مادر شهیدان خالقی‌پور:

شما برای شهدا کار می‌کنید و آن‌ها مزد شما را خواهند ‌داد

جمعی از اعضای دبیرخانه چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، عصر روز دوشنبه بیستم آذرماه با مادر شهیدان والامقام خالقی‌پور به رسم چند سال اخیر، دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش عمارفیلم، جمعی از اعضای دبیرخانه چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، عصر روز دوشنبه بیستم آذرماه با مادر شهیدان والامقام خالقی‌پور به رسم چند سال اخیر، دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

بیان درد و دل‌های مردم

مادر شهیدان خالقی‌پور گفت: وظیفه‌ای که بر دوش شما بچه‌های عمار می‌باشد، دشوارتر از شهیدان است. آن‌ها در یک لحظه به شهادت رسیدند اما برای شما در هر لحظه و هر روز دشواری وجود دارد. ولی شما باید ایستادگی کنید.

این مادر شهید پس از اشاره به خاطراتی از شهادت فرزندانش اشاره کرد: یک نزدیکی بین کارهای اجرایی پیش از جشنواره عمار و ایام فاطمیه پیش آمده‌است. بدانید که امسال حتما حضرت زهرا(س) دست شما را گرفته‌است و قرار است این جشنواره امسال بهتر از سال‌های گذشته برگزار ‌شود. اصلا نگران چیزی نباشید و فقط روی وظایف خودتان تمرکز‌کنید. البته که مسیر شما دشوار خواهد‌بود. با بودن شما بچه ها، من اطمینان خاطر دارم.

مادر شهیدان خالقی‌پور ضمن اشاره به تلاش اکران‌کنندگان عمار برای نمایش آثار فیلمسازان جبهه فرهنگی انقلاب در مناطق محروم گفت: جشنواره عمار، بیان دغدغه‌های مردم است و این بسیار ارزشمند است. شما در نقاط دور و روستاهایی که دسترسی به آن‌ها سخت است، به سراغ پدر و مادر شهدایی می‌روید که به انقلاب اسلامی و مردم ایران عشق می‌ورزند و آن‌ها را برای مردم معرفی می‌کنید.

لذت حرکت در مسیر صحیح

مادر شهیدان خالقی‌پور: کارهای بزرگی بر دوش شماست و در حال انجام آن هستید. در مسیری قدم گذاشته‌اید که دشواری‌های بسیاری دارد و لذت آن را چند سال آینده خواهید چشید؛ اینکه در چه دوره سختی، در یک مسیر درست حرکت کرده‌اید. این لذت، هم برای شما خواهد‌بود و هم خانواده‌های شما. بدانید که شهدا همواره در حال یاری کردن شما هستند.

شما عزیزان به مسیری که در حال حرکت هستید، دعوت شده‌اید و توفیق پیدا کرده‌اید که در آن حضور داشته باشید. شهدا تا آخر هر برنامه‌تان، شما را همراهی خواهند‌کرد؛ نه تنها فرزندان شهید من، بلکه تمام شهدای گرانقدر؛ چون در حال انجام کار بسیار بزرگی هستید. ان‌شاالله دعای خیر آن‌ها، بدرقه راهتان باشد. من قدردان آن‌ها‌یی هستم که این مسیر را شروع کرده‌اند و جاده را برای شما هموار ساختند. البته این جاده که اکنون در اختیار شماست، با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته، هنوز خاکی است. اما شما تن به فعالیت در این مسیر داده‌اید. قطعا خداوند دست شما را در این مسیر گرفته و ان‌شاالله رها نمی‌کند. هیچگاه از این کار خود دست‌نکشید.

مزد شما، با شهدا است

این مادر شهید در پایان خاطرنشان کرد: قطعا در این مسیر با حرف‌ها و اذیت‌هایی را متحمل خواهید‌شد. قطعا کار سخت است؛ مخصوصا برای آن‌هایی که تازه وارد هستند و امسال به این جشنواره پیوسته‌‌اند. اما هدف شما آنقدر بزرگ و ارزشمند است که این ناراحتی‌ها را بر شما هموار خواهد‌ساخت. هر سال، کار از سال پیش سخت‌تر خواهد‌شد اما ایستادگی کنید تا این برنامه ارزشمند، ادامه پیدا کند. به یاد داشته باشید که شما برای شهدا کار می‌کنید و آن‌ها مزد شما را خواهند‌داد. آن‌ها هم اکنون هم در حال یاری کردن شما هستند.

جشنواره مردمی فیلم عمار همواره میزبان خانواده های شهدا بوده‌ و کوشیده‌است تا جوایز را از دستان پر برکت خانواده شهدا به فیلم‌سازان و هنرمندان برگزیده اعطا کند. از هفتمین جشنواره عمار، چفیه شهید رسول خالقی‌پور که ایشان از سال 62 تا 67، در تمامی عملیات‌ها بر گردن داشته‌اند، توسط خانواده این شهید به عنوان جایزه ویژه به فیلمسازانی که در خط مقدم آن سال سینما و جبهه فرهنگی انقلاب هستند، به رسم امانت هدیه داده می‌شود. چفیه‌ای که بیش از 40 روز در کنار پیکر شهید بوده‌است. از هفتمین دوره تاکنون، ابوالقاسم طالبی، سیدمحمدعلی صدری‌نیا، سـیدمحمـود رضـوی، مسعود جعفری جوزانی و جمال شورجه توفیق دریافت این چفیه را پیدا کرده‌اند.

سه فرزند این مادر شهید، داوود خالقی پور در ۲۳ اسفند سال ۱۳۶۲ در عملیات خیبر و در جزیره مجنون و شهیدان رسول و علیرضا خالقی همزمان در عملیات مرصاد و در جاده بصره – خرمشهر به شهادت رسیدند.

دلنوشته مادر شهیدان خالقی‌پور در جشنواره فیلم عمار، حین اهدای چفیه:

همیشه یک «عمار» باقی بمانیم

در اختتامیه جشنواره فیلم عمار، مادر شهیدان خالقی‌پور دلنوشته‌ای را خطاب به فیلمسازان، مستندسازان و دست‌اندرکاران جشنواره عمار قرائت کرد. مادر شهیدان داود، علیرضا و رسول خالقی‌پور در این دلنوشته می‌گوید: «این چفیه که اینک در دست عزیزم هست، به ظاهر هیچ ارزش مادی ندارد، اما برای من این‌قدر باارزش است که با تمام دنیا عوض نمی‌کنم چراکه ۶سال در همه عملیات‌‌ها بر گردن شهیدی به نام رسول خالقی‌پور بوده و بعد از شهادت او به ارمغان رسیده است. چفیه‌ها پرچم‌های‌جبهه مقاومت هستند و شما عزیزان و همه مهمانان، پرچمداران این مقاومت هستید و این پرچم همیشه برگردن شما خواهد ماند. همچنان که زمانی در دوران دفاع‌مقدس در گردن شهدا به عنوان نماد و پرچم قرار گرفته بود و امروز مدافعان حرم از آن استفاده می‌کنند و شاید در روزهای دیگر در جبهه‌های دیگر از آن استفاده شود. فرزندان گرامی؛ خواسته من مادر دل سوخته از شما این است در مستند‌ها و فیلم‌هایتان راه و ایده این شهدا را به نسل‌های آینده نشان دهید چراکه شما راهنمای نسل‌های آینده هستید و مسئولیت سنگینی در قبال شهدا دارید. تقاضا دارم هرکدام برای ولی‌امرمان همیشه یک عمار باقی بمانیم.»