وقتی فیلم تمام می‌شود، می‌توانی نفس راحتی بکشی/چه می‌کند عشق اهل بیت و حضرت زینب

ناگهان روایت های راوی به جاهایی می رسد که مخاطب، برای فیلم هایی از این دست، یعنی فیلم‌هایی با موضوعیت مدافعان حرم، اصلا انتظار شنیدنش را ندارد.

به گزارش «عمارفیلم»،-زهره یزدان‌پناه- از ساسان فلاح فر, طلبه فیلمساز، چندین مستند دیده ام. تا اینکه مستند نقاشی یک رویا را هم دیدم، از شبکه افق.
موضوعش را می دانستم. فرار یک مدافع حرم افغانستانی مقیم ایران از دست داعش. فیلم، شروع خوبی دارد، با نقاشی یک نقاش.
تصاویر فیلم با قاب های خوب و رنگ و نور مناسب، که فعلا فقط با موسیقی همراه است، آنقدر گویاست که نیاز به هیچگونه روایتگری راوی را هم ندارد.
بعد، کم کم، دوربین وارد زندگی شخصی قهرمان فیلم می شود تصاویری به قاب می نشیند که خانه و زن و زندگی روزمره شخصیت فیلم را نشان می‌دهد که با آرامش خاصی هم توام است و اما اینبار، همراه با روایت قهرمان فیلم ادامه پیدا می‌کند که روایت را با سختی های زندگی دوران کودکی اش شروع می کند.
ناگهان روایت های راوی به جاهایی می رسد که مخاطب، برای فیلم هایی از این دست، یعنی فیلم‌هایی با موضوعیت مدافعان حرم، اصلا انتظار شنیدنش را ندارد.
طوری که ممکن است اگر اندک شناختی هم از کارگردان کاربلد آن داشته باشد، ذهنش به سویی برود که ای وای!!! یعنی کاربلدی فلاح فر هم، نم برداشت و به خدشه نشست؟!
اما وقتی صبر پیشه می کنی و تأمل، می بینی، نه، هنوز هم این طلبه جوان و پرتلاش، کاربلد است و می داند چه کند.
عصاره کلام این مستند می شود: که چه می کند عشق اهل بیت و حضرت زینب! با دلها تا جایی که یکی هم پیدا می شود که به خاطر همین عشق، هر رنج و سختی را تحمل می کند تا از دیواره های سخت و سنگواره قعر چاه ویل زندگی، خود را بالا بکشد و همگام با دیگر رزمندگان مخلص فاطمیون، راهی دفاع از حرم حضرت زینب شود و بعد، اسیر و اینک که بازگشته، رویای خود را نقاشی می کند. مستند نقاشی یک رویا، خیلی خوب مخاطب را همراه می کند، چون موضوع خوبی دارد و دیگر اینکه، هم قصه خوبی دارد و هم، قصه اش، بخوبی روایت می شود، چه با تصاویر و چه با روایت راوی. فیلم، وقتی جذاب تر می شود که همراه روایت راوی، تصاویر ضبط شده ای هم از دوربین دشمن، روایت راوی را مستندتر می کند و باورپذیرتر. وقتی فیلم ۳۰ دقیقه ای فلاح فر تمام می شود، می‌توانی نفس راحتی بکشی و با خودت فکر کنی که درمورد کاربلدی ساسان فلاح فر اشتباه نمی کنی.
این طلبه فیلمساز جبهه فرهنگی انقلاب، هم شکارچی خوب سوژه هاست و هم، یک فیلمساز آتش به اختیار و دغدغه مند. به چنین هنرمند فیلمساز خوش ذوق و پرتلاشی، فقط می توان گفت: خداقوت برادر. خداقوت.

زهره یزدان پناه قره تپه،نویسنده، پژوهشگر و مستندساز

زهره یزدان پناه