کمیته، اولین یا بهترین؟

کارگردان در مستند «کمیته» به موضوع ادغام شهربانی و ژاندارمری و کمیته انقلاب می‌پردازد، و چرایی و درست یا غلط بودن آن را بررسی می­ کند.

به گزارش «عمار فیلم»، انتظار پیروزی بود، اما نه به این سرعت! بختیار نخست وزیر وقت، روز ۲۲ بهمن ۵۷ فرار می­کند و انقلاب پیروز می‌شود. شهربانی و ژاندارمری که باید امنیت شهر را برقرار کنند، شوکه و منفعل می­ شوند. نیروهای انقلابی سر از پا نمی­ شناسند و خود را برای جشنی بزرگ آماده می­کنند. فرصت مناسبی است تا گروهک‌ها و همه آنهایی که قصد سوء استفاده دارند، برای به دست گرفتن اوضاع، وارد میدان شوند و از آب گل آلود ماهی بگیرند. در این زمان هر انقلاب در هرکجای دنیا که باشد، به شدت شکننده است و به همین دلیل تصمیمات و اقدامات ساعات و روزهای اولیه انقلاب­ها بسیار مهم هستند.

«کمیته» قدم به قدم از ۲۳ بهمن ۵۷ جلو می‌آید. کمیته انقلاب اسلامی تشکیل می­ شود. هنوز هیچکس نمی ­داند دقیقا وظایف این تشکیلات چیست؟ حفاظت از شهرها در مقابله با خرابکاران؟ مبارزه با مفسدان و فراریان رژیم شاهنشاهی؟ و یا حفاظت از مرزها؟ کمیته انقلاب اسلامی در کدام صحنه می­ بایست ایفای نقش کند؟ صحنه­ ی سیاسی؟ امنیتی؟ اجتماعی؟ و یا همه­ ی موارد؟!

عبدالحسین بدرلو کارگردان مستند «کمیته» برای یافتن پاسخِ این سؤالات، شاهدان ماجرا را جلوی دوربین می ­نشاند و پرسش گرانه، عملکرد کمیته انقلاب اسلامی را کنکاش می‌کند. کارگردان در این مستند به موضوع ادغام شهربانی و ژاندارمری و کمیته انقلاب می‌پردازد، و چرایی و درست یا غلط بودن آن را بررسی می­ کند. او می خواهد نتیجه و اثر یک تشکیلات بزرگ مردمی را به مثابه تجربه­ای نوظهور در بین نیروهای اجرایی یک کشور بررسی کند.

بدرلو در کمیته به موضوعی که در این سالها به آن توجهی نشده پرداخته و ابهامات بسیاری درباره آن را پاسخ داده است. او برای مصاحبه به سراغ افرادی که همگی از عوامل کمیته در دوره­ های مختلف بوده ­اند رفته است. آرشیو تصویری نسبتا کاملی از اقدامات مطرح شده توسط این افراد، و اسناد و مدارکی که در مستند موجود است، نشان از یک تیم پژوهشی قوی دارد. سخنان امام خمینی (ره) درباره کمیته در این مستند، به روشن شدن ابهامات و به جذابیت اثر برای مخاطب افزوده است. اما انتظار می­رفت برای ساخت این مستند، علاوه بر روایت مخالفین ادغام سه سازمان، روایت موافقین نیز در مستند آورده می‌شد تا همه جنبه های این ماجرا برای مخاطب روشن شود.

طیبه قنبریان

طیبه قنبریان