گفت‌و‌گو با امیرحسین نوروزی کارگردان فیلم کوتاه سهم؛ جوایز مردمی جشنواره‌ی عمار برایم خیلی جذاب است

فیلم کوتاه «سهم» از مجموعه‌ی «شهیدانه زیستن» جزو نامزدهای بخش‌‌داستانی کوتاه دوازدهمین جشنواره‌ی مردمی فیلم عمار قرار گرفت. در این خصوص خبرنگار سایت موسسه‌ی اندیشه‌ی شهید آوینی با «امیرحسین نوروزی»؛ ک

فیلم کوتاه «سهم» از مجموعه‌ی «شهیدانه زیستن» جزو نامزدهای بخش‌‌داستانی کوتاه دوازدهمین جشنواره‌ی مردمی فیلم عمار قرار گرفت. «امیرحسین نوروزی»؛ کارگردان این فیلم در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت موسسه‌ی اندیشه‌ی شهید آوینی، گفت: طرح و ایده‌ی این مجموعه متعلق به آقای «نوید سالاری‌مقدم» است که همکلاسی و همکار من در سال‌های مختلف بوده است. ایشان به همراه دوست دیگرم آقای «یاسر انتظامی» چند سال به مطالعه‌ی خاطرات همسران شهدا پرداخته بودند و با مجموعه‌ی «نیمه‌ی پنهان» همکاری ویژه‌ای داشتند. براساس همان مکتوبات، دوستان به همراه آقای اردلان عاشوری برنامه‌ی تلویزیونی خوبی براساس خاطرات به جا مانده از شهدا تهیه کردند که از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش شد و برنامه‌ی ماندگاری به حساب می‌آید. خودم هم جسته گریخته، مطالعات و آشنایی با مجموعه‌ی «نیمه‌ی پنهان» داشتم.

امیرحسین نوروزی درباره‌ی مراحل شکل گیری مجموعه‌ی «شهیدانه زیستن» گفت: آقای سالاری‌مقدم پیشنهاد داد که برش‌هایی از خاطرات شهدا را به شکل تصویری دربیاوریم و با یکسری تغییرات، آن‌ها را اقتباس کنیم تا این خاطرات تبدیل به کارهای کوتاه تصویری شود. طرحی نوشته شد و به بسیج صدا و سیما و سازمان اوج ارائه شد و این مجموعه به شکل مشارکتی تولید شد. در ابتدا قرار بود این مجموعه، ۱۰ قسمتی باشد و در نهایت در ۵ قسمت تولید شد که من کارگردانی آن را به عهده گرفتم. اصل داستان‌ها واقعی است و لوکیشن و فضاها بازسازی شده است. ما در این قصه‌ها سعی کردیم که وفادار به خاطرات باشیم.

وی افزود: هر قسمت این مجموعه اختصاص به یک شهید دارد و از زبان همسر شهید درباره‌ی ویژگی‌های آن شهید، فیلم کوتاه داستانی تهیه شده است. فیلم کوتاه «سهم» هم اختصاص به «شهید غلامرضا نوروزی‌نژاد» دارد. دلیل انتخاب این قسمت از مجموعه توسط جشنواره‌ی عمار، شاید به دلیل موجز بودن قصه‌اش باشد و این که تاثیرات اجتماعی به روز دارد و با مسائل امروز بیشتر قابل تطبیق است.

کارگردان فیلم تحسین شده‌ی «پل» درباره‌ی ویژگی‌های برگزاری جشنواره‌ی مردمی «عمار» به خبرنگار سایت موسسه، گفت: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد جشنواره‌ی عمار، گستره‌ی مخاطبان آن است. چون فیلم‌ها را در نقاط مختلف نمایش می‌دهند و نمایش فیلم‌ها در مساجد و محلات اتفاق خوبی است.

«نوروزی» درباره‌ی ویژگی دیگر جشنواره‌ی عمار، گفت: یکسری جوایز ساده به برگزیدگان عمار توسط مردم داده می‌شود که جالب و ارزشمند است. این جوایز مردمی جشنواره برایم خیلی جذاب است. به نظرم جوایز در هر جشنواره‌ای در درجات چندم اهمیت قرار دارد و وجه مردمی قضیه مهم است و این که فیلم بتواند با مردم ارتباط پیدا کند. من برای فیلم‌های «پل»، «نجات» و «خاطرات موتور سیکلت»، جوایز به یادماندنی از دست مردم گرفتم که از اهدای قرآن تا شال و کلاه توسط خانواده‌ی شهید بوده است. یادم می‌آید یکی از دوستان فیلمساز از یک جانباز، چند کیلو گردو گرفته بود که برایش خیلی جذاب بود.

کارگردان فیلم «سهم» در پاسخ به این که چه پیشنهادی برای برگزاری بهتر «جشنواره‌ی عمار» دارد، عنوان کرد: اجرای جشنواره کار تخصصی است و چون تخصصی در برگزاری جشنواره ندارم، نمی‌توانم اظهار نظری داشته باشم. به نظرم گستردگی نمایش فیلم‌ها خوب است. البته لزومی ندارد موضوعات جشنواره انقدر زیاد باشد. پیشنهاد می‌دهم که برای بالابردن ارتقای فنی فیلم‌ها به جای تکثر موضوعات، برای حرفه‌های مختلف فنی جوایزی اختصاص داده شود. شاید در ابتدا چندان کارایی نداشته باشد ولی وقتی به تخصص‌های مختلف توسط داوران جایزه تعلق بگیرد و به بچه‌ها بها داده شود، باعث پیشرفت کار می‌شود.

«نوروزی» در ادامه گفت: به نظرم باید فیلم‌های اول با آثار فیلمسازانی که چند کار حرفه‌ای انجام دادند، به شکل مجزا داوری شود، مثل اتفاقی که در سال‌های گذشته در جشنواره‌ی فجر افتاد. باید سطح فیلم‌های آماتور و حرفه‌ای تفکیک شود و این سطح‌بندی باعث ارتقای کار فیلمسازان می‌شود.

منبع: وبسایت شهید آوینی