهک تروریستی منافقین تن‌ها افراد نظامی را ترور می‌کرده است، اما همه مردم می‌دانند موضوع به این صورت نیست و عمده اهداف آن‌ها عامه مردم کشور بود و اگر در دهه ۶۰ را با دقت و بررسی کنیم، متوجه می‌شویم افرادی که ظاهری مذهبی داشتند، مورد حمله منافقین قرار می‌گرفتند.