در گفت‌و‌گو با محسن اردستانی، فیلمساز حوزه مقاومت بررسی شد:

فلسطین؛ نگاه راهبردی به جای رویکرد تقویمی

جشنواره امسال فیلم عمار که در دی‌ماه برگزار می‌شود، رنگ وبوی فلسطین خواهد داشت. این را هم چند روز پیش سهیل اسعد، دبیر این رویداد در گفت‌و‌گو با جام‌جم تاکید کرد و هم درمراسم رونمایی از پوستر این رویداد درمنزل والدین شهیدمصطفی احمدی‌روشن نشانه‌های آشکاری از اولویت ورویکرد جشنواره مردمی فیلم عمار هویدا شد.

به گزارش عمارفیلم به نقل از جام‌جم؛ با توجه به حال و هوای این روزهای منطقه و ادامه جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه، اتخاذ چنین تصمیم و ضریب بالا به موضوع مقاومت در فلسطین نه تنها دور از ذهن نبود بلکه انتظار می‌رفت و می‌رود اساسا فارغ از این دوره ملتهب، فلسطین و جریان مقاومت در منطقه، موضوعی همیشگی در رویدادی مثل عمار باشد. با این حال وضعیت اخیر غزه و موج تازه جنایات رژیم‌صهیونیستی، ضرورت پرداختن این دوره جشنواره مردمی فیلم عمار به موضوع فلسطین را بیشتر از همیشه کرده است. ابراز علاقه و مشارکت بالای مردم و فعالان سینما باعث شده، مهلت شرکت در پویش «فلسطین ما» تا ۱۰ آذرماه ۱۴۰۲ تمدید شود؛ رویدادی که برای شرکت در آن کافی است تلفن همراه خود را دست بگیرید و روایتگر کنش‌های مردمی از سراسر کشور در حمایت از مردم مقتدر و مظلوم فلسطین و محکومیت رژیم‌صهیونیستی باشید.

غزه و فیلم ها
بخش «فیلم ما» جشنواره مردمی فیلم عمار از دوره چهارم جشنواره، با هدف ایجاد نسل جدیدی از فیلمسازان تازه‌کاری که آثارشان، بازنمایی سوژه‌های مردمی اطراف‌شان باشد، ایجاد شد. «فیلم ما»، همواره متناسب با رویدادهای جاری و به‌روز جامعه و دنیا، موضوعات خود را مشخص کرده ‌است. مثلا با توجه به وقایع سال گذشته در کشور، «نهضت روایت زن ایرانی» به‌عنوان موضوع این بخش برگزیده شد. به تبع، رقم خوردن عملیات «طوفان‌الاقصی» و به دنبال آن، نسل‌کشی و جنایت بی‌سابقه رژیم‌صهیونیستی علیه مردم فلسطین، باعث شد امسال موضوع این بخش به مردم فلسطین اختصاص پیدا کند. هدف از برگزاری این پویش، جمع‌آوری و پوشش رسانه‌ای حمایت ایرانیان، به‌ویژه نوجوانان و دانش‌آموزان از مردم غزه است. با وجود این بخش ارزشمند و مقتضی با مناسبات اخیر منطقه، اما چنین حرکت‌های فرهنگی نباید لزوما منحصر به زمان‌های خاص و بحرانی باشد و باید در هر زمان و بی‌مناسبت، فریاد مقاومت و همدلی با مظلومیت سر داد و طرف حق و حقیقت را علیه ظلم گرفت.

