پیگیری مطالبه‌گری از جنس عدالت‌خواهی

گفت‌و‌گو با «محمّدرضا حاج محمّدحسینی» کارگردان مستند «نان‌گزیده‌ها 2» از آثار «جشنواره‌ی عمار»

در سال‌های اخیر جنبش عدالت‌خواهی توانست گفتمان جدید مطالبه‌گری را از طرق مختلف رسانه‌ای اجرایی کند و در این میان، ساخت فیلم کوتاه و مستند و نماهنگ با توجه به چابکی فیلمسازان جوان، معضلات و تنگناهای اقتصادی را نمایان کرد؛ معضلاتی که بخشی از آن را در تعطیلی کارخانه‌های تولیدی باید دید. همین مساله باعث شد تا «محمّدرضا حاج محمّدحسینی»؛ کارگردان «نان گزیده‌ها»، بعد از موفقیت اولین قسمت به سراغ ادامه‌ی ماجرای تعطیلی کارخانه‌ی هپکو اراک برود.

«محمّدرضا حاج محمّدحسینی»؛ کارگردان مستند «نان گزیده‌ها ۲»، در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسسه‌ی فرهنگی هنری اندیشه‌ی شهید آوینی، گفت: «نان گزیده‌ها» با توجه به بحرانی که چند سال پیش در شهر اراک به وجود آمد، تولید شد. بحران صنعتی و کارگری که نزدیک به ۱۰ سال ادامه داشت و ما در این مستند، این ظلم و اتفاق نامناسب که برای کارگران به وجود آمد را پیگیری کردیم. وی ادامه داد: در سال ۸۶ واگذاری کارخانه شروع می‌شود و از آن زمان روند نزولی این ماجرا ادامه می‌یابد. ما در اولین قسمت «نان گزیده‌ها» که در حدود ۳ سال پیش کار شد، مشکلات را نشان دادیم و در مستند «نان‌گزیده‌ها ۲»، روایتی از یک مبارزه‌ی اجتماعی برای حل مساله و بحران شهر را نشان می‌دهیم. یعنی جمعی از نخبگان شهر، روحانیون، دانشگاهیان، اهالی رسانه و کارگران کنار هم جمع شدند و تلاش کردند تا هپکو از روند نزولی خود فاصله بگیرد و دوباره احیا شود. در مسیر تحقق این اتفاق، از مسئولان استان تا روسای قوه و مدیران رسانه‌ی ملی به شکل حضوری و به شکل مزاجی مطالبه‌گری صورت گرفت. جلساتی تشکیل شد و تصمیماتی گرفته شد تا به نتیجه برسد. این مطالبه به شکل گروهی انجام شد تا بخش زیادی از مشکلات حل شود.

«محمّدرضا حاج محمّدحسینی» درباره‌ی حضور «نان‌گزیده‌ها ۲» در دوازدهمین جشنواره‌ی مردمی فیلم «عمار»، گفت: این مستند در حدود ۲ ماه پیش تولید شد و برای اولین بار در جشنواره‌ی عمار اکران خواهد شد. البته اکران های داشگاهی و کارگری داشتیم و خواهیم داشت. ما در این کار سعی کردیم یک الگوی مطالبه‌گری ارائه دهیم تا دوستان بتوانند از این روش در نقاط دیگر کشور استفاده کنند و به حل مشکلات کمک کنند.

این فیلمساز در پاسخ به این که سینما تا چه حد می‌تواند زبانی برای بیان مطالبات باشد، گفت: قبلاً در زمان ساخت  «نان‌گزیده‌ها ۱»، اعتراضات کارگری نزدیک به خشئونت بود و بعد از پخش این مستند، انگار آبی روی آتش ریخته شد چون حرف کارگران به جامعه و مسئولان گفته شد و از وقوع بحران‌های بزرگ در شهر جلوگیری کرد. از طرفی دام‌هایی از طرف ضدانقلاب برای کارگران پهن می‌شد و امکان داشت که اتفافات نامناسبی بیفتد اما خدا را شکر که بعد از پخش «نان‌گزیده‌ها»، اتفاقات بد نیفتاد. چرا که ما اکران‌های کارگری در سطح کشور با حضور کارگران داشتیم و بعد از پخش تلویزیونی، این کارگران دیده شدند و حرف‌شان پخش شد. مسئولان هم این مستند را دیدند. البته متاسفانه در دولت قبل اراده‌ای برای حل مشکلات نبود و ما سعی کردیم از طریق مستندسازی بتوانیم فضا را آرام کنیم تا کارگران در دام ضدانقلاب نیفتند. مسئولانی هم بودند که پای کار آمدند، مثل نماینده‌ی ولی فقیه در استان مرکزی. اما مسئولان دولتی چندان پای کار نیامدند و حتی از پخش مستند ممانعت‌ می‌کردند و جلوی یکسری اکران‌ها گرفته شد. اما ما با پخش این کار، مسیر خود را ادامه خواهیم داد.

منبع: سایت شهید آوینی