لیتین: عمار می تواند از معروفترین جشنواره های دنیا شود /در حال گفتگو برای همکاری بلند مدت هستیم

نشست خبری دستاوردهای سفر «میگل لیتین»، فیلمساز مطرح ضدکودتای شیلیایی در محل منزل و موزه شهید رجایی

به گزارش عمارفست، نشست خبری دستاوردهای سفر «میگل لیتین»، فیلمساز مطرح ضدکودتای شیلیایی که به عنوان میهمان ویژه بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار به تهران آمده است، ظهر امروز(چهارشنبه ۱۰ شهریور)در محل منزل و موزه شهید رجایی برگزار شد.

لتین در ابتدای این نشست خبری با تشکر از دعوت جشنواره عمار برای حضور در ایران گفت: در چند روزی که در ایران بودم، مهمان نوازی و رفتار خوبی با من شد و گروهی را که در این چند روز همراهم بودند، هرگز فراموش نمی کنم.

وی ادامه داد: در این چند روز، علاوه بر تهران، به اصفهان نیز سفری داشتم و ساعات و روزهای  فراموش نشدنی را در ایران سپری کردم.

این فیلمساز شیلیایی بیان کرد: من همیشه در کلاس های درسم به فیلمسازان جوان توصیه می کنم که باید هر قدر می توانند یاد بگیرند و گوش بدهند اما به عنوان یک ابزار نباشد بلکه کارگردان خوبی باشند که بتوانند اتفاقاتی را که در جامعه رخ می دهند، به تصویر بکشند.

کارگردان فیلم «آلنده در پیچ‌وخم‌ها» در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران اظهار داشت: انقلاب همانند گیاهی است که یک باغ می‌روید و اگر دیگر کشورها به این انقلاب‌ها احترام بگذارند، آنها می توانند رشد و پیشرفت داشته باشند.

وی با بیان اینکه چند روز پیش تولد فیدل کاسترو رهبر انقلابی کشور کوبا بود، خاطرنشان کرد: شخصیتهایی مثل کاسترو و آلنده که اگر امروز زنده بود، صد سال داشت، شخصیتهای بزرگی بودند که هم من از آنها تاثیر زیادی گرفتم و هم این شخصیتها تاثیر زیادی در جامعه خودشان داشتند.

لیتین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره آشنایی با جشنواره عمار گفت: جشنواره عمار، جشنواره ای متفاوت با دیگر جشنواره هاست و اگر همین طور ادامه دهد، می‌تواند به یکی از جشنواره های معروف در دنیا تبدیل شود، بر اساس چیزی که من از این جشنواره دیدم، فکر می کنم جشنواره عمار از جمله جشنواره های انقلابی دنیا است چرا که در کشور ایران، انقلابی است و جشنواره عمار هم افکار انقلابی دارد و می تواند در آینده موفق شود.

این فیلمساز شیلیایی در پاسخ به سوال دیگری درباره شناخت امام خمینی(ره) بیان کرد: من زمانی که انقلاب اسلامی آغاز شد و موقع حرکت امام خمینی(ره) از فرانسه، در این کشور حضور داشتم و فیلمسازی می کردم، به همین دلیل شناخت تقریبا خوبی از امام خمینی(ره) دارم و در جریان انقلاب اسلامی هستم.

وی با اشاره به سفرهایش به برخی کشورهای اسلامی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران، یک اتفاق تاریخی بزرگ در دوره معاصر است که همه دنیا از آن اطلاع دارند و من هم با توجه زیاد، اخبار انقلاب را پیگیری کرده و می کنم و همیشه تحقیق می کردم تا درباره انقلاب اطلاعات بیشتری کسب کنم و آن را بشناسم.

لیتین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در باره اینکه پس از بازگشت به شیلی چه تصویری از ایران ارائه می دهد، بیان کرد: من تنها حقیقت را درباره مردم ایران، نحوه زندگی آنان و رفتارشان می‌گویم، من آن چیزی را که در ایران احساس کردم، گفتم و از چیزهایی که می بینم، برای خودم یادداشت برمی دارم تا در آینده فراموش نکنم.

