روايت «زن بودن»

مستند زن بودن که روايت زندگی «طاهره در لباف» در دهه پنجاه است تلاش می‌کند تا خاطره روزهای مبارزه و اتفاقات دهه پنجاه را از نگاه ایشان بازگو کند سوژه در طی مستند تلاش میکند تا با گذری از خاطرات پرفراز و نشیب خود در دوران جوانی و دانشجویی الهام بخش زنان باشد.

باتوجه به خاطرات و اتفاقاتی که سوژه از سر گذرانده است، می‌توان شجاعت و اعتقاد راسخ خانم لباف بر باورهای خود و ایستادگی ایشان را به خوبی دریافت. شهامتی که در جان فرد جریان دارد سبب می‌شود در مواجهه با بن بست‌ها و موانع نه تنها پا پس نکشد بلکه درهای بسته شده را با شاه کلید توکل و جنگاوری خویش بگشاید.

آنچه که در کارنامه مبارزاتی خانم لباف مشاهده و توسط ایشان بازگو می‌شود اخراج از دانشگاه محل تحصیل خود در دو مرتبه و مجروحیت و بازداشت و همینطور تعقیب گریز از چنگال نیروهای امنیتی ساواک رویت می‌شود که فرد در همه مراحل بر سختی‌ها و گزندها فائق آمده و سوار بر موج انقلاب و همراه با آن بوده و محوری موثری در این سلسله مبارزاتی بوده است. آنچه که در این اثر کمتر به آن پرداخته شد نقش موثر زن و زنان مبارزه‌گر در دهه پنجاه میباشد که به نوبه خود و با جایگاه و امکاناتی که در اختیار داشتند اشد تلاش خود را برای رسیدن به طلوع فجر به کار گرفته و زمینه ساز انقلاب اسلامی بوده و از دردسرها و معضلات بزرگ برای رژیم پهلوی محسوب میشدند.

ایمان به خدا، شجاعت و امید محورهای اصلی این مستند بوده و در صحنه‌های آن به خوبی به چشم میخورد و فرد با توجه به جایگاه تاثیرگذار خود سعی در تقسیم این آرامش با نزدیکان خود از جمله خانواده، کارکنان بیمارستان و حتی مادر و فرزندان که مراجعه کنندگان وی هستند، دارد

از دیگر نکاتی که این مستند امکان بازتاب و انعکاس آن را داشت اما محقق نشد پیشرفت پزشکی در حوزه زنان و رشد چشمگیر در حوزه ناباروری، مباحث فرزندآوری و افزایش جمعیت و وضعیت کنونی جوانان برای این امر میباشد. در وضعیتی که فرزند و  فرزنداوری را تهدیدی برای رشد و تعالی زنان تلقی میکنند خانم لباف خود به خوبی خط بطلان بر این فرض اشتباه میباشد و با وجود وجهه اجتماعی و جایگاه شغلی خود شش فرزند داشته و با تربیت نافذ و ظریف خود شاهد درخشش فرزندان خود در حوزه‌های مختلف بوده و کار و طبابت مانع ایفای نقش همسری و مادری وی نشده است.

از دیگر ابهامات مستند می‌توان به فقدان انعکاس و دیدگاه کنونی خانم لباف به اوضاع پیشرفتی و بهبود تحقق حقوق زن و ترقی زنان پس از انقلاب و رشد صورت گرفته اشاره کرد همچنین خانم لباف که از مریدان و دوستداران امام خمینی بوده است و ولایی بودن ایشان در طول مستند به خوبی به چشم میخورد و در پیمودن مسیر مبارزاتی مثمر ثمر واقع شده است، انتظار میرفت تا با بازگو کردن دیدگاه اجتماعی_سیاسی و تاکید بر اهمیت پیروی از حضرت آقا و اشاره به سخنان و راه و روش ایشان برای جوانان امروز دغدغه مطالعه و ادامه این سیر صعودی پیشرفت و پیروی از رهبر را سرمشق قرار دهد.

در پایان از تمامی دست اندرکاران و تولیدکنندگان این اثر برای به تصویر کشیدن و معرفی این بانوی تاثیرگذار و موفق کمال تشکر را داشته و از خداوند متعال برای این عزیزان توفیق روزافزون را خواستاریم.

هانیه قره قانلو – زمستان 1401

 

هانیه قره قانلو