بلوغ عمار در۱۳ سالگی

به نقل از جام جم؛

این کتاب با تلاش گروهی از بانوان اهل‌قلم همچون فاطمه‌سادات میرعالی، زهرا بختور، سمانه نیکدل، سمیه تتر، نسرین تتر، مهناز الفتی‌پور، آمنه لهراسبی و نرگس میردورقی، تحقیق و تثبیت شده است و ۶۴داستان این اثر جنگ را از زبان زنانی که در رختشوی‌خانه پشت جبهه‌ها با ناامیدی، ترس و اندوه مبارزه کردند، می‌نگارد. این کتاب به‌قدری تاثیرگذار است که ما تصمیم گرفتیم از آن اقتباسی سینمایی داشته باشیم که امیدوارم در این شکل هم اثرگذار باشد.

عمار، جریان جدیدی در سینمای ایران است که از سال ۸۸ با فضایی انقلابی آغاز به کار کرد. در طول این ۱۳سال که از برگزاری عمار می‌گذرد آثار زیادی به دفتر جشنواره ارسال کردم و امسال اولین‌بار نیست که روند برگزاری آن را از نزدیک می‌بینم. موضوع جشنواره‌ عمار فراتر از سینما و هنری و بیشتر امری اجتماعی است و ویژگی اصلی آن همگانی‌بودنش است.

عمار قالب‌ها و اشکال جدیدی را وارد سینمای ایران کرد. مثلا قالب تولیدات فضای مجازی را در جشنواره‌های دیگر نداریم که امروز و به‌واسطه عمار داریم. این جشنواره مانند هر جشنواره دیگری اهداف و افقی دارد که باعث می‌شود آثاری در آن حضور داشته باشند که شاید در جشنواره‌های دیگر کشوری امکان نمایش و مطرح‌شدن نداشته باشند.

این جشنواره در این سال‌ها به‌قدری رشد داشته که هیچ انسان منصفی نمی‌تواند آن را انکار کند. خیلی‌ها که جسارت فیلم‌سازی را نداشتند با این جشنواره وارد میدان شدند. بنابراین جشنواره عمار بستر خوبی برای پرورش و تربیت فیلمسازان فراهم آورد و از مشکلات و مصائب مردمی گفت که پیش از آن کمتر دیده می‌شدند. همچنین اکران‌های عمومی گسترده‌ای در اماکن مختلفی مثل مساجد، مدارس، پارک‌ها و … فراهم آورد و فرهنگ فیلم‌دیدن را بین عموم مردم جامعه رواج داد.

علاوه بر اکران‌های مردمی، دو بخش جنبی جشنواره یعنی «جوایز مردمی» و «فیلم ما» از بخش‌هایی است که طرفداران زیادی بین مخاطبان دارد. جوایز مردمی بخشی است که مخاطبان موضوع یا مسأله‌ای را که برای‌شان مهم است و فکر می‌کنند در سینما و آثار نمایشی مغفول مانده به جشنواره پیشنهاد می‌دهند و هدیه پیشنهادی خود را برای فیلمسازانی که آثارشان با این موضوع برگزیده می‌شود هم مشخص می‌کنند. امروز و پس از ۱۳دوره از برگزاری این جشنواره شاهد بلوغ در آن هستیم و شرکت‌کنندگان در این جشنواره از آزادی‌بیان برخوردار هستند. با وجود تمام نکات مثبتی که از جشنواره عمار ذکر کردم این جشنواره در برخی دوره‌ها قوی‌تر و در برخی دیگر ضعیف‌تر عمل کرده و مانند هر جشنواره‌ای با افت‌وخیزهای زیادی روبه‌رو بوده است.

محمد دیماسی - کارگردان