این فیلمساز شیلیایی درباره اینکه اگر به شیلی برگردد بخاطر سفر به ایران بازخواست می شود یا نه، با صراحت اظهار داشت: این انتقادات، برای من مهم نیست، همه دنیا می دانند که من اینجا(ایران) هستم، من روح آزادی دارم و مطمئن باشید می دانم چگونه پاسخ انتقادات، دروغها و تهمتهایی را که به من می‌زنند، بدهم چرا که من آدم بسیار صریحی هستم و به خوبی می دانم که چه کاری می کنم.

وی با بیان این که بخاطر امکاناتی که در اختیار داشتم و توانستم دنیا را بگردم، خدا را شکر می کنم، افزود: در سالهای جوانی‌ام به کوبا رفتم، در نیکاراگوئه فیلم ساختم، در دوران جنگ «سالوادور آلنده» حضور داشتم، در مکزیک فیلمبرداری کردم، چندین بار به شوروی سابق و روسیه فعلی سفر کردم و حتی مدتی پیش در نیویورک، در یک کنفرانس شرکت کردم و حالا چرا باید به من بگویند که چرا به ایران سفر کردم.

لیتین افزود: اعتقاد دارم انسان‌ها در همه جای دنیا با هم برابرند و یکی از وظایف ما هنرمندان، این است که سعی کنیم مردم و فرهنگهای مختلف را از طریق گفتگو به هم نزدیک کنیم و این موضوع، برای من، به عنوان یک کارگردان بسیار مهم است، چرا که امروز، قدم در راه‌های باریکی گذاشتیم که باید در آن مبارزه کنیم.

این فیلمساز ضدکوتای سینمای شیلی اظهار داشت: من در سفرم، مردم ایران را دیدم، به طور مثال به بهشت زهرا(س) رفتیم، جایی که شهیدان زیادی در آنجا است و من در آنجا عکسهای زیادی گرفتم که برایم خیلی مهم و ارزشمند هستند.

وی ادامه داد: سفر به ایران، یک اتفاق خارق العاده برای من بود و حضورم در خانه شهید رجایی نیز یک شگفتی دیگر برای من است، این خانه ساده شهید رجایی و زندگی ساده‌ای که او داشته، نشان می دهد که شهید رجایی، قلب بزرگی داشته است و من از حضور در این خانه، لذت می برم و در دفتری که برای بازدیدکنندگان از آن گذاشته بودند، مطلبی نیز به همین دلیل نوشتم.

لیتین در پاسخ به سوالی درباره ساخت محصول مشترک با ایران گفت:  در حال حاضر، در حال گفتگو درباره همکاری برای تولید یک محصول در مورد سیستمهای آموزشی و چند موضوع دیگر هستیم که می‌تواند منجر به تولید محصول خوب شود و درهای بزرگی را به روی هر دو طرف باز کند به خصوص برای نسل جدید و جوان فیلمسازان که باید از واقعیات شناخت داشته باشند و من بسیار امیدوارم که نتیجه این مسئله، هم برای شیلی و هم برای ایران موفقیت آمیز و مفید باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تولید مستند درباره ایران بیان کرد: چنین کاری امکان دارد ولی این کار به صورت دفعی امکان ندارد، بلکه من به عنوان یک کارگردان، مشاهداتم را یادداشت می کنم، و بعد تصمیم می گیرم.

لیتین در همین باره افزود: به طور مثال من به همسرم در خانه شهید رجایی گفتم، عکس این شهید شبیه چه کسی است و او در پاسخ به من گفت که شهید رجایی به دوره جوانی گابریل گارسیا مارکز بسیار شباهت دارد یا تصویری که از حضور در بازار بزرگ تهران دارم، با چنین مواردی مطمئنا می توان هزارها سوژه بدست آورد و اثر تولید کرد.

این فیلمساز شیلیایی در پاسخ به سوال دیگری درباره علاقه هنرمندان دیگر کشورها به حضور در ایران و تصویری که از ایران ارائه می شود، اظهار داشت: با احترام زیاد، باید بگویم که هر کشوری شرایط خودش را دارد و من در شأن و مقام خود نمی بینم که پیشنهادی برای حضور هنرمندان دیگر کشورها در ایران بدهم اما ایرانی ها خیلی زود یاد می گیرند که چطور باید عمل کنند.

