اگلانتین، اقتداری فراتر از مرزها!

«اگلانتین» مستند مهمی است، چون علاوه بر نمایش توانِ نظامی نیروهای ایرانی، قهرمانانی بومی و دست یافتنی را معرفی می­کند.

به گزارش «عمار فیلم»، امروزه حجم زیادی از جابجایی کالاها از طریق دریاها صورت می­گیرد و همین امر، بسیاری از کشورها را درگیر حمل و نقل دریایی کرده است. این موضوع فرصت مناسبی برای دزدان دریایی است تا با هجوم به برخی از این کشتی­ها، غنائمی برای خود ببرند. دزدانی که کاملا آموزش دیده‌­اند و مقابله با آنها کار آسانی نیست. اغلب کشورها ترجیح می­دهند در مقابل دزدیده شدن کشتی شان یا اقدامی انجام ندهند یا نهایتاً با هدف قرار دادن کشتی، مانع از تصرف آن توسط دزدان دریایی شوند اما خود نیز از آن بی­ بهره می­ مانند.

مستند «اگلانتین» روایت اقتدار نیروهای نظامی ایران است؛ آن هم کیلومترها دورتر از خاک وطن و بر روی آبها. «اگلانتین» نام یک کشتی تجاری ایرانی است که در سال ۱۳۹۱ پس از بار زدن شکر، از برزیل به مقصد ایران حرکت می‌کند اما در اقیانوس هند گرفتار دزدان دریایی سومالی می ­شود. این مستند روایتگر عملیات نجات این کشتی توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

«اگلانتین» مستند مهمی است، چون علاوه بر نمایش توانِ نظامی نیروهای ایرانی، قهرمانانی بومی و دست یافتنی را معرفی می ­کند. قهرمانانی که نه نیروی خارق العاده ­­ای دارند و نه تسلیحات غیرمعمول؛ نیروی ایمان، تفکر و غیرت آنان است که سبب پیروزی آنها بر دزدان دریایی می­ شود. گروهی که سرپرست آن بخاطر دزدیدن کشتی­ های فراوان، رتبه چهارم تأثیرگذارترین افراد در صنعت حمل و نقل دریایی جهان در سال ۲۰۱۲ را به خود اختصاص داده است. گرد (Garad) ملقب به پادشاه دزدان دریایی سومالی تا قبل از دستگیری توسط نیروهای ارتش ایران، ۳۷ کشتی متعلق به کشورهای مختلف را به غارت برده و هیچ کشوری نتوانسته بود برای نجات کشتی‌هایش اقدامی انجام دهد.

«اگلانتین» علاوه بر اینکه قصه دارد، در فرم هم خوش‌ساخت از کار درآمده است. مصاحبه با نیروهای حاضر در عملیات و پیش بردن قصه از زبان آنها در کنار استفاده از تصاویر آرشیوی ضبط شده روی کشتی و بازسازی برخی صحنه­ ها، جذابیت کار را دوچندان کرده است. همین هم باعث شده تا این مستند، جایزه فانوس یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش ملت قهرمان را برای کارگردانش به ارمغان بیاورد.

احتمالاً وقتی نام یک خانم را به عنوان کارگردان این مستند ببینید تعجب می‌کنید. اما کارنامه سمیه ذاکری نشان از علاقه وی به این گونه مستندها دارد. خشابهای خالی و پیشمرگان عرب نیز از مستند های دیگر این کارگردان هستند.

طیبه قنبریان

 

 

طیبه قنبریان