حاج نادر مردی جلوتر از زمانه اش/ میراث او راهکار مراکز فرهنگی و تصمیم گیر است

ویژه برنامه مرحوم حاج نادر طالب زاده در ۱۵ دی ماه در سالن شماره ۳ سینما فلسطین برگزار شد.

ویژه برنامه مرحوم حاج نادر طالب زاده در ۱۵ دی ماه در سالن شماره ۳ سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش «عمارفیلم» ویژه برنامه مرحوم حاج نادر طالب زاده در ۱۵ دی ماه در سالن شماره ۳ سینما فلسطین برگزار شد.

در ابتدا آیت الله قائم مقامی در این جلسه در سخنانی درباره نادر طالب زاده بیان کرد: گاهی نگران می شوم که نکند چیزهایی را درباره طالب زاده تکرار کنم. هر چند برخی تکرارها بد است و برخی تکرارها هم شیرین است و با هر یک از این تکرارهای شیرین حقیقتی روشن می شود.

وی اضافه کرد: من ۴۰ سال بود که او را می شناختم. از سال ۶۰ و از زمانیکه مسیول واحد فیلم ستاد پشتیبانی جنگ در جهاد سازندگی بود. یکی از سعادت های من آشنایی با او بود. از آنجایی که کار من فکری و فرهنگی و هنری و عرفانی است با شخصیت های مختلفی در این حوزه ها توفیق دیدار داشتم. که در راس اینها علما و عرفای بزرگ بودند.

آیت الله قائم مقامی تصریح کرد: در سنین نوجوانی هم توفیق داشتم که روشنفکران را ببینم. همچنین انقلابیون، سینماگران و دیگران که در میان اینها افرادی بودند که دنبال حقیقت و زیبایی بودند. نکته ای هم بود که برخی از اینها مصداق این حقایق را نیافته بودند.

وی افزود: نادر طالب‌زاده از چهره های درخشانی بود که دیده ام. او خواهان حقیقت و فضیلت و آزادی حقیقی بود. من دریافتم که او از کسانی بود که با وقوع انقلاب سریعا متوجه شده مصداق آنچه به دنبالش بوده در این انقلاب بوده است.  از ویژگی های خواهان حقیقت بودن این است که وقتی حقیقت تجلی می کند فرد به سراغش می رود. این حقیقت هم در سیمای انسانی که به دنبال آن است تجلی می یابد.

ایت الله قائم مقامی با اشاره به سفرهای خود با طالب زاده مطرح کرد: در طی ۴۰ سال که دیدارها و سفرهای بسیاری داشتیم. بارها حج مشرف شدیم که اولین آن در سال ۷۴ بود. او ضمن حج برنامه هم تولید می‌کرد و مستند می‌ساخت. جالب است بدانید در تمام این ۴۰ سال و در تمام این جلسات بحث ما منحصرا فقط درباره انقلاب و محوریت انقلاب بود. حقیقت، دین، ظهور، هنر و اینکه چگونه می تواند صادقانه و خالصانه در خدمت حقیقت بیاید. درباره دنیا هیچ بحثی نداشتیم که مثلا بگوییم ماشین ارزان کدام است؟ یا زمین ارزان کجا پیدا می شود؟ طالب زاده درک کرده بود حقیقت چیست.

او خاطرنشان ساخت: طالب زاده بعد از سیری که در غرب داشته است می گوید من همیشه دنبال حقیقت بودم اما مصداقش را ابتدا در غرب می دانستم و انقلاب که به وقوع می پیوندد او این بار فهمید مصداق حقیقت در انقلاب است و آنچه که امام خمینی آوردند.

وی با اشاره به برخی ریزش ها از انقلاب عنوان کرد:

جای گریه دارد انسان هایی که قبلاً مومن و مذهبی بودند صحبت از سکولاریسم می کنند و می گویند دین را آلوده نکنیم و دین از حکومت جداست.  طالب زاده که قطعا از یاران جهانی امام زمان است و واقعا جهاد کرد تا حقیقت را به جهان برساند. هرچه زمان می گذشت برعکس آدم هایی که ریزش داشتند و منحرف می شدند شوق او برای حقیقت بیشتر بود.

