محمدمهدی سیار:

مهم‌ترین کارکرد مستند “داد” عدالتخواهی است

این شاعر و ترانه‌سرا گفت: یکی از مهمترین کارکردهای مستندسازی و آثاری مانند "داد" بررسی احساسی و علمی مسائل مربوط ب

به گزارش روابط عمومی جشنواره عمار، محمد مهدی سیار، شاعر و ترانه‌سرا در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «نسیم آنلاین»، درباره مستند «داد» گفت: نقطه قوت مستند «داد» به نظر من نگاه و موضوع آن بود و از این جهت این کار را اثری بسیار خوب در پرداختن به موضوع عدالتخواهی ارزیابی می کنم.

وی با اشاره به وجود یک جریان دامنه‌دار در شعر انقلاب به نام شعر اعتراض و عدالت، افزود: ما در شعر انقلاب یک جریان دامنه داری به نام شعر اعتراض و عدالت داریم که از دهه ۶۰ تا امروز به این مسئله پرداخته اند؛ بر این اساس تا امروز نیز اشعار تاثیرگذار و مختلفی هم سروده شده و بسیار خوشحال هستم که این جریان نقد، اعتراض درون گفتمانی و عدالتخواهی در حوزه سینمای مستند هم رویش‌هایی را داشته است.

این شاعر و ترانه سرا ادامه داد: به عنوان یک شاعر اعتقاد دارم یکی از مهمترین کارکردهای مستندسازی و فیلم مستند می‌تواند بررسی احساسی و علمی مسائل مربوط به تظلم خواهی و عدالتخواهی باشد؛ بر این اساس امیدوار هستم این جریان به یک جریان بالنده، باکیفیت و موثر در جریان سینمای مستند ایران تبدیل شود.

سیار افزود: نکته مهم در این میان ساخت مستندهای کوتاه است زیرا امروز در محیط های مجازی به مستندهای کوتاه و مستندهایی که در چند دقیقه بتوانند پیام های مهم را رسانده ضمن اینکه از استدلال و منطق قوی هم برخوردار باشند نیاز داریم.

وی اظهار داشت: به مستندهای بلندی هم نیاز داریم تا بتوانند توجه مردم، هنرمندان و نخبگان را به این مسائل جلب کنند؛ البته مدت زیادی است که شاعران در این حوزه موضوعات عدالتخواهی وارد شده‌اند و ما با یک جریان قدرتمند در این حوزه روبرو هستیم. در حقیقت تنها قشری از هنرمندان که به موقع وارد این حوزه شده و آثار قابل توجهی را هم خلق کرده‌اند، شاعران هستند.

نویسنده کتاب «رودخوانی» در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مستند «داد» وجود یک نگاه جامع و منصف را در ساخت چنین مستندهایی بسیار ضروری دانست و یادآور شد: اگر در ساخت چنین مستندهایی یک نگاه جامع و منصف وجود داشته باشد قطعا اثر ساخته شده به سمت سیاه‌نمایی حرکت نخواهد کرد؛ به عبارتی بهتر اگر کسی خدمات و برکاتی را که انقلاب اسلامی در حوزه های عدالتخواهی و مبارزه با فساد خلق کرده، نبیند اصلا هنرمند نیست.

سیار درباره مخاطبان چنین آثاری تصریح کرد: در نگاه نخست دانشجویان رشته اقتصاد بسیار لازم است مستند «داد» را مشاهده کنند؛ البته در نگاه بعدی تمامی اقشار مردم جامعه باید چنین آثاری را تماشا کنند. ضمن اینکه این مستند و تماشای آن برای اصناف هم بسیار مهم است زیرا مستند «داد» به نوعی اعتراض های صنفی را نیز به تصویر می کشد و از این روی اصناف مختلف می توانند با نگاهی به این مستند خلاء های مدیریتی صنف خود را پیدا کنند.

گفتنی است، مستند ۵۰ دقیقه‌ای «داد»، به بررسی اعتراضات صنفی سالهای اخیر و برخوردهای ناروای قضایی و قهری با آنها می‌پردازد. «داد» که به کارگردانی حجت عدالت‌پناه، فانوس هفتمین جشنواره عمار را کسب کرده است این روزها در جریان اکرانهای مردمی این جشنواره در نقاط مختلف در حال نمایش است.