ماح با ح حسین

مستند 50 دقیقه‌ای «ماح» روایتگر فعالیت‌های مسعود گواهیان و همرزمانش در مسجد امام حسین است. بچه‌هایی که در مسجد امام حسین شهر جهرم پرورش یافته‌اند.

به گزارش «عمار فیلم»، یاد آن اردوهای دوران نوجوانی و مدرسه بخیر. بچه‌ها را می‌بردند جاهایی که برایمان جذاب بود یا اگر هم نبود، دور هم خوش می‌گذراندیم. چقدر بودیم؟ یک مینی‌بوس، یک اتوبوس، فوقش دو تا اتوبوس! اما یک نفر هست که یک قطار دربست می‌کند ۴۰۰ تا بچه را برمی‌دارد می‌برد جاهایی که قبل از آن نرفته بودند! آقا مسعود گواهیان را می‌گویم. مردی که رفت جبهه و شهادت نصیبش نشد و برگشت و بقیه جهادش را توی مسجد محله ادامه داد. برای فوتبال و برف‌بازی بچه‌ها به اندازه نمازشان توجه قائل است! حالا تعدادی از همان بچه‌هایی که در کلاس‌های رسانه‌ای مسجد شرکت کرده‌ بودند، تصویربردار و کارگردان و تدوین‌گر شده و  «مستند ماح» را ساخته‌اند. ماه با حاء حسین: «مسجد امام حسین (ع)». مسجدی که «اُسِّسَ علی التقوی مِن اول یوم» بود.

«ماح»، یک مستند ۵۰ دقیقه‌ای، تولید شده در سال ۹۸ توسط همین بچه‌هایی است که در مسجد امام حسین شهر جهرم پرورش یافته‌اند. این مستند، روایتگر فعالیت‌های مسعود گواهیان و همرزمانش در مسجد امام حسین است.

جالب این که از سال‌های شروع فعالیت این مسجد، فیلم‌هایی موجود است که به مرور با پیشرفت تکنولوژی، به شکل محسوس افزایش کیفیت فیلم‌ها را هم مشاهده می‌کنیم. خصوصا صحنه آماده کردن صحن مسجد و برپایی نماز جماعت، روایت جالبی از شور و هیجان جاری در مسجد را نشان می‌دهد. این مستند جالب و مردمی، با گزینش از بین صدها ساعت فیلم و تدوین و تهیه گزارش از بزرگان مسجد شکل گرفته است.

ماح را می‌توان مشابه مستند «عابدان کهنز» دید، که آن هم روایتگر مسجدی است که نقطه پرواز بعضی از همین جوانان نسل سوم انقلاب شد. این مسجدها، می‌توانند یک الگوی تراز باشند برای کسانی که می‌خواهند کار انقلابی انجام دهند. مواد لازمش هم که همیشه موجود است. یک عدد مسجد محله، یک نفر امام جماعت، چند کیلو بچه قد و نیم‌قد، دو سه پیمانه مربی! همه اینها که همیشه موجود است. آن چه نیست، همت است. یک یا حسین بگو و برخیز!

ماجده حائری

ماجده حائری