یک فریم از بسیج؛ تاملی بر مستند پولیتزر

لحظه سرنوشت ساز یعنی چه؟ ثبت چه لحظه ای سرنوشت ساز است؟  صاحب چه فکر و دیدگاهی می‌تواند لحظه سرنوشت ساز را معنا کند؟ چه کسی لحظه سرنوشت ساز را می‌سازد؟ حق چیست و با کیست؟ و سوالاتی از همین جنس.

گستره معنایی واژه‌ی حق جدای از اینکه در نظام اسلامی جایگاهی مقدس دارد، در شکل و قالبی مشخص روی کاغذ تعریف مبسوطی شده است. حق چراغی روشن، اصیل و دلنشین است که وجدان آگاه را بیدار نگه می‌دارد. آگاهی که با نورانیت آموزه های دینی آمیخته است و حیات طیّب را رقم می زند. حق این قدرت را دارد که فرد حق خواه را ازکوره راه شک و باطل بیرون آورده و به مسیر نجات صعود دهد.

با پیروزی انقلاب ایران‌جان، بدخواهان چشم دیدن این شادی را نداشتند و در صدد تیر انداختن به نظام نوپا برآمدند. ادعای تجزیه ایران از گروهکی آب می‌خورد که فجایعی در تاریخ حقیقت رقم زد و دست هر ظالمی را از پشت بست. این مستند گروه باطل یا همان ضدانقلاب را معرفی می‌کند. گروهی که اسم رحم و انصاف به گوشششان نخورده است.

مستند پولیتزر روایتگر درگیری بین حق و باطل است. نزاعی که اول عالم وجود داشته و تا آخر دنیا هم ادامه خواهد داشت. می‌خواهم‌ها وقتی تابع طبع آدمی بود چهره واقعی‌اش را برملا می‌کند. حضور و بروز آدم‌هایی که شاید در قالب و شکل انسان باشند اما ذره ای نور را ندیده و پرشان به پر حقیقت گره نخورده است.

مستند پولیتزر وقایعی را به تصویر کشیده که خاطر هر آزاد اندیشی با دیدنش مکدر می شود، چه برسد به جویندگان راه حقیقت و انسانیت. شخصیت هایی زلال، بازماندگان حادثه ای هستند که از تعریف دقیق آن طفره می‌روند. راویان در عین صداقت کلام توانسته‌اند وقایع را به مخاطب منتقل کنند. هر چند زبانشان در بیان بند می‌آید و قصه‌ی غم صورتشان را می‌پوشاند. هر کدام از آنها به تنهایی پرورش یافته‌های منحصر به فردی اند در برهه ای خاص. باشد که بانیان امر کمر همت بسته و بیش از پیش با تصویرهایی از گفتنی هایشان درخت بسیج را تنومند سازند.

در این مستند آرمان بسیجی با زبان صمیمی نشان داده می‌شود. آرمانی که به تزاحم سن وسال باجی نمی‌دهد. شاید آن بسیجی نرسد آموزه های مکاتب نظری را تمام کند ولی در مکتب معنویت شاگرد زرنگی است که در صف شهادت پیش‌قدم شده و لنگه‌اش را در هیچ جای دنیا نمی‌توان پیدا کرد. اسلحه روی دوش نیروی بسیج چه بسا بزرگتر از هیکلش است ولی وجبی از خاکش به مور و موشی نمی‌رسد.

تفکر بسیجی توقف ندارد. عقب نمی‌نشیند و پیشانی جبهه را طی می‌کند. در معرکه نابرابر، مظلوم واقع می‌شود تا به کسی ظلم نشود. حقیقت در این مستند شجاعت نیروهای کم و سن سال بسیج است که کم آوردن در مرام‌شان راه ندارد. بسیجی، مبارزی است که تا پای جان، پای کار می‌ماند. پشتوانه بسیج به مردمی بودنش است. نیرویی که از دل مردم برآمده و در بین آنها هم جهاد می‌کند.

محتوای مستند روایت شاهدانی است که روح حماسی آنها بعد از سال‌ها جلا خورده و تاریخ غبار گرفته از رشادت‌شان پاک می‌کند .پخش فیلم‌ها و تصاویری واقعی در مستند گویای همه چیز است و احدی نتوانست جای جلاد و شهید را در فریم‌هایش جابجا کند. ممکن است هر کسی دلش را نداشته باشد این مستند را تا به آخرتماشا کند.

ریحانه خانی