هشتمین جشنواره فیلم «عمار» استحکام یک ایده فرهنگی

بعد از هشت‌سال برگزاری، موافق و مخالف بر این معترفند که جشنواره مردمی فیلم «عمار» تبدیل به یک برند در فضای فرهنگی کشور شده است.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از فرهیختگان، فارغ از نقدهایی که به شکل اجرایی جشنواره فیلم «عمار» می‌شود، بعد از هشت‌سال برگزاری، موافق و مخالف بر این معترفند که جشنواره مردمی فیلم «عمار» تبدیل به یک برند در فضای فرهنگی کشور شده است؛ برندی که برای خودش مخاطبان وفاداری پیدا کرده است و به‌وسیله همین وفاداری خط‌مشی فرهنگی‌‌اش را جهت می‌دهد. متولیان برند فرهنگی «عمار» با مرجع قرار دادن سیاست‌های فرهنگی برآمده از آرمان‌های انقلاب ۵۷ و نهم دی‌ماه ۸۸، خط‌مشی فیلمسازانش را تعیین می‌کند و طبیعی است که تکلیف مخاطبان هم با این فضای شکل‌گرفته، مشخص است. موضوعی‌بودن جشنواره یکی از همین موارد است که به جهت‌گیری در تولید و نمایش آثار کمک می‌کند.

به‌ عنوان مثال در این دوره از جشنواره، مساله کار و کارگر موضوع ویژه‌ قرار گرفته بود. در این فرآیند بسته‌های ویژه‌ای با همین موضوع برای اکران مردمی آماده شده است و در این بسته‌ها آثاری تولید شدند که به مسائل ساختاری و قانونی حوزه کار پرداختند. «عمار»ی‌ها به‌خاطر ماندگاری برندشان ملزم به حفظ روابط‌شان با مخاطبان هستند و با توجه به اینکه زمین بازی خود را از جریان رایج سینمای کشور جدا کرده‌اند، مجبور هستند مخاطبانی فراتر از مخاطبان سینمای امروز ایران پیدا کنند. برای همین است که با برگزاری مراسم اختتامیه، جشنواره فیلم «عمار» تمام نمی‌شود و آثار این جشنواره به شهرها و روستاهایی خواهد رفت که مردمش تا به حال رنگ اکران عمومی و سالن سینمایی را ندیده‌اند. شبکه اکران گسترده‌ای که به کمک جوان‌های فعال در شهرهای مختلف ایران شکل گرفته و دانشگاه، مدرسه، هیات، حسینیه، نمازجمعه، محل کار، پارک‌ها و… را تبدیل به محل اکران فیلم کرده است. در فرآیند اکران مردمی جشنواره فیلم «عمار»، فرصت عرضه فیلم در کشورهای دیگر همچون لبنان، سوریه، نوار غزه در فلسطین، آرژانتین و… هم فراهم می‌شود. مثلا در دوره قبل جشنواره، فیلم‌هایی مانند «تنهای‌تنهای‌تنها»، «قلاده‌های طلا» و «یتیم‌خانه ایران» در کشور آرژانتین نمایش داده شد.

همچنین شکل اکران مردمی در شهرستان‌ها، روند جدیدی از تولید را شکل داده و باعث شده است موجی از فیلمسازان جوان از شهرستان‌ها به امید اکران آثارشان در جشنواره فیلم «عمار» وارد عرصه تولید شوند. متولیان برگزاری جشنواره فیلم «عمار» معتقدند در دو سه سال اخیر بخش مهمی از این جوان‌های شهرستانی در عرصه مستندسازی فعالیت خود را شروع کرده‌اند و این روند در عرصه داستانی هم در حال گسترش است. خروجی این جشنواره می‌تواند نسل جدیدی از فیلمسازان متعهد و آشنا به فضای اجتماعی ایران را به بدنه سینمای ایران تزریق کند، به شرطی که دست‌اندرکاران جشنواره فیلم «عمار»، استعدادهای درخشان و شاخصی را که در این رویداد فرهنگی کشف می‌کنند رها نکرده و پیگیر فعالیت‌هایشان باشند.

روزبه قمصری