روزه اولی‌ها، مخاطب اکران‌های عمار

اکران آثار برگزیده ادوار جشنواره مردمی فیلم عمار به همت شبکه اکران مردمی ویژه نوجوانان روزه اولی، از ابتدای ماه مبارک رمضان در مدارس، مساجد و مراکز فرهنگی سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش عمارفیلم، اکران آثار برگزیده ادوار جشنواره مردمی فیلم عمار به همت شبکه اکران مردمی ویژه نوجوانان روزه اولی، از ابتدای ماه مبارک رمضان در مدارس، مساجد و مراکز فرهنگی سراسر کشور برگزار شد.

آثار داستانی و پویانمایی «ستاره بارون»، «داوود و جالوت»، «لوپتو»، «سوزن»، «دوپامین»، «حالا که خانم شدی»، «تکلیف»، «خاطره»، «رویای گل‌ها» و… از جمله آثار منتخبی هستند که در طول اکران‌ها با استقبال نوجوانان روزه اولی مواجه شده‌است.

این اکران‌ها در مراکزی چون مسجد قمر بنی هاشم و موسسه فرهنگی هنری رواق بشرا شهرستان خمین (استان مرکزی)، سالن امیرکبیر شهرستان نورآباد ممسنی (استان فارس) و… همچنین شهرهای دیر (استان بوشهر)، روستای کریان شهرستان میناب (استان هرمزگان) و… انجام شده است.

به همین جهت «اکرم حیدری» دبیر اکران‌های مردمی جشنواره عمار در مصاحبه با عمارفیلم گفت: مراکز فرهنگی با برگزاری جشن‌ها و اکران فیلم ویژه روزه اولی‌ها به آن‌ها بها داده و باعث می‌شوند تا این نوجوانان احساس توجه و بزرگ شدن کنند. و از طرفی نوجوانان و خانواده‌ها به این اطمینان می‌رسند که توانایی روزه گرفتن را دارند.

حیدری به اهمیت اکران فیلم در کنار جشن‌های مرسوم اشاره کرد و ادامه داد: اکران باعث می‌شود تا نوجوانان تاثیر بسیار زیادی از فیلم گرفته و از آن الگو بگیرند. زیرا قهرمانان و داستان فیلم باعث می‌شود تا نوجوان ارتباط بیشتر و بهتری با موضوع مورد نظر برقرار کند.

حیدری بیان کرد: در ماه رمضان امسال دو اثر «دوپامین» به کارگردانی حسین امانی و «ستاره بارون» به کارگردانی محمدرسول شفیعی با موضوع دانش آموزان روزه اولی، بیشترین درخواست اکران را داشته و بازخوردهای بسیار خوبی در بین خانواده‌ها و نوجوانان داشتیم که باعث تاثیرپذیری بسیاری از آنان شد.

حیدری ضمن اشاره به عقب ماندگی فرهنگی در حوزه تولید محتوای کودکان و نوجوانان بیان کرد: تنوع آثار موضوعی جشنواره عمار بسیار خوب است و برای تمام سنین و رویدادهای مختلف فیلم‌های متعددی جهت اکران هست.

حیدری در پایان اشاره کرد: اکران مردمی باعث ایجاد عدالت رسانه‌ای در بین مردم شده است. برای مثال در اکران‌های فیلم سینمایی «غریب» به لطف سامانه اکران مردمی جشنواره عمار و تلاش اکران‌کنندگان شاهد این هستیم که در شهرهای فاقد سینما حتی روستاهای محروم این فیلم به مصرف مردم می‌رسد. و از طرفی خوده مردم درخواست کننده اکران هستند که این نشان از شناخته شدن سامانه اکران عمار در بین مردم است. و این شبکه مردمی نسبت به سازمان‌های دیگر توزیع فیلم به مراتب موفق‌تر عمل کرده است.

 

اکران‌های مردمی یکی از ارکان اصلی جشنواره عمار است که طی آن، نیروهای خودجوش مردمی در سراسر کشور، برای دیده‌شدن فیلم‌ها و آثار واقعی و مردمی، کوشش می‌کنند. تجربه حضور بسیار موفق برخی از فیلم‌ها در اکران‌های مردمی جشنواره عمار نشان داد که بدنه حرفه‌ای فیلمسازان، هرسال آثار و فیلم‌های باکیفیت زیادی تولید می‌کردند و می‌کنند که صرفاً به‌خاطر توجه به واقعیت و پیروی نکردن از کلیشه‌های غلط پذیرفته شده، محکوم به نادیده‌گرفته‌شدن و بایکوت می‌شوند.