از عطر نان «خیرالنساء» تا اهدای عروسک‌های بابانوئل به جنگ‌زدگان سوری

زیبایی این جشنواره نگاه جدید و الهی است که در این وطن و بین مردم آن موج می‌زند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از خبرگزاری فارس، روسری ساحله چفیه است یک پله از چادرش جلوتر آمده است، او  گوشه چادرش را به دندان گرفته و مانند زائری که به زیارت آمده در سینما فلسطین سیاحت می‌کند.

ساحله لحظه‌ای آرام و قرار ندارد. انگار نباید لحظه را از دست بدهد و تا فرصت چند روزه عمار است باید همه قسمت‌های جشنواره را ببیند.

هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار

جشنواره مردمی عمار جذاب‌ترین جشنواره‌ای است که انگار ساحله به عمر خود دیده است. دوست دارد جشنواره عمار الگویی برای جشنواره‌های دیگر شود که مردم و هنر مردم در آن دیده شوند، عموماً مردمی که ما هر روز در تاکسی یا در پیاده‌روهای خیابان‌ها می‌بینیم و در جشنواره‌ها راه ندارند. جشنواره‌ها انگار در تصرف نخبگان و الیت گرفتار شده‌اند.

اما این جشنواره متفاوت است در این جشنواره کسی زیبایی شناسی خاصی را فریاد نمی‌زند. زیبای این جشنواره نگاه تازه و الهی است که در جای این وطن و در بین مردم موج می‌زند اما انگار نگاه‌هایی تعمدی بومی نیست و سعی می‌کند جهان شمول باشد، قادر نیست این زیبایی را ببیند.

هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار

در این جشنواره مادران و پدران به همراه فرزندانشان، فرزندان شهدا، مستندسازها و کارگردان‌ها و خلاصه همه مردم امکان حضور دارند.

از بخش‌های مختلف جشنواره که شامل اکران فیلم، سخنرانی‌ها، کارگاه‌های آموزشی، ارتباط با رسانه‌ها است بگذریم، جشنواره عمار جای تیپ‌های خاص نیست. جای مادران شهدای مدافع حرم است مادرانی که تنها به جشنواره نیامده‌اند بلکه خاطره شهدای خود را با یک عکس به جشنواره آورده‌اند تا قدسیان نیز در جشنواره حضور داشته باشند.

نگاهمان در طبقه دوم به غرفه‌های مختلفی می‌افتد که روبه روی سالن‌های دو و سه سینما فلسطین آراسته شده‌اند، غرق تماشای غرفه «رسول مولتان» می‌شویم که کتابی از زندگی این شهید به نمایش گذاشته و ساعت و دست نوشته و تسبیح سردار تا عطر و ادکلن و وسائل دیگر شخصی او در یک قفسه شیشه‌ای به نمایش در آمده است تا راست قامتان هرگز از لوح دل من و تو و ما فراموش نشوند.

هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار

«سینما مارکت» در جشنواره عمار

غرفه‌ها بخش‌های متنوع دارد، از سینما مارکت گرفته تا غرفه‌های برای کودکان که وسایل بازی چوبی و فکری را برای کودکان آماده کرده‌اند و بچه‌ها را در این غرفه‌ها سرگرم می‌کنند و هم جنبه آموزشی برایشان خواهد داشت.

فهرستی از آثار سینما مارکت شامل فیلم‌های «نیمه پنهان»، «به دنبال حقیقت»، «مدافعان حرم»، «بهجت انقلاب»،‌«فیلسوف گفت‌وگو» و … است.

هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار

استقبال از غرفه پویش کمک به جنگ‌زده‌های سوریه

در بخش کوچکی از سالن سینما یک غرفه جذاب چشممان را می‌گیرد در حالیکه بر در و دیوارش نوشته‌هایی کودکانه از بچه‌ها برای جنگ زده‌های سوریه با نقاشی‌هایی مزین شده، عده‌ای در دفترچه برای رزمندگان و جنگ زدگان خاطره و یادگاری می‌نویسند و امضا می‌کنند و عده‌ای نیز وسائلی که برایشان بی استفاده است یا خریداری کرده‌اند را به جنگ زده‌های سوری هدیه می‌فرستند.

هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار

خانم شاکری مسئول این غرفه می‌گوید که این پویش از خانم عصمت فلکیان که در سال‌های پیش برای رزمندگان دستکش می‌بافتند راه افتاد و به ترتیب در فضای مجازی زیاد شد تا مردم در مساجد و جاهای دیگر نیز به کمک به جنگ زده‌ها پرداختند خوشبختانه هر سال این غرفه شلوغ می‌شود الان هم که می‌بینید چقدر وسیله رسیده است از لباس‌های بافتنی زمستانی تا عروس‌های بابانوئل و دخترانه برای مردم سوریه ارسال شده است.

از پله‌ها که رفت و آمد می‌کنیم تابلویی از مدافعان حرم و پدران و خانواده‌هایشان مزین شده است شوقمان برای تماشای مستندها بیشتر می‌شود، رفت و آمد عصرها در سینما زیاد می‌شود، مردم زیادی آمده‌اند در سالن یک اکران تمام شده و دختران و پسران از سالن بیرون می‌آیند.

خانم مؤمنی کارشناس اجتماعی بعد از دیدن مستندهایی می‌گوید که خوشبختانه علاوه بر تنوع کارها، این مستندها به ما سوژه‌هایی اجتماعی هم می‌دهد که بر آنها می‌توانیم کار کنیم، دیدمان وسیع می‌شود و در نهایت مستندسازها یک روایتی انجام می‌دهند اما ما کارشناسان می‌توانیم از آنها استفاده کردیم و راه را ادامه دهیم در برخی معضلات یا برخی مسائل دیگر.

هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار

آقایی که از شهر کرمانشاه به شوق جشنواره عمار سفر کرده، می‌گوید که خیلی راحت با این جشنواره ارتباط برقرار می‌کند، هر کاری که بخواهد را می‌تواند اینجا ببیند و با مستندسازان مختلف ارتباط برقرار کند. حتی کار رسانه‌ای هم اینجا بهتر صورت می‌گیرد و با رسانه‌ها هم ارتباط بهتری می‌توان برقرار کرد. کارگاه‌های آموزشی هم می‌تواند به ما که علاقه مند کار مستند هستیم،‌ کمک برساند.

هزار شوق در دلمان زنده می‌شود. این جشنواره بوی عمار و شهدا را می‌دهد. انگار همه مردم کوچه و بازار دست به دست هم دادند تا جشنواره‌ای از مردم برپا شود. نان خیرالنساء از روستای صدخرو در سینما فلسطین و در دست‌های همه عماریون است.

هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار

نانی  که روزی خیرالنساء برای رزمندگان اسلام می‌پخت امروز برای هنرمندان عمار می‌پزد وی می‌داند این هنرمندان اسلحه هنر را به دست گرفته‌اند تا عطر جهاد همچنان در مشام باشد تا روزی در همه عرصه‌ها هیچ کس با چشم چپ به ما نگاه نکند.

عارف جعفری