قائم مقامی در بخش دیگر با اشاره به خاطراتی با طالب زاده گفت: سال ۷۴ در حج در زمانی که رمی جمره در عید قربان داشتیم، ازدحام جمعیت بسیار زیاد بود و خاطرم هست جمعیت حجاج در اثر  فشار، حوله روی دوش طالب زاده را از اطراف گوناگون می کشیدند به گونه ای که از دو طرف پیچیده بود و گویی طالب زاده داشت اعدام می شد اما خدا شاهد است که او کوچکترین گلایه ای از این شلوغی و از این اتفاق نداشت. فقط با خنده گفت داشتند ما را می کشتند. این نشان می داد او چقدر آدم اخلاقی و متواضع بود.

در ادامه سام ترابی از میان حضار به ویژگی هایی از نادر طالب زاده اشاره کرد و اینکه چه چیزهایی باعث شده است جذب او شود.

در بخش دیگر این نشست سهیل اسعد دبیر جشنواره عمار نیز در سخنانی درباره طالب زاده تصریح کرد:

من ایام جاهلیت ام در آرژانتین چند سالی بازیگر تئاتر بودم.

وی با اشاره به تاثیر چهره نادر طالب زاده در او عنوان کرد: این طبیعی است که برخی چهره ها تاثیرگذارند و به نظرم انعکاس روح است و حاج قاسم برای من از ابتدا همینطور بود. چهره حاج نادر برای من خیلی خاص بود. من چهره او را خارج از زمان خودش می دیدم.

مهمترین ویژگی او دقتی بود که در آشنایی با زمان وجود داشت و جلوتر از زمان خود بود.

در ادامه غلامرضا منتظمی دبیر کنفرانس افق نو با اشاره به تأثیرگذاری طالب زاده در عرصه های فرهنگی عنوان کرد: اینها میراث حاج نادر است او گنجی ایجاد کرد با نگاه و بینش استراتژیکی که از آن برخوردار بود. باید بیشتر از او استفاده می شد و دردناک است که زمانی که این کارها را میکرد منزوی بود و کسی جنگ نرم را نمی شناخت.

وی با بیان اینکه غرب یک تمدن غیردینی است و اتاق کنترل این تمدن دست صهیونیزم است، گفت: مایکل جونز در اتفاقات اخیر ایران مقاله ای نوشت که قابل توجه بود. او با دقت و نگرانی مسایل ما را دنبال می کرد و امیدواری اش این بود که وقتی ماموریتش تمام می شود به ایران بیاید و با نسل جدید حرف بزند. از انقلاب جنسی جوامع اروپایی و آمریکایی بگوید و از نگرانی اش نسبت به کشورمان.

دبیر افق نو با اشاره به مصادیق انقلاب جنسی در غرب خاطرنشان ساخت: اردیبهشت سال گذشته ازدواج با محارم قانونی شد و ازدواج هم جنس بازها هم اخیرا دیدیم در برخی کشورها. جونز در مقاله اش هشدار داده بود که نسبت به اتفاقی که برای ایران رقم می خورد باید خانواده ها به فرزندانشان توجه کنند.

وی اضافه کرد: فیلم مستند ایکسونامی نشان داد که چطور روند انقلاب جنسی در غرب رخ داد. حاج نادر با این مسایل می جنگید. او تخصصش جراحی جنگ نرم بود. مثل حاج قاسم که در جنگ سخت متخصص بود. امروز میراثی از حاج نادر به جا مانده است که راه حل هایی برای مراکز فرهنگی و تصمیم گیر است.

مجری مراسم هم در پایان گفت: من از هدایت شده های حاج نادر هستم. در این ده سال که توفیق شد با او باشم یک ویژگی مهم داشت که برای همه هم مهم بود و تماتیک اخرالزمانی او بود. او حس و حالی داشت که دیگران را هم می‌گرفت و درگیر خود میکرد.

پایان/