عمارقالب هنری جهاد تبیین است

تابلوی «روایت طوفان» در دل قاب‌هایی از تصاویر شهدای رسانه در غزه، مدخل ورودی به نشست خبری چهاردهمین جشنواره عمار بود؛ تصاویری که صرفاً به حضور نمادین جلوی در ورودی موزه هنرهای معاصر فلسطین محدود نشد و رسالت‌شان محور مباحث مطرح شده در این نشست بود.

تابلوی «روایت طوفان» در دل قاب‌هایی از تصاویر شهدای رسانه در غزه، مدخل ورودی به نشست خبری چهاردهمین جشنواره عمار بود؛ تصاویری که صرفاً به حضور نمادین جلوی در ورودی موزه هنرهای معاصر فلسطین محدود نشد و رسالت‌شان محور مباحث مطرح شده در این نشست بود. هدف برگزاری این نشست اعلام اولویت‌ها و تبیین محورهای جشنواره بود اما خالد القدومی (نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران)، سهیل اسعد (دبیر چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار) و سعید خورشیدی (رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار) آمده بودند تا از جنگ رسانه در غزه و ایستادن در سمت درست تاریخ در مقابل جریان رسانه‌ای مسلط بگویند چرا که به باور برگزارکنندگان این رویداد، غزه یکی از مهم‌ترین مصادیق مردمی بودن این جشنواره است که شکل گرفته تا آنها را روایت کند.

روایت کودکان غزه برنده است
نشست خبری چهاردهمین جشنواره عمار با صحبت‌های علی خلیلی دانشجوی فلسطینی در ایران آغاز شد. او مروری بر اتفاقات اخیر غزه و بازتاب آن در رسانه‌ها داشت و در نهایت تأکید کرد: «این جنگ، جنگ رسانه است.» در ادامه علی محمد مؤدب شاعر و از داوران پیشین جشنواره عمار با اشاره به این جمله که «فلسطین کلید رمزآلود ظهور است» از ناجی العلی، مصطفی عقاد، غسان کنفانی و… به عنوان شهدای فرهنگ و هنر در راه آرمان فلسطین نام برد و درخواست کرد جشنواره عمار توجه بیشتری در معرفی این اشخاص داشته باشد.
پس از شعر خوانی مؤدب‌ درباره غزه و فلسطین، خالد القدومی نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران، با تأکید بر اینکه دروغ‌های هر کشور، از فرهنگش می‌آید با استناد به سر بریدن کودکان الجزایری توسط اشغالگران فرانسوی و تصویر امریکایی‌ها کنار زنان برهنه ویت کنگی به عنوان شواهد تاریخی و در عین حال برچسب آدم‌خواری به سرخ‌پوستان، نمونه بارز این خبررسانی دروغ در عصر امروز را بریدن سر کودکان توسط حماس عنوان کرد.
او گفت: «ما معتقدیم برای ساختن روایت باید به سراغ حقیقت برویم اما اسرائیلی‌ها به سراغ بازاریابی می‌روند چرا که بازاریابی بسیار مهم است.» القدومی با تأکید بر اینکه صهیونیست‌ها اجازه کار دقیق به همه رسانه‌ها نمی‌دهند، افزود: «ما فقط به روایت دقیق و محکم از اتفاقات رخ داده در نوار غزه نیاز داریم. الان به آمدن در صحنه و حضور در میدان نیاز داریم تا جلوی دروغ‌ها گرفته شود. جنگ غزه جنگ روایت‌هاست، امروز روایت کودکان فلسطین برنده شده است به خاطر دردی که همگان آن را می‌فهمند.»
خالد القدومی در بخشی از صحبت‌هایش با انتقاد از اینکه تنها خروجی نشست کشورهای عربی – اسلامی بیانیه بوده است، افزود: «در حالی که دیپلماسی، اثری بیشتر از موشک دارد اما سران این کشورها حتی حاضر به قطع روابط با رژیم صهیونیستی نیستند. کسی از حکام عربی که جرأت کند از حماس حمایت یا با آنها همراهی کند، وجود ندارد و در این زمینه هیچ حاکم عربی موضع نگرفت اما مردم جهان هوشیار و با ملت فلسطین هستند.»صداوسیمای مردم سانسور شده
در بخش دیگر این نشست سعید خورشیدی، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی از اهداف شکل‌گیری این جشنواره گفت و افزود: «جشنواره مردمی فیلم عمار از ابتدای شکل‌گیری با شعار صداوسیمای مردم سانسور شده در قاب رسانه‌ها شکل گرفت و وظیفه خود می‌داند تلاش کند دغدغه‌ها و مسائل این قشر از مردم را که دیده نمی‌شوند بازنمایی کند. به یک معنا جشنواره عمار یک رسانه برای جریان مقاومت است. امروز مردم غزه نمونه بارز این مردم هستند و جشنواره عمار باید شرایط آنها را روایت کند.»
او با اشاره به ولادت حضرت زینب(س) و جمله معروفش که جز زیبایی ندیدم، گفت: «اگر هنرمندان ما با تأسی از این نگاه به آنچه در فلسطین می‌گذرد نگاه کنند، زیبایی حماسه‌هایی را که شکل می‌گیرد خواهند دید و احساس وظیفه خواهند کرد تا آن را در قاب هنر روایت کنند.»

صدای مستقیم مردم بدون ترجمه
سهیل اسعد دبیر جشنواره چهاردهم در سخنانی از تفاوت‌های این جشنواره و آثارش با دیگر رویدادهای سینمایی گفت: «این جشنواره نمونه‌ای را معرفی کرده که در آن اقتصاد، چهارچوب اصلی نیست. دومین مورد اتحاد تولیدکنندگان با مخاطبان است. تحول سوم در مفهوم هنر است و آن چیزی که مصطلح است این است که هنر تفکر را می‌سازد، اما در جشنواره عمار این معادله تغییر کرده و تفکر سازنده هنر است. در هالیوود تکنولوژی روح هنر است، اما در عمار اخلاق و وجدان روح هنر است. در دنیا حاکمان از هنر برای تأثیر‌گذاری بر افکار عمومی استفاده می‌کنند اما در عمار باز این معادله تغییر کرده و مردم روی حاکمیت اثرگذار هستند.»
او در پایان عمار را سینمای بدون سانسور و تریبون انتقاد مردمی برای تقویت فرهنگ انتقادپذیری و صدای مستقیم مردم بدون ترجمه عنوان کرد و در نهایت گفت: «عمار قالب هنری جهاد تبیین است.»
در بخش‌های مختلف این نشست حمید صالحی دبیر اجرایی این جشنواره، اطلاعاتی از عملکرد جشنواره چهاردهم ارائه کرد و در پایان مراسم از پوستر این رویداد رونمایی شد.

منبع: روزنامه ایران

ایران