بررسی سینمای مستند سیاسی در هفت:

مهدی نقویان: مستندسازان می ترسند فیلمشان برچسب سیاسی بخورد

کارگردان مستند «قصه فیل و الاغ» گفت: بسیاری از مستندسازان ترس از این موضوع دارند که به فیلم شان برچسب
برنامه سینمایی هفت

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» و به نقل از فارس،برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته بامداد شنبه ۱۳ آذرماه پیرامون سینمای مستند سیاسی روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت.

بنابرین گزارش در بخشی از این برنامه، در میزگردی با حضور حسین دهباشی و مهدی نقویان، مستندساز و کارگردان مستند «قصه فیل و الاغ»، به بررسی سینمای مستند سیاسی در ایران پرداخت. دهباشی در ابتدای این گفتگو بیان داشت: وقتی درباره مستند سیاسی صحبت می کنیم، یک بار باید مستند بودن آن را در نظر گرفت و بار دیگر سیاسی بودن آن را. وقتی سینمای مستند سیاسی ایران را با آمریکا مقایسه می کنید، باید به وجه اطلاع رسانی و سرگرمی این کالا برای مخاطبان آمریکایی توجه کرد.

وی افزود: اصولا یک کالا در کشور ما در مقایسه با کشوری نظیر آمریکا، چقدر به جزییات کیفی و زیبایی شناسانه، پژوهش محوری و دقت نظر آن توجه می شود؟ در حوزه بازار اگر بررسی کنیم، یکی از مهمترین بازار مستندها در ایران تلویزیون دولتی است، در حالی که اساسا در آمریکا تلویزیون دولتی نداریم. لذا این وجه قطعا بر مستندهای سیاسی ایران اثر می گذارد. مسئله دیگر جشنواره ها هستند که این نیز در ایران اغلب جشنواره ها دولتی هستند. مسئله سوم جنبه علمی مستندها هستند که ما این گونه را در مقایسه با سینمای آمریکا اساسا در ایران نداریم. لذا ما درباره چیزی صحبت می کنیم که وجود ندارد. یعنی سینمای مستند و نمایش آثار سیاسی مستند در سینماها.

این مستندساز خاطرنشان کرد: اساسا انتقاد، سیاسی تلقی می شود. لذا اگر شما مستندی انتقادی اجتماعی نیز تولید کنید، نظیر انتقاد به فضای انتخابات، محیط زیست و … باز هم به سیاسی زدگی منجر و از سوی مسئولین و افراد دارای قدرت، مورد غضب واقع می شود.

مهدی نقویان نیز بیان داشت: بهتر است این مسئله را بررسی کنیم که چرا در ایران کمتر مستندسازی به سمت تولید آثار مستند سیاسی می رود. بسیاری از مستندسازان ترس از این موضوع دارند که به فیلم شان برچسب سیاسی یا تبلیغاتی بخورد. لذا حتی اگر فیلمی در ایران به ظاهر سیاسی نباشد اما ممکن است در ادامه ابعاد سیاسی پیدا کند. این اتفاق حتی ممکن است درباره ساخت مستندی اجتماعی نیز رخ دهد.

این مستندساز افزود: من بالعکس معتقدم در ایران می توان درباره شخصیت ها و چهره های سیاسی فیلم ساخت و حتی اگر با مقاومت و عکس العمل روبرو شویم، بخشی از کار ماست و باید با آن مقابله کرد.

در ادامه حسین دهباشی بیان داشت: صد در صد می توان درباره هر سوژه ای در ایران فیلم ساخت. در ایران آزادی کامل بیان وجود دارد، آن چیز که محل بحث است آزادی پس از بیان است! که گوینده مجبور نشود شناسنامه ارائه کند که وابسته به سازمان روایت فتح یا … است. سوال این است که آیا ممکن است در ایران به سراغ سوژه ای رفت که کوچکترین تلنگری به وضعیت کشور بزند؟ کدام رئیس جمهوری بوده که در حضورش می توانستیم او را نقد کنیم و کدام رئیس جمهوری بوده که در نبودش وقتی نقد شد، امکان پاسخگویی را یافته است؟

نقویان نیز خاطرنشان کرد: در حضور آقای احمدی نژاد که او را نقد کردند. امروز هم در زمان آقای روحانی ایشان را نقد می کنند، هرچند آقای احمدی نژاد نشان دادند نقدپذیرتر هستند. برای من این خیلی مهم است که در سینما قصه تعریف کنم. حتی در فیلم مستند. به نظرم این اصل است که بخش عظیمی از جذابیت یک مستند را بر دوش می کشد.