نویسنده «ترمینال غرب» در سینمامعیار:

فیلم ترمینال غرب به واقعیت وفادار بود+صوت

برنامه این هفته سینما معیار با موضوع نقد و بررسی فیلم «ترمینال غرب» با حضور محمد نیکدل، نویسنده فیلم و با اجرای امیرعباس صباغ برگزار شد.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، برنامه این هفته سینما معیار با موضوع نقد و بررسی فیلم «ترمینال غرب» با حضور محمد نیکدل (نویسنده فیلم) و با اجرای امیرعباس صباغ برگزار شد.

ترمینال غرب واکنش یک نویسنده به یک جریان سیاسی در سالهای اخیر است

در این برنامه محمدنیکدل، فیلمنامه نویس ترمینال غرب، درباره چگونگی نگارش فیلمنامه و ساخت این بیان داشت: این اثر واکنش یک نویسنده نسبت به یک جریان سیاسی در چند سال اخیر در تعامل ایران و غرب با محوریت مذاکرات هسته‌ای بود و براساس تحقیقاتی که در دوره میان‌مدت انجام شد فیلمنامه نوشته شد و به مرحله تولید رسید و از نتیجه کار تا حدود زیادی راضی هستم.

فیلم در میان مخاطبان باعث گفتمان می‌شد

وی در خصوص تأثیرگذاری این اثر بر روی مخاطب گفت: واکنش‌ها متفاوت بود و اتفاق خوب این بود که فیلم باعث گفتمان می‌شد و سؤال ایجاد می‌کرد، در مرحله نگارش و ساخت فیلم مورد تعامل ما با غرب و مذاکرات هسته‌ای است و این مفاهیم را ندارد که جانب‌داری خاصی از طیفی کرده باشد یا علیه تفکری هجمه راه بیندازد و خیلی به واقعیت وفادار بود و به همین خاطر اصلی‌ترین سؤال مخاطب این بود که این چقدر واقعی است.

«ترمینال غرب» سیاست زده نیست

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا این اثر سیاست‌زده هست یا خیر؟» اظهار داشت: فیلم توسط برخی به سیاه‌نمایی متهم شده بود اما این اتهام از طرف کسی هست که خودش منسوب به یک نگاه خاص سیاسی است و احساس می‌کند که به گفتمان او نقد وارد شده و کار را به همان نسبت سیاست‌زده می‌داند در حالی که اینطور نیست، یکی از دغدغه‌هایم این بود که اتفاقاتی که افتاده ثبت شود.

از هوش محسن افشانی شگفت‌زده شدم

نیکدل درباره بازیگر شخصیت امید خاطرنشان کرد: از هوش این بازیگر شگفت‌زده شدم و فکر می‌کنم به آقای افشانی هنوز نقشی که بتواند توانایی‌هایش را افشا کند پیشنهاد نشده است.

وی سپس در خصوص کاراکتر پدر و لزوم حضور او در داستان صحبت کرد و گفت: من این شخصیت را خیلی دوست داشتم و برای او جزئیات بیشتری نوشته بودم، شخصیت پدر در انگاره من آگاهی‌های لازم را داده و در عین حال نمی‌خواهد آزادی را از دخترش سلب کند.

گفتنی است، برنامه رادیویی سینمامعیار پنجشنبه‌ها ساعت ۱۴:۳۰ از رادیو گفت و‌گو پخش می‌شود، برنامه‌ای با اجرای سید امیر جاوید و تهیه‌کنندگی و سردبیری محمدجواد طالبی که سعی دارد ضمن پرداختن به مسائل اساسی سینمای ایران سطح آگاهی مخاطب از فیلم‌های روی پرده را بالا ببرد.