وی در همین راستا ادامه داد: ایران با کشورهایی مثل شیلی، آرژانتین و دیگر کشورها تفاوت‌های زیادی دارد، کشوری که نظام حکومتی آن لیبرال است با کشوری مثل ایران که نظام اسلامی و موضع انقلابی دارد، نمی توان مقایسه کرد اما من می‌دانم که مسئولان ایرانی دغدغه برقراری ارتباط و نزدیکی بین هنرمندان دنیا را دارند.

این فیلمساز شیلیایی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران، ویژگی های خودش را دارد و با انقلاب های دیگر فرق دارد که مطابق با فرهنگ و وجهه مذهبی آن است، انقلاب های دیگری هم بودند که در زمان خودشان، برای آن جوامع مهم و لازم بودند اما همه این موارد، تاریخ و فلسفه متفاوتی دارند و نمی توانیم این انقلاب ها را مقایسه کنیم.

وی ادامه داد: بدون شک، انقلاب ایران، معنویات و فضای اسلامی لازم خود را همراه با پشتیبانی قوی ملت خود خواهان تعامل و عدالت در جامعه است و در ارتباط با مادیات و رفاه زندگی مردم هم حرف دارد.

لیتین با بیان اینکه زندگی فقط مادیات نیست و من به معنویات خیلی اهمیت می دهم اظهار داشت: وقتی در شوروی حضور داشتم می دیدم که مردم، مثل فضای ویترین، کنار هم چیده شدند اما همین انقلاب یکی از انقلابهای بزرگ جهان است، در همان سده ای رخ داد، به پایان رسید.

وی افزود: من زمانی که گورباچف رهبر شوروی، فرمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را اعلام می کرد در کرملین حضور داشتم و هنوز هم نمی توانم به طور کامل علت این اتفاق را متوجه شوم اما مطمئن هستم یکی از عوامل آن این است که انقلابی بدون اعتقادات، معنویات، حقوق افراد و احترام به آنها و… نمی تواند موفق باشد.

لیتین افزود: وظیفه ما هنرمندان است که فضایی ایجاد کنیم که این انقلاب ها بتوانند به هم نزدیک شوند و ارتباط و گفتگو داشته باشند چرا که این موضوع برای افکار عمومی بسیار مهم است که با یکدیگر بتوانند تعامل داشته باشند به طور مثال در حال حاضر در همه جای دنیا، از حقوق بشر صحبت می کنند و ما نمی توانیم چشم خود را ببندیم و گفتگو نکنیم.

این فیلمساز شیلیایی خطاب به خبرنگاران بیان کرد: حرفهایی را که من می زنم نباید به عنوان فن بگیرید چرا که من هنوز انقلاب اسلامی را عمیقا درک نکردم اما من به عنوان یک کارگردان، تمام عمرم را صرف مبارزه کردم.

وی ادامه داد: در زمان حکومت دیکتاتوری «پینوشه» با او مبارزه می کردیم بدون اینکه خواهان این باشیم که کسی را از جامعه اخراج کنیم، اما الان بعد از پیروزی هم هنوز کارها و چیزهای زیادی وجود دارد که مانده‌اند و باید پیگری شود به طور مثال هنوز در شیلی، سرخ‌پوستان و گروه های کوچک بومیان مثل دیگر شهروندان شیلی، از حقوقشان بهره‌مند نیستند یا در حوزه آموزش و پرورش، هنوز دانشجویان برای تحصیل و آموزش و پرورش رایگان تظاهرات می کنند، بنابرین هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در شیلی است.

لیتین با بیان اینکه انسان همیشه باید مبارزه کند، اظهار داشت: انقلاب این نیست که بعد از مدتی تمام شود بلکه همیشه ادامه دارد چرا که همیشه دلایلی برای مبارزه است که می توانیم پیدا کنیم.

این فیلمساز شیلیایی در پایان سخنانش با بیان اینکه بعضی چیزها را سرنوشت می دانیم، خاطرنشان کرد: به طور مثال من الان در خانه شهید رجایی هستم و یا حوادث زندگی سالوادور آلنده رئیس جمهور سابق شیلی، همه حرف‌هایی برای گفتن دارند و نشان از روح انقلابی آنها دارند که همیشه می‌خواستند برای ایجاد یک جامعه عادلانه مبارزه را ادامه دهند.