مسئول اکران‌های مردمی جشنواره فیلم عمار به «جام‌جم» خبر داد

عمار؛ سکوی تقویت سینمای استراتژیک

مردم یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌های جشنواره مردمی فیلم‌عمار است و وقتی اراده، تعهد و حضور مردمی با وجه عماری این رویداد ترکیب می‌شود، می‌توانیم منتظر اتفاقات خوشایندی در سینما باشیم. سینمایی که تمرین خوبی برای پایه‌گذاری سینمای استراتژیک ایران در میان‌مدت و درازمدت خواهد بود و خلأ و فقدانی که سینمای بلند و حرفه‌ای ما در همه سال‌ها با آن دست به گریبان بوده است و جز مواردی استثنایی، سینمای استراتژیک ایران به موج و روندی مستمر که به اتفاقات داخلی، منطقه و جهانی واکنش بموقع و هنرمندانه نشان دهد، تبدیل نشده است.

به گزارش عمارفیلم به نقل از جام‌جم؛ جشنواره مردمی فیلم عمار که در این چند سال جایگاه خوبی میان مردم متعهد و دغدغه‌مند نظام و انقلاب پیدا کرده، می‌تواند سکوی تقویت سینمای استراتژیک باشد و به‌صورت پیوسته و نه ناگهانی و واکنشی، به شکل پیشگیرانه، آثاری چون مستند، داستانی کوتاه و نماآهنگ درباره فتنه، فلسطین، غزه و جنایات رژیم صهیونیستی و موضوعاتی از این دست تولید کند و با بهره‌گیری از همین ظرفیت، پلی میان فیلم کوتاه و فیلم بلند بزند. فارغ از فیلمسازان جوان و مستعد که خود را مهیای حضور و رقابت در چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار می‌کنند، باید به حضور پرشور مردمی در این رویداد اشاره کرد که لحظات زیبایی را رقم زده‌اند و انگیزه سینماگران و برگزارکنندگان جشنواره عمار را هم افزایش داده‌اند.  فروش خوب فیلم «سرهنگ ثریا» در اکران‌های مردمی و عبور تعداد مخاطبان آثاری با موضوع فلسطین از ۴۷هزارنفر، تنها چشمه‌هایی از این حضور موثر و امیدوارکننده مردم در جشنواره فیلم عمار است.  اکران‌های مردمی یکی از ارکان اصلی جشنواره عمار است که طی آن، نیروهای خودجوش مردمی در سراسر کشور، برای دیده‌شدن فیلم‌ها و آثار واقعی و مردمی، کوشش می‌کنند. تجربه حضور بسیار موفق برخی از فیلم‌ها در اکران‌های مردمی جشنواره عمار نشان داد که بدنه حرفه‌ای فیلمسازان، هرسال آثار و فیلم‌های باکیفیت زیادی تولید می‌کردند و می‌کنند که صرفا به‌خاطر توجه به واقعیت و پیروی نکردن از کلیشه‌های غلط پذیرفته شده، محکوم به نادیده‌گرفته‌شدن و بایکوت می‌شود.محمدجواد حاجیان، مسئول اکران‌های مردمی جشنواره عمار به جام‌جم گفت: تعداد مخاطبان آثار پیرامون فلسطین، تاکنون بیش از ۴۷ هزار نفر در سراسر کشور بوده ‌است. این اکران‌ها بیشتر در مساجد، حسینیه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس، سازمان‌ها و ادارات صورت می‌گیرد که در این بین، بیشترین تعداد اکران از مکان‌های مختلف، در مساجد، حسینیه‌ها و مصلی‌های سراسر کشور، صورت گرفته ‌است.او افزود: ازنظر تعداد بیننده نیز اثری که بیشترین مخاطب را داشته ‌است، نماآهنگ «غزه پیروز» به کارگردانی علی سلطانی بوده ‌که توسط شهرداری قوچان اکران شده و حدود ۱۰۰۰نفر مخاطب داشته ‌است.

انگیزه به فیلمسازان
حاجیان در مورد بازخورد فیلمسازان نسبت به اکران‌های مردمی اشاره کرد: برای یک فیلمساز، مهم‌ترین موضوع، دیده‌شدن اثرش است. چه چیزی بالاتر از این که یک فیلمساز متوجه شود مردم برای دیدن کاری که ساخته‌ است، وقت گذاشته‌اند. در کشور ما مخصوصا به صورت کلی برای آثار مستند، چنین شرایطی وجود ندارد که آنها در سطح عمومی دیده ‌شود اما عمار این امکان را فراهم کرده‌ است؛ به‌خصوص در مورد آثاری که موضوع آنها فلسطین است. یک کارگردان وقتی می‌بیند که از یک نقطه مرزی یا یک روستای مرزی آذربایجان‌شرقی، برای او در مورد اثرش، بازخورد و نظر ارسال می‌شود، برای او انگیزه ایجاد می‌شود که کارهای بعدی را قوی‌تر و بهتر تولید کند.او ادامه داد: همچنین کارگردان آسوده‌خاطر است که اگر اثری هم در راستای محتوای ارزشی تولید کند، در یک نوبت و با اکران مردمی، ۱۰۰۰ بیننده مخاطب آن هستند. این دقیقا برخلاف تبلیغات موجود است که بیان می‌کند آثار ارزشی، فاقد مخاطب است و برای جذب گیشه، باید کارهای به‌اصطلاح «زرد» و عامه‌پسند تولید شود. همین امر باعث دلگرمی فیلمساز می‌شود و در حقیقت، بهترین بازخورد برای او از اکران مردمی است.مسئول اکران‌های مردمی جشنواره عمار پیرامون نقش این اکران‌ها در توزیع و ترویج آثار فرهنگی گفت: برای تاثیرگذاری یک اثر فرهنگی، هم تولید و هم توزیع نقش دارد؛ در این فرآیند، ۳۰ درصد، نقش تولید و۷۰ درصد، نقش توزیع است. اگر اثری تولید شود اما توزیع نشود یا آرشیو شود، نمی‌تواند اثرگذار باشد و جایی این زنجیره قطع می‌شود. وقتی توزیع و اکران مردمی اتفاق می‌افتد، اولین تاثیر آن این است که چرخه تولید آثار ادامه پیدا می‌کند؛ اثر دوم این است که روشنگری صورت می‌گیرد. مردم عادی که در مساجد، حسینیه‌ها و مصلی‌ها هستند، از آموزه‌هایی که داخل اثر فیلمساز و مستند‌ساز وجود دارد، بهره‌مند می‌شوند. اطلاعات از خواص به عوام، منتقل می‌شود. این بهترین دستاورد و نقشی است که اکران‌های مردمی ایفا می‌کند.

