مستندی از مرزبانان خط مقدم در عمار؛

محسن اسلام‌زاده: شاهد اثرگذاری «عمار» بر دیگر جشنواره‌ها هستیم

جشنواره عمار با تمام سختی‌ها و مشکلات پیشِ رو، در حال حرکت در مسیر خودش است و تأثیرش بر فضای سینمایی کشور قابل تقدیر است و از دوره های اول و دوم تا به امروز پیشرفت قابل توجهی شاهد هستیم.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از مشرق، کارگردان مستند «آلوسان» گفت: جشنواره عمار با تمام سختی‌ها و مشکلات پیشِ رو، در حال حرکت در مسیر خودش است و می‌بینیم که فضای جشنواره‌های دیگری را هم تحت تأثیر قرار داده است.

محسن اسلام زاده که امسال با مستند «آلوسان» در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار حضور دارد، با بیان این که این مستند قصه فیلمبرداری است که برای گذراندن تجربه‌ای متفاوت قصد دارد در روزهای آخر سال به نقاط مرزی کشور سفر کند و این تجربه سخت می‌تواند به قیمت از دست رفتن جانش تمام شود.

وی با بیان اینکه بنده سابقه کار در مرز را دارم و چندین کار در مرز سیستان‌وبلوچستان داشته‌ام و علاقه داشتم دوباره فرصتی پیش بیاید تا کار در مرز را تجربه کنم، اظهار داشت: دلیل علاقه‌ام به مرزبانان، خلوص آنان بود، مرزبانان در خط مقدم هستد و به نوعی شب و روز و گرما و سرما ندارند و آغوششان برای دفاع از خاک میهن باز است.

کارگردان مستند آلوسان با اشاره به اینکه این مستند به سفارش مؤسسه ناجی هنر ساخته شد و من به عنوان کارگردان تصمیم گرفتم منطقه کوهستانی و مرز ایران و ترکیه را برای کار انتخاب کنم، گفت: ما قبل از آلوسان قصد داشتیم به یکی دیگر از ارتفاعات برویم، اما آن منطقه جاده نداشت و با هلی‌کوپتر نیز به سختی می‌شد به آنجا رفت و در نهایت تصمیم گرفتیم به آلوسان برویم.

وی با اشاره به سختی کار با نهادهای مختلف و این که این سختی در همکاری با نهادهای نظامی بیشتر می شود، تصریح کرد: با توجه به کارهایی که در سال‌های اخیر تولید شده متوجه می شویم نهادها با توجه به سوابق مستندسازان به آن ها اعتماد می‌کنند و با آن‌ها در زمینه ساخت مستند همکاری می کنند.

کارگردان مستند آلوسان با اشاره به همکاری موسسه ناجی هنر در تعیین انتخاب لوکیشن و سوژه، عنوان کرد: ما یک سفر تحقیقاتی به منطقه داشتیم و نقطه موردنظرمان را پیدا کردیم، مطمئناَ اگر به جای یک هفته‌ای که آنجا بودیم می‌توانستیم در چند سفر به آن جا برویم و با شخصیت‌هایمان بیشتر ارتباط برقرار کنیم و به آن ها نزدیک شویم، نتیجه کار، مستند به مراتب بهتری می‌شد.

اسلام زاده با اشاره به این مسئله که در مهرماه سال گذشته تصمیم به ساخت این مستند گرفته شد و قرار بر این شد که در زمستان این اثر ساخته شود، گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها قرار بود اسفند ۹۸ کار را فیلمبرداری را انجام دهیم که به دلیل شیوع کرونا کار متوقف شد و چون اصرار داشتیم مستند در زمستان ساخته شود تصمیم گرفتیم که این کار را اواخر اسفند ضبط کنیم که تا چند روز پس از عید نوروز نیز کار فیلمبرداری ادامه داشت.

وی با بیان این که این مستند را به همراه میثم صبوحی و سعید فرجی ساختیم، گفت: تدوین و نگارش متن حدود ۵ ماه وقت ما را گرفت و نقص هایی‌داشت که بحمدالله برطرف شد و توانستیم کاری قابل قبول را ارائه دهیم.

اسلام زاده در پایان این گفتگو با اشاره به برگزاری یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار اظهار داشت: خوشحالم که جشنواره عمار با تمام سختی‌ها و مشکلات پیشِ رو، در حال حرکت در مسیر خودش است و تأثیرش بر فضای سینمایی کشور قابل تقدیر است و از دوره های اول و دوم تا به امروز پیشرفت قابل توجهی شاهد هستیم و می‌بینیم که فضای جشنواره‌های دیگری را هم تحت تأثیر قرار داده و امیدواریم این روند رو به رشد باشد.

لازم به ذکر است با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا، آثار منتخب یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از ۱۱ تا ۱۹ دی، به صورت رایگان، از طریق سایت عماریار Ammaryar.ir اکران می‌شوند. مستند «آلوسان»؛ ساخته محسن اسلام‌زاده را امروز و در سانس سوم اکران‌های آنلاین جشنواره عمار، می‌توانید تماشا کنید.