حبیبی: مستندسازان عرصه پیشرفت، وظیفه سنگینی در قبال تزریق امید به جامعه دارند/ محمدزاده: باید افرادی که با امکانات کم، تلاش و خودباوری به موفقیت رسیده‌اند را به مردم معرفی کنیم

گعده «راه‌نما» با نقد و بررسی مستند «پروژه A.R.R» به کارگردانی محمد محمدزاده با حضور میلاد حبیبی، نویسنده و پژوهشگر حوزه پیشرفت برگزار شد.

به گزارش «عمار فیلم»، گعده مجازی «راه‌نما» به همت دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار با نقد و بررسی مستند «پروژه A.R.R» به کارگردانی محمد محمدزاده با حضور میلاد حبیبی، نویسنده و پژوهشگر حوزه پیشرفت از طریق صفحه اینستاگرامی و سایت اکران مردمی جشنواره برگزار شد.

به دنبال گسترش مفاهیم اسلامی در قالبی جدید هستیم

محمدزاده، کارگردان مستند پروژه ARR اظهار داشت: به عنوان یک طلبه، تخصص فیلم‌سازی را به این دلیل آموختم که قالب جدیدی از کار روحانیت را ارائه دهیم؛ هدف بعدی ما که گروهی از‌ طلبه‌های فیلم‌ساز هستیم، پرداختن به مفاهیم بلند اسلامی در این چارچوب است تا برای مردم قالب درک باشد.

وی افزود: طبق بیانات مقام معظم رهبری، سینما یک هنر متعالی است؛ به عقیده ما نیز سینما، زبان و منبری جهانی است که مخاطبین بیشتری نسبت به منبر‌های سنتی یا کتاب و مقاله دارد و لازم است تا از این فرصت ارزشمند استفاده کنیم.

مجموعه مستندهای سلام به آینده، تلنگری برای یادآوری توانایی‌ها

محمدزاده با بیان اینکه مستند پروژه ARR، یک قسمت از مجموعه سلام به آینده است، گفت: این مجموعه در شبکه افق تهیه شده است؛ ما در آن به دنبال تببین تربیت مهارت محور بودیم. هدف ما این بود که نوجوانانی در سنین ۱۲ تا ۱۵ سال، با ویژگی و توانایی های خاص پیدا کنیم؛ در نهایت به لیستی حدودا ۳۰۰ نفره از سراسر کشور رسیدیم و هدف ما معرفی این افراد به جامعه بود.

وی افزود: ما می‌خواستیم به مردم تلنگری وارد کنیم که بدانند چه توانایی هایی دارند تا کارهای بزرگی انجام دهند. مجموعه ۱۳ قسمتی سلام به آینده به لطف خدا مورد استقبال مردم قرار گرفت.

بیشتر روایت‌های تاریخ انقلاب اسلامی، دچار سیاست‌زدگی شده است

حبیبی، نویسنده و پژوهشگر حوزه پیشرفت گفت: متاسفانه ما در روایت پیشرفت ها و دستاوردها، به ویژه در حوزه های علمی و فناورانه در تاریخ انقلاب اسلامی، دچار تاریخ‌شویی و هویت زدایی شده‌ایم؛ با بررسی و مشاهده تاریخ انقلاب اسلامی، به روایت‌های عموما سیاسی می‌رسیم که راوی این وقایع تاریخی نیز افراد مسئول، صاحب منصب و صاحب قدرت در جریان حاکمیت بوده اند.

وی افزود: امام خمینی(ره)، همیشه بر این موضوع تاکید داشتند که برای ثبت وقایع تاریخی نزد توده‌های مردم بروید تا تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی، مردمی باشد؛ پس از دهه ۶۰ که روایت خوبی از انقلاب اسلامی و اتفاقات ۸ سال دفاع مقدس داشته‌ایم، سایر روایت های ما سیاسی بوده است. در حالی که طی این مدت در ۳۰ سال اخیر، پیشرفت های چشم‌گیری در حوزه علم و فناوری داشته ایم که متاسفانه هیچ‌گاه روایت نشده است.

عدم روایت پیشرفت ها باعث نابودی‌شان می‌شود

حبیبی با بیان اینکه عدم روایت، به معنای نگفتن نیست، خاطرنشان کرد: در اکثر مواقع نه تنها پیشرفت ها و دستاوردها روایت نشده بلکه نابود شده است. وقتی از افرادی که همانند سوژه مستند پروژه ARR که در مدارس و دانشگاه های کشور ما هستند، صحبت نمی‌کنیم باعث نابود شدن آنها می‌شویم.

وی با بیان اینکه صحبت های ما همیشه درخصوص غرب زدگی و موضوعات مشابه آن است، ادامه داد: ما غافلیم از اینکه سکولاریسم تنها در بخش سیاسی باقی نمی‌ماند و به سطوح پایین جامعه نیز راه پیدا می‌کند. برای مثال هنگامی که درخصوص متولدین دهه هشتاد صحبت می‌کنیم، ذهن ما سمت افرادی ناامید و مسئولیت ناپذیر می‌رود، در حالی که بسیاری از این بچه‌ها، مانند سوژه مستند پروژه ARR، در کنار تمام مسائل و مشکلاتی که دارند، دست به کارهای بزرگی می‌زنند. یکی از نقاط قوت این مستند نیز بدون روتوش بودن آن است.

وی افزود: در مستند پروژه ARR، تمام چالش های زندگی و مشکلات علیرضا(قهرمان مستند) نمایش داده می‌شود و می‌بینیم که او علی‌رغم تمام این‌ها، ناامید و خسته نیست و بسیار محکم، امیدوارانه و با انگیزه به زندگی‌اش ادامه می‌دهد.

سبک زندگی نوجوان دهه هشتادی را ما در این مستند به وضوح می‌بینیم و مستند آن چیزی را به مخاطب ارائه می‌کند که وجود دارد؛ امیداوریم این جنس مستندها تکثیر شوند.

جامعه ما نیازمند معرفی افرادی است که با تلاش خودباوری به موفقیت رسیده‌اند

محمدزاده در ادامه گفت: پیش از تولید مستند پروژه ARR، ذهنیتی در خصوص آن نداشتیم و هنگامی که آغاز به پژوهش کردیم، با سوژه‌های مختلفی روبرو شدیم و جرقه پرداختن به موضوع نوجوانان در ذهن ما خورد؛ برای یافتن سوژه با مدارس و هنرستان ها تماس گرفتیم و با خیل کثیری از نوجوانان این‌چنینی روبرو شدیم.

وی با بیان اینکه سعی کردیم در مستند پروژه ARR، خانواده و زندگی شخصی قهرمان قصه را نیز روایت کنیم، خاطرنشان کرد: معرفی چنین افرادی، یکی از نیازهای جامعه است و ما سعی کردیم داستان قهرمان این مستند را نمایش دهیم؛ اینکه پدر و مادر علیرضا(قهرمان مستند) از هم طلاق گرفته‌اند و او کجا و با حمایت چه کسانی زندگی می‌کند را روایت کردیم.

پیشرفت تکنولوژی در غرب، نابودگر انسانیت است

حبیبی در خصوص غرب زدگی سینمای ایران گفت: تمام پیشرفت ها و دستاوردهایی که در سطوح مختلف کشور اعم از دانش‌آموزی، دانشجویی، شرکت های دانش بنیان و یا فناوری های مختلف مانند هسته‌ای و… اتفاق می‌افتد، نیاز به یک پیوست فرهنگی دارد تا مردم و جامعه ما حساسیت این پیشرفت ها را درک کرده و از این دستاوردها حمایت کنند. غربی ها در این موضوع موفق عمل کرده‌اند؛ اگر به فضای کتاب فروشی ها سر بزنید، کتاب زندگینامه افرادی مانند استیو جابز و سایر دانشمندان و کارآفرینان غربی را می‌بینید که افراد جامعه ما به وفور از این پیوست های فرهنگی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه الهیات و ایدئولوژی هایی که در پیشرفت های ما و غربی‌ ها به آن معتقدیم کاملا با یکدیگر در تضاد است، ادامه داد: آن چیزی که غربی ها در آثار خودشان بازنمایی می‌کنند، یک روحیه انحصار طلبی، انباشت سرمایه برای خود و القای حس ناامیدی به سایر مردم دنیا است. یعنی شما باید مصرف کننده باشید و ما صاحب این تکنولوژی هستیم. استیو جابز در کتاب