توجه به فلسطین محدود به تقویم نیست
محسن اردستانی، مستندساز و کارگردان برتر مردمی جشنواره فیلم عمار در این زمینه چنین نگاه و انتقادی دارد و این مسائل و موضوعات را صرفا وابسته به تقویم نمی‌داند؛ ضمن این‌که تاکید می‌کند رسانه‌ها باید با حمایت‌های مردمی داخل کشور از مردم غزه و فلسطین همدل و همراه شوند و به‌خوبی آنها را پوشش و بازتاب دهند. کارگردان فیلم «هم وتن» با موضوع فلسطین در مورد ضعف و آسیب‌‎های پرداختن به موضوع فلسطین و رسانه مردمی از ضعف مدیریت و تقویمی بودن فیلمسازان و دغدغه‌مندان گله کرد و بر لزوم روایت مردمی از کنشگری‌ها در جهت حمایت از فلسطین و محکومیت رژیم‌صهیونیستی تأکید کرد.
محسن اردستانی، کارگردان مستند درباره تاثیرات مهم و تعیین‌کننده رسانه گفت: رسانه بیشترین اثر را می‌تواند در موضوع فلسطین و دشمنی با رژیم‌صهیونیستی داشته باشد. مثلا در شبکه‌های اجتماعی و توییتر می‌بینیم که بسیاری به‌صورت دشمنی به نفع رژیم صهیونیستی توییت‌های زیادی زدند. این نشان می‌دهد که آنها درک کردند فضای رسانه‌ای حتی از جنگ هم مهم‌تر است.

جبهه سازی در برابر جنگ رسانه ای
این فیلمساز جبهه مقاومت ادامه داد: ما وظیفه داریم در مقابل این جنگ رسانه‌ای جبهه‌سازی کنیم و روایت‌‌های مردمی در این‌باره را جمع‌آوری و به سمع و نظر مردم برسانیم. شاید سوژه‌ها فقط هم در خارج از کشور نباشد اما در داخل کشور منحصر به فرد و برای خودمان است، مثلا مادربزرگی که برای پیروزی مقاومت آش می‌پخت، از این دست سوژه‌ها تا سوژه‌های بزرگ‌تر و اقدامات مردمی در جهت حمایت از فلسطین را می‌توان نشان داد.
اردستانی در ادامه با بیان این‌که همه اتفاقات خاص در مورد حمایت فلسطین که توسط مردم انجام می‌شود قابلیت رسانه‌ای شدن را دارد، تأکید کرد: باید این واقعیت را بدانیم که ما ایرانی‌ها در ظاهر رسانه‌ای از حامیان اصلی فلسطین و جریان مقاومت محسوب نمی‌شویم و باید این تصویر را اصلاح کنیم. کاش جشنواره فیلم عمار در قسمت «فیلم ما» بتواند جنبه‌های مردمی حمایت از فلسطین را جمع‌آوری کند و این اتفاقات را پوشش بدهد. این مستندساز با برشمردن مشکلی که در مدیریت مستندسازی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی وجود دارد، اضافه کرد: متاسفانه انسان‌هایی تقویمی و شرطی شدیم که هروقت مناسبت می‌آید، می‌خواهیم سریع برویم یک چیزهایی بسازیم. سالی که من مستندی سه اپیزودی به نام «هم‌وتن» ساختم که در مورد هنرمندان فلسطینی و لبنان بود، به خاطر ندارم مستند دیگری در مورد فلسطین و موضوع غزه ساخته شده باشد. مثلا شاید دیگر امسال کسی در مورد فتنه ۸۸ چیزی تولید نکند یا وقتی مرور زمان به اغتشاشات ۱۴۰۱ بخورد دیگر کسی سراغ این سوژه‌ها نرود در حالی که روز‌های پس از حادثه مهم‌تر است و باید دست به تبیین زد، مثلا «آژانس شیشه‌ای» در چند جشنواره به‌عنوان فیلم برتر دفاع‌مقدس ما شناخته‌شده اما واقعیت این است هم موضوعش در مورد پس از جنگ بوده و هم خودش بعد از هشت سال دفاع‌مقدس تولید شده است. اتفاقا رهبری تأکیدش به تولید بعد از جنگ و دفاع‌مقدس است، نباید تقویمی با موضوعات برخورد کنیم که متأسفانه این برخورد غالب شده‌ است.