پیشتازی خراسان رضوی در اکران‌های مردمی
حاجیان ضمن اشاره به استان‌های دارای اکران، پنج اثری را که بیشتر‌ین اکران را نیز داشته‌اند، نام برد: خراسان رضوی به مرکزیت مشهد، بیشترین اکران را داشته‌ است. اتفاقا پاتوق مستند برای این کار در مشهد داشتیم. تهران، اصفهان، استان البرز، استان لرستان، دزفول، اهواز و همین‌طور اردبیل ازجمله مناطقی بودند که بیشترین اکران را داشته‌اند. پنج اثری که بیشتر از سایر کارها، اکران شده‌اند «سلاح مقاومت فلسطین» با ۱۷۱ اکران در صدر آن آثار قرار دارد. سایر کارهایی که بیشترین اکران را داشته‌اند به ترتیب شامل «وداع با اسلحه» با ۱۲۹ اکران، «پیش از بهشت» با ۶۹ اکران، «نگین سلیمان» با ۶۷ اکران و «آنتراکت» با ۵۰ اکران بودند.
حاجیان افزود: تعداد مخاطب و تعداد اکرانی که در جریان است، بهترین گواه و دلیل بر این است که مردم استقبال بسیار خوبی از آثار پیرامون فلسطین داشته‌اند. این شواهد در کنار تماس‌هایی که با ما گرفته می‌شود و بازدید‌هایی که از سایت اکران مردمی صورت می‌گیرد همه گواه براین است که مردم پای کار آثار با محوریت فلسطین هستند.  با گذشت زمان، فراگیری و گسترش شیوه اکران مردمی، رشد این اتفاق کاملا مشهود است. این چیزی است که ما آن را احساس می‌کنیم. رشد هم در توزیع کار (برگزاری اکران) وجود داشته و هم عامل اکران یا همان اکران‌کننده است. امیدواریم این نوع اکران‌ها، فراگیر‌تر نیز بشود.

امروز، آخرین مهلت ارسال تیزر
جشنواره مردمی فیلم عمار به قدری با مردم تنیده شده که چنین مشارکت و تعاملی را در هیچ جشنواره سینمایی دیگر سراغ نداریم. یکی از مهم‌ترین و متاخرترین سرفصل‌های مشترک جشنواره با مردم این بود که دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار در فراخوانی از عموم مردم، فعالان فرهنگی و هنری سراسر کشور دعوت کرد در طراحی تیزر مردمی چهاردهمین دوره از این جشنواره، مشارکت کنند. کارکردهای مردمی جشنواره عمار، اکران‌های مردمی، فیلم ما، سوژه‌های مردمی، جشنواره عمار تریبون انعکاس حماسه و مقاومت ملت‌ها؛ وقایع و اتفاقاتی که در قاب رسانه‌های رسمی موجود در جهان دیده نمی‌شود به‌ویژه مظلومیت مردم فلسطین، تصاویر مردم فلسطین در فضای مجازی و تاثیر آنها در جنگ روایت‌ها و در مقابل رسانه‌های رسمی جهان، روایت جامعه ایرانی، کشمکش‌ها و حماسه‌های تاریخی و توجه به جغرافیای گسترده ایران و اشاره به هویت‌های بومی ایرانیان با تاکید بر ایران پسا انقلاب، روایت افول آمریکا و غرب و برآمدن ملت ایران، محور مقاومت و سایر ملت‌ها در نظم جدید و نقش رسانه و فیلم در این زمینه ازجمله مفاهیم موردتاکید در تیزر رسمی جشنواره عمار است. طرح‌های ارسالی باید بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه و‏ دارای آغاز، میانه و پایان باشد و جزئیات تصویری نیز در آن نوشته شود. زمان فیلمنامه‌های ارسالی هم باید حداکثر دو دقیقه‌ باشد. علاقه‌مندان فقط همین امروز وقت دارند که طرح‌های‌شان را به شماره۰۹۰۱۴۱۹۱۸۴۶ درپیام رسان‌های ایرانی ارسال کنند.

 

منبع: جام جم