بیان هنرمندانه دردها

بیان دردها و مشکلات مردم یکی از آن دست اقداماتی است که چه بهتر از سوی نیروهای انقلابی صورت گیرد پیش از اینکه رسانه‌ها و افراد معاند دست به بیان آن‌ها بزنند.

به گزارش «عمار فیلم»، بیان دردها و مشکلات مردم یکی از آن دست اقداماتی است که چه بهتر از سوی نیروهای انقلابی صورت گیرد پیش از اینکه رسانه‌ها و افراد معاند دست به بیان آن‌ها بزنند. حتی ورود به این مسائل با روحیه انقلابی‌گری همخوانی بسیاری دارد و با این رفتارها می‌توان اعتماد توده‌های مستضعف را به انقلاب دوچندان کرد. انقلابی که بر دست‌های این گروه‌های شکل گرفته و همواره همان‌ها از آن حفظ و حراست به‌عمل آورده‌اند.

مستند «زمستان یورت» یکی از آن دست اقداماتی است که علاوه بر بیان هنرمندانه سخنانش، روایتی دست اول از ماجرای انفجار در معدن یورت را پس از این اتفاق انجام داده و از این حیث باید آن را اثری رو به جلو و موفق در بیان سخنان مستضعان دانست. مستندی که به موقع و در زمانی که خانواده‌های معدن‌کاران هنوز داغ عزیزان کشته شده در انفجار در دل‌هایشان تازه است، سراغ آنها رفته و ماجرایی را مطالبه و پیگیری می‌کند که مطالبه عموم و توده جامعه کارگری است که در این مستند معدن‌کاران تنها بخش کوچکی از آن به‌شمار می‌روند. در روزگار کنونی، که آن را روزگار «جنگ روایت‌ها» یا «پیکار روایت‌ها» می‌خوانندش تولید چنین مستندهایی در واقع برتری جناح انقلابی در بازگو کردن حقایق جامعه را تضمین می‌کند، این در حالی است که جریان‌های معاند یا رسانه‌های بیگانه می‌توانستند با بیان حتی غیرهنرمندانه و گاهی تحریف شده معدن‌کاران میدان‌دار روایت از مطالبات به‌حق آنها باشند. روایت‌هایی که در کنار دست اول بودن با دلسوزی و همدلی نسبت به انقلاب و ملت انقلابی بیان شده است و این موجب بالا بودن دست انقلاب در بیان دردهای جامعه می‌شود. دردهایی که در جامعه وجود دارد و کسی منکر، بودن آنها در جامعه نیست اما نحوه بازنمایی و نشان دادن آنها می‌تواند تفاوت بسیاری زیادی در ایجاد ذهنیت مخاطبان روایت داشته باشد. این در حالی است که حتی رسانه ملی به عنوان تنها تریبون بیان مشکلات جامعه در این مورد وارد میدان نشد و تنها به گزارش‌هایی محدود از مراحل امداد و نجات بسنده کرد، در حالی که در سخنان معدن‌کاران می‌شنویم که می‌گویند ما بر این باور بودیم که سخنان‌مان در تلویزیون بازتاب پیدا می‌کند و می‌بینیم که رسانه ملی در این میدان نه تنها بازنده است بلکه اعتماد مخاطبش را نیز سلب کرده است.

این مستند با زبانی ساده و بدون لکنت سراغ سوژه معدن «زمستان یورت» که در اردیبهشت ۹۶ دچار انفجار شد، رفته، معدنی که در آن روزها به خاطر هیاهوی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، مورد سوء استفاده جریان‌های سیاسی قرار گرفت و مشکل و دغدغه حادثه‌دیدگان آن به صورت واضح مطرح نشد. موضوعی که هرکس به نفع خود بهره‌برداری کرد و با پایان انتخابات دردها و آلام معدن‌کاران به فراموشی سپرده شد.

مستند «زمستان یورت» که میلاد میرزاباقری آن را ساخته تعارفی با کسی ندارد و سراغ تمام کسانی که در آن حادثه نقشی داشتند رفته است. کارگردان مستند از امام جمعه تا مدیر استانی صدا و سیما در استان گلستان و مسئولین مرتبط با بحث کار و تامین اجتماعی می‌رود و از آنها برای کوتاهی در مورد این معدن‌کاران توضیح می‌خواهد. به تعبیری مستندساز دچار رودربایستی با کسی نشده و بسیار راحت حرفش را زده است. در ابتدای مستند «زمستان یورت» بیننده با صدای کارگران معدن روبه‌رو می‌شود که می‌گویند «اگر حرف بزنند آنها را اخراج می‌کنند» و این نشان می‌دهد که کارگرانی که ۱۲ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند باز هم برای پیگری مطالبات خود حاضر نیستند حرف بزنند. زیرا می‌دانند کارفرما قدرتی بیشتر از رسانه دارد و می‌تواند آنها را از نانی که به آنها تعلق نمی‌گیرد هم محروم کند. این در حالی است که در آموزه‌های دینی ما نیز بر اهمیت سرد نشدن عرق کارگر توصیه بسیار کرده‌اند اما می‌بینیم مدیران میانی نظام اسلامی تخلف می‌کنند و هیچکس حاضر به پاسخ‌گویی نیست حتی برخی ایراد کار را به گردن دیگری می‌اندازند و از گردن خود رفع تکلیف می‌کنند.

میلاد میرزا باقری که نویسندگی، کارگردانی و تدوین این مستند را بر عهده داشته با ضرباهنگی قابل قبول اثرش را آماده کرده است. کار در هیچ بخشی از ریتم نمی‌افتد و با وجود اینکه شاهد یک مستند قریب به ۴۰ دقیقه‌ای هستیم اما آنقدر ریتم کار خوب و قابل قبول است که بیننده متوجه زمانی که برای تماشای این اثر گذاشته نمی‌شود. کات‌های به موقع و قرار دادن مصاحبه‌ها در قسمت‌هایی که تاثیر آنها از بین نرود همان بیان هنرمندانه مصالح و مواد خامی است که در مصاحبه‌ها گردآوری شده و در این اثر به درستی خرج شده است.

خط اصلی مستند ماجرای مطالبات کارگران معدن است و افرادی که در مستند سخن می‌گویند جدا از مسئولین شهرستان و استان، کارشناسان مختلفی هستند که هرکدام در بخش‌هایی وارد جریان روایت مستند می‌شوند و همین سبب می‌شود که هر شخصیت در جای خود و به درستی مطرح شود و کارگردان از ابتدا شخصیت‌های متعدد را وارد کار نمی‌کند که نقش آنها به درستی روشن نشود.

گفتنی است مستند «زمستان یورت» که به کارگردانی میلاد میرزاباقری در مدرسه سینمایی عمار تولید شده است، به حادثه ریزش معدن یورت و وضعیت کارگران آن می پردازد. برای هر اکران این مستند عبارت «زمستان یورت» به سامانه ۳۰۰۰۴۵۵۰ ارسال کنید.

حسام آبنوس

حسام آبنوس