مقابله با سناریوی دروغ رژیم صهیونیستی
اردستانی به جنگ رسانه‌ای داعش هم اشاره کرد و گفت: همان‌طور که داعشی‌ها برای ایجاد رعب و وحشت، ذبح کردن آدم‌ها را پخش می‌‎کردند، اسرائیل هم همین کار را انجام می‌دهد و سعی می‌کند ایجاد رعب و وحشت کند و سناریوی دروغ بسازد. وقتی بررسی می‌کنیم، تاثیرگذاری فعالیت رسانه‌ای حماس را در روزهای اول طوفان‌الأقصی می‌بینیم. بنابراین نباید فقط بعد نظامی را ببینیم و باید تاثیر کار رسانه‌ای در ماجرا را بسیار مهم و جدی بدانیم.
کارگردان برتر جشنواره مردمی فیلم عمار افزود: هرکنش رسانه‌ای ما در هر جای ایران در موضوع فلسطین تأثیرگذار است و نباید آن را کوچک یا خدایی ناکرده بیهوده تلقی کرد. سال‌های قبل گاهی کارهایی در مورد فلسطین و غزه تولید و پخش می‌شد و بعد هم تمام. درحالی‌که این تولیدات باید استمرار داشته باشد. در مورد غزه و فلسطین با کمبود تولیدات مواجه هستیم که این آسیب هم از مدیریت سینما و فیلمسازی کشور ناشی می‌شود. هنرمندان هم در این زمینه کم‌کاری می‌کنند اما سهم مدیران در این نقص و ضعف بیشتر است. متاسفانه فاصله بین هنرمندان و مدیران زیاد است و مدیریت هم نمی‌شود. هم از لحاظ معنوی و هم از حیث تخصیص منابع مادی، ضعف مشهود است. همچنین به موضوعات به صورت تقویمی نگاه می‌کنیم و بعد از این‌که از نقطه اوج ماجرا فاصله می‌گیریم، دیگر فراموش می‌شود.اردستانی همچنین به نقش مهم فلسطینی‌ها در جریان مقاومت در منطقه اشاره کرد و گفت: جریان مقاومت فلسطینی‌ها فقط مربوط به غزه و مقابل رژیم صهیونیستی نیست، آنها در جبهه مقاومت هم علیه تکفیری‌ها می‌جنگیدند و به شهادت می‌رسیدند. سعی کردیم در مورد آنها فیلم بسازیم و در روایت اول ‌هم‌وتن قصد داشتیم این موضوع را نشان دهیم. یا وقتی در مورد افغانستانی‌ها فیلم می‌سازیم، باید اول به نقش مهم آنها به عنوان مدافع مقاومت و مدافع حرم اشاره کنیم.

فیلمسازی با فانوس مقاومت
محسن اردستانی، کارگردان و مدرس مستندسازی در بحران و سازنده آثاری چون «لشکر زینبی»، «ردی از یک مرد» و «ملازمان حرم»، متولد ۱۳۶۸ تهران و فارغ‌التحصیل کارشناسی علوم قرآن دانشگاه تهران است. او که از سال ۱۳۸۹ به صورت حرفه‌ای وارد عرصه فیلمسازی شده است، در پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، با مستند «کرار» توانست فانوس بخش بین‌الملل و بیداری اسلامی را کسب کند. اردستانی لوح تقدیر بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را هم به‌خاطر فیلم کوتاه داستانی «روزی روزگاری در رفح» در کارنامه خود دارد و همان‌طور که از نام آن پیداست، قصه‌ای درباره مقاومت در رفح، شهری مرزی در نوار غزه را روایت می‌کند. اردستانی علاوه‌بر کارگردانی فیلم‌های مستند و داستانی، به تدوین، بازیگری، تصویربرداری و همچنین تدریس و ساخت کلیپ و تیزر هم می‌پردازد. او با تاسیس وبلاگ «مبارز کلیپ» در نیمه دوم سال ۸۸ و روزهای فتنه، نقش موثری در روشنگری اتقافات آن سال ایفا کرد و البته مورد هجمه رسانه‌های معاند هم قرار گرفت و وبلاگش هم سه بار بسته شد. اردستانی در هفتمین جشنواره عمار، موفق به دریافت جایزه ویژه «دستکش ننه‌عصمت» شد.

 

منبع: جام‌جم