درگفتگو با برگزیده فیلم ما مطرح شد:

معلمی با مدال‌های رنگارنگ

مسابقه بخش «فیلم ما» سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با موضوع «نهضت روایت زن ایرانی» با اعلام اسامی برگزیده به پایان رسید. «فاطمه عادلی» کارگردان اثر «معلم برتر»، برگزیده مردمیِ نهضت روایت زن ایرانی، در مورد فرآیند ساخت اثر خود به گفتگو با عمارفیلم پرداخت.

به گزارش عمارفیلم؛ مسابقه بخش «فیلم ما» سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با موضوع «نهضت روایت زن ایرانی» با اعلام اسامی برگزیده به پایان رسید. در این پویش که با هدف تولید محتوای مردمی در راستای جلوگیری از فراموشی زنان قهرمان ایران برگزار گردید، با استقبال قابل توجه دانش‌آموزان و نوجوانان مواجه‌شد و توانست زنان قهرمان و موفق بسیاری را از سراسر کشور روایت کند. «فاطمه عادلی» کارگردان اثر «معلم برتر»، باکسب بیشترین آراء در نظرسنجی سامانه عماریار به عنوان برگزیده مردمیِ نهضت روایت زن ایرانی مشخص شد. وی 15 ساله و دانش‌آموز پایه دهم رشته گرافیک از استان قزوین می‌باشد.

عادلی در گفتگو با عمارفیلم اظهار داشت: فعالیت هنری خودم را از تشکیل و هدایت یک گروه تئاتر در مدرسه شروع کردم و در جشنواره فرهنگی ‌و هنریِ آموزش ‌و پرورش رتبه دوم را در این زمینه کسب کرده‌ام. اثر «معلم برتر» اولین تجربه فیلمسازی بنده بوده‌است.

وی در ادامه بیان کرد: پوستر نهضت روایت زن ایرانی را در پیامرسان شاد مشاهده کردم و تصمیم‌ گرفتم از دوستانم برای شرکت در این مسابقه کمک بگیرم. از قبل به‌واسطه شرکت در کلاس‌های تئاتر در شهر محمدیه استان قزوین با حوزه کارگردانی آشنا بودم و کار تصویربرداری را به یکی از دوستانم سپردم. تمامی فرآیند ضبط و تدوین فیلم را با تلفن همراه انجام دادم و جمعا 5 روز به طول انجامید و هزینه‌ای جز رفت‌وآمد نداشتم.

عادلی در پاسخ به دلیل انتخاب «فروغ حیدری» به عنوان قهرمان اثر خود گفت: خوشبختانه بانوان کشور ما در زمینه‌های بسیاری پیشرفت کرده و پیشرو هستند. بانوانی که هم در زندگی شخصی و هم اجتماعی خود موفق هستند. و خیلی خوشحال‌کننده‌است زنانی داریم که بسیار رتبه و مقام برای کشور کسب کرده‌اند. خانم «فروغ حیدری توانی»، دبیر، مشاور کنکور و نماینده موسسه کودکان هوشمند برای آموزش محاسبات ذهنی به کودکان هستند. ایشان معلم پرورشی مدرسه ما بوده و دارای ده‌ها مقام برتر کشوری و بین‌المللی می‌باشند. زمانی که با ایشان در مورد ساخت اثر صحبت کردیم در اوج مشغله و حتی سفری که داشتند از ما استقبال کرده و همکاری داشتند.

عادلی در ادامه بیان کرد: زمانی که قصد تولید اثر را داشتیم ایام امتحانات و ماه رمضان بود. به مدرسه رفتیم و باخانم حیدری صحبت کردیم و ایشان علی‌رغم مشغله‌های فراوان برای ضبط مارا به منزلشان دعوت کردند. خانم حیدری در آن زمان مشغول جمع‌آوری کمک‌های مالی برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد بودند و ما در این سه روز از تمام فعالیت‌های ایشان در منزل و مدرسه فیلم گرفتیم.

عادلی اظهار داشت: خیلی خوشحالم که این زمینه ایجاد شد تا بتوانم در این حوزه فعالیت کنم. ما در مدرسه کسی را نداریم که بصورت حرفه‌ای آثار مارا مشاهده و نقد کند و یا حتی به ما کمک کند. ما در این سه سال راهنمایی آثار بسیاری در زمینه تئاتر و فیلم داشتیم و جشنواره‌های مختلفی کار کردیم اما حمایت خاصی نشد و کسی به ما کمک نکرد و یا جشنواره اختصاصی در حوزه فیلم نداشتیم و ممنونم از جشنواره عمار که برای ما دانش‌آموزان این ظرفیت را فراهم کرده تا هم دیده شویم و به هرصورتی به آن حوزه‌ای که علاقه داریم برسیم و همچنین ممنونم از همه کسانی که کمک کردند تا این بستر فراهم شود.

عادلی در پایان اظهار داشت: از تمام کسانی که به فیلم من رای دادند کمال تشکر و قدردانی را دارم. به دوستانم و همه نوجوانان علاقمند این توصیه را دارم که پشتکار داشته باشید و مطمانم تمام دختران این سرزمین با پشتکار می‌توانند به هر آن چیزی که می‌خواهند برسند.

مستند «معلم برتر» روایتی از فروغ حیدری توانی، زنی از شهر الوند، دبیر، مشاور کنکور و نماینده موسسه کودکان هوشمند برای آموزش محاسبات ذهنی به کودکان است. او داشتن مسئولیت اجتماعی در کنار مسئولیت خانواده و خانه را کار دشواری می‌داند و معتقد است که با توکل به خدا و کمک خانواده می‌توان به نحوه درستی از پس تمامی مسئولیت‌ها برآمد. خانم حیدری معتقد است که حجاب با توجه به تمام سختی‌هایش اگر با دید رفاقت با خدا باشد، مستمر و باعث آرامش خواهد بود.

شما می‌توانید با مراجعه به آدرس Ammaryar.ir فیلم مستند «معلم برتر» به کارگردانی «فاطمه عادلی» را مشاهده کنید.