فرصت ویژه«عمار» برای نماهنگ‌ها/مردمی‌ها جلوتر از حرفه‌ای‌ها هستند

یکی از تهیه‌کنندگان حوزه ساخت نماهنگ، برگزاری جشنواره مردمی فیلم «عمار» را فرصتی برای بیان مسائلی ارزیابی کرد که در مواردی امکان طرح در فضای رسانه را ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد براتی تهیه‌کننده نماهنگ «خروش» از آثار حاضر در سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار درباره تجربه حضور آثار موسیقایی در این رویداد گفت: کارهای مردمی گاهی چندین پله جلوتر از کارهایی هستند که حتی به لحاظ تیپیکال و تجهیزات، حرفه‌ای‌تر به حساب می‌آیند. گاهی اوقات شاهد کارهایی در بین مردم هستیم که به شدت فراگیری آن زیاد است. آثار مردمی همیشه جلوتر از سایر آثار هستند.

وی درباره آشنایی‌اش با جشنواره عمار بیان کرد: این جشنواره یکی از آن جشنواره‌هایی بود که همیشه دنبال می‌کردم و در یکی از دوره‌های آن نیز موفق به کسب فانوس جشنواره شدم. در دوره نهم نیز به عنوان داور در آن حضور داشتم و امسال هم توفیق ورود به بخش نماهنگ مسابقات را داشتم.

تهیه‌کننده نماهنگ «خروش» نقطه قوت جشنواره عمار را مردمی بودن آن دانست و بیان کرد: جشنواره عمار در ابعاد مختلف با سایر جشنواره‌ها تفاوت دارد، در نوع سبک و سیاق اجرا، داوری و حتی تولیدات جشنواره عمار یک فرصت برای خیلی از دغدغه‌مندان فرهنگی و اجتماعی است که به نوعی خودشان فعال رسانه‌ای هستند و یا به عنوان تولیدکننده محتوا به صورت شخصی فعالیت‌های هنری و اجتماعی خود را منتشر می‌کنند. با توجه به اینکه سایر جشنواره‌ها گاهی تخصصی هستند و یا به‌گونه‌ای عمومیت ندارند، بسیاری از افراد که شاید نتوانند در حلقه‌های گروه‌های تخصصی حضور داشته باشند، در نتیجه می‌توانند در جشنواره عمار حضور پیدا کنند.

وی افزود: جشنواره عمار فرصتی برای بیان مسائلی است که شاید در رسانه قابل مطرح کردن نباشد. این جشنواره به جای اینکه مخاطب را به سینما بیاورد، شرایط سینما را برای مخاطب در هر جای کشور ایجاد کرده است.

براتی در ادامه گفت: در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ یک فعال فرهنگی در روستایی مرزی بین افغانستان و ایران، با موتور شخصی خود تجهیزاتی را فراهم کرد که در روستاهای اطراف فیلم اکران می‌کرد و این به نظر من یکی از قله‌های موفقیت جشنواره‌ی عمار است.

تهیه‌کننده نماهنگ خروش در رابطه با حرفه نماهنگ، رشد و پیشرفت آن در کشور گفت: اخیراً در زمینه نماهنگ تغییرات خیلی بزرگی اتفاق افتاده چرا که گروه‌های سرود و صوت زیادی داشتیم که به واسطه تولید تصویری آثارشان، کارهایشان نمود پیدا کرد و به همین دلیل از حدود سه، چهار سال پیش بسیاری از افراد تصمیم گرفتند که هر کار صوتی را تصویرسازی تهیه کنند. اوایل یک سری سازمان‌ها و دستگاه‌ها بودند که به صورت حرفه‌ای پای کار بودند و گروه‌های مردمی هم در حد و اندازه‌ی خودشان کار می‌کردند اما به‌واسطه‌ی وجود شبکه‌های اجتماعی و دیده شدن این آثار در پلتفرم‌های مختلف این اشتیاق در نوجوانان و جوانان به وجود آمد که به این سمت بروند و کارهای هنری حرفه‌ای‌تری بسازند.

براتی با طرح این موضوع که کارهای مردمی گاهی چندین پله جلوتر از کارهایی هستند که حتی به لحاظ تیپیکال و تجهیزات، حرفه‌ای‌تر هستند، گفت: «گاهی اوقات شاهد کارهایی در بین مردم هستیم که به شدت فراگیری آن زیاد است برای مثال در حوزه سرود می‌توانیم به «سلام فرمانده» اشاره کنیم. در حالی که شاید خیلی‌ها از آن به لحاظ فنی و صوتی ایراد بگیرند اما نماهنگ طوری فراگیر شد که حتی در کشورهای دیگر و به زبان‌های دیگر هم خوانده شد و درواقع از آن دست‌کارهایی بود که قوت و قدرت خود را از مردم می‌گرفت. می‌توان گفت آثار مردمی همیشه جلوتر از سایر آثار هستند.

سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، از شنبه ۱۴ دی ماه شروع شده و تا ۲۳ دی ماه، آثار جشنواره در این مراسم، در سینما فلسطین تهران و به صورت مجازی در Ammaryar.ir به نمایش درمی‌آیند. آیین اختتامیه جشنواره عمار نیز ۲۴ دی ماه با تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مسابقه مستند و داستانی برگزار می‌شود.