بهره برداری از فناوری بلاک چین برای توسعه اهداف انقلاب در خارج از مرزها

در سومین نشست جشنواره علوم انسانی عنوان شد: با استفاده از فناوری بلاک چین در ایجاد خبرگزاری موثر می توان گستره ولایت فقیه دولت گریز را برای مناطق خارج از ایران ایجاد کرد.

محمدعلی عاملی در سومین نشسته ارائه مقالات اولین جشنواره علوم انسانی عمار درباره مقاله خود با موضوع طراحی الگوی سبک زندگی خانواده ایرانی در تراز انقلاب اسلامی گفت: هدف انقلاب اسلامی ایجاد تمدن نوین اسلامی است که دو بخش دارد. یک بخش سیاست و اقتصاد است و بخش دیگر آن متنی و اساسی است. ما برای اینکه به تمدن نوین اسلامی برسیم به ابزارهایی لازم داریم که بخش اصلی و نرم افزاری آن سبک زندگی است. اما اینکه این سبک زندگی چه ابعاد و  مولفه هایی دارد مسئله ای است که در بند هفتم بیانیه گام دوم هم به آن توصیه شده است. چرا که در مقابل تلاش غربی ها را داریم برای ترویج سبک زندگی غربی در بین جوانان که زیان های جبران ناپذیری به خواهد زد. از آنجا که دین اسلام خانواده ارزش خیلی بالایی دارد و الان هم در کشورهای غربی به این نتیجه رسیدند  که باید روی مساله خانواده سرمایه گذاری کنند. ولی ما داریم می رویم به سراغ فرهنگی که آن ها از آن جواب نگرفته اند. 

وی افزود: سبک زندگی در بین اندیشمندان غربی در مرحله نظری در سه حیطه تعریف می شود در مرحله اول شامل رفتارها است بدون در نظر گرفتن ارزش ها و جهت گیری ها در مرحله دوم ذهنیت است و در دسته سوم به نمادها می پردازد. اما تعریفی که برای سبک زندگی اسلامی ارائه شده است که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره داشته اند الگوهای نسبتا پایداری است که متاثر از دستورات الهی است که شاخصه های ایرانی هم دارد از جمله الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت. حیات طیبه. حیاتی که زندگی، روح، جسم، دنیا و آخرت انسان را تامین می کند.

این پژوهشگر اضافه کرد: یکی از ابعادی که در به عنوان الگو برای خانواده تراز ذکر شده است بعد فکر و اندیشه است. خانواده ای که سبک زندگی اسلامی دارد به مساله ایمان توجه دارد و ایمان از هدف ناشی می شود. علم و آگاهی دانش روز است. وقتی در علوم انسانی که سر منشاء آن از مسلمانان و ایرانی ها است به نمادهای دینی توجه شده است همین خودش سبک زندگی درست می کند. معنویت می آورد. همچنان که ما برای زندگی الگوهایی مثل اهل بیت را داریم. یکی از الگوهای معاصر ما شهید سلیمانی عزیز است. ما اگر توانستیم قدرت نرم افزاری مان را در راستای شاخصه های الگوهای ایرانی اسلامی پیش ببریم می رسیم به این جمله شهید سلیمانی که اگر کاری کردیم که دیده شویم فایده ندارد باید کاری انجام دهیم که بعدا دیده شود.

محسن سوهانی در ادامه برنامه مقاله خود را با موضوع گفتمان سازی جمهوری اسلامی در منطقه بین الملل ارائه داد و گفت: ما در حال حاضر دو چالش را در پیش رو داریم. یکی بومی سازی و بازتولید علوم انسانی در منابع غربی و تاریخ مصرف گذشته و مساله دیگر مساله مدیریت رسانه است به طوری که از ظرفیت علوم انسانی به طور کاربردی برای طراحی الگو در جهت گفتمان سازی اثر گذار در حوزه مخاطب استفاده کنیم.

وی با اشاره به منطقه بالکان به عنوان یک منطقه استراتژیک در حوزه شرق اروپا بیان داشت: این منطقه چهار راه حوادث و دروازه جهان غرب و اروپا محسوب می شود و یک منطقه بیابینی است که هم تحت تاثیر شرق است و هم تحت تاثیر غرب. حضور عثمانی ها در گفتمان سازی معارف دینی و رواج تصوف و زبان فارسی در آن موثر بوده است به طوری در حال حاضر ۱۵۰۰ واژه فارسی در ادبیات شان داریم و حتی آثاری با خط فارسی دارند. کشور آلبانی که گروهک منافقین در آنجا مستقر شد منطقه با اهمیتی است که مورد توجه ما نبود در صورتیکه با دیپماسی فعال می توانستیم پدافند محکمی را در آنجا ایجاد کنیم. همه این ها می تواند ظرفیت های فرهنگی مناسبی را برای گفتمان سازی فعال ایجاد کند.

مرتضی انصاری با ارائه مقاله ای با موضوع رابطه نظام ولایت فقیه با فناوری دولت گریز با مطالعه موردی خبرگزاری بر بستر بلاک چین به پیشینه نقش پر رنگ معصومین به خصوص بعد از دوره امام صادق علیه السلام در ایجاد شبکه های دولت گریز بیان اشاره داشت و گفت: اعمال ولایت حتی در غیر دولت مرکزی هم واجب است و با توجه به پیش فرضیکه جهانی نشده است و محدود به جغرافیا هم نیست الان که دولت تشکیل داده داده ایم اجرای این نسخه برای قسمت هایی که زیر مجموعه این دولت نیستند واجب است. ما در این مجال با بررسی ایجاد خبرگزاری بر بستر بلاک چین به  امکانات این بستر برای چگونگی اینکه از چه راهکارهایی می تواند در حوزه خارج از کشور اعمال ولایت پرداخته ایم.

محمد سلیمی در ادامه مقاله ی خود را با موضوع عینی سازی علوم انسانی با رویکردی برای تولید محتوای فاخر ارائه داد و بیان داشت: مساله بومی سازی علوم انسانی مساله ای است که بعد از انقلاب خیلی داغ شده است اما هنوز اثر بخشی خاصی در این حوزه شاهد نبوده ایم و دلیل ش این است که ما زیست بوم یا اکوسیستمی برای پژوهش علوم انسانی داریم و بر اساس عرضه و تقاضا یک سری پژوهش ها در این زمینه باید انجام شود تا به زیست بوم فناوری تبدیل شود که در نهایت بتوانیم یک سری خدمات و فناوری ها را به جامعه ارائه دهیم اما در این زمینه حلقه های مفقوده ایم داریم. یکی از این حلقه های مفقوده مساله جامعه است و مشکلات و نیازهایی است که قراراست حل شود.

وی افزود: مهم این است که ما بتوانیم بین محتوای دانش بنیان و علوم انسانی یک ارتباطی برقرار کنیم. ارتباط بین این دو حوزه مهم است. اینکه بتوانیم مکانیزمی مشخص کنیم که بفهمیم فلان فیلمنامه ارزش پژوهش تولید دارد یا نه مهم است. در یک فیلم تاریخی به سراغ پژوهشگران تاریخی می روند اما در یک فیلم اجتماعی به سراغ پژوهشگران اجتماعی برای مشاوره نمی روند و این مساله می تواند آسیب زا باشد. لازم است که تهیه کننده ها در تیم تولید بخشی را به عنوان اتاق پژوهش لحاظ کنند.

داود طالقانی در ارائه خود به موضوع تغییرات فرهنگی در سینمای پس از انقلاب و ارتباط دو گانه آن پرداخت و گفت: ما در ادوار مختلف فیلم هایی را با نمایش شخصیت های مجنون داشته ایم اما این شخصیت ها و رویکردهای شان متاثر از اتفاقات اجتماعی و سیاسی روز بوده است است به طوری که مجنون هر کدام از این فیلم ها با مجنون فیلم دیگری که در دهه ی دیگری تولید شده است متفاوت است.

وی افزود: فیلم هایی مثل مسافران مهتاب، پرسه در مه، لانتوری از جمله آثاری بودند که به عنوان آثار برگزیده ای که به طور خاص به این مساله پرداخته بودند برای این پژوهش انتخاب شدند و در زمان اکران خود هم با استقبال مخاطب مواجه شدند.

گزارشگر: فاطمه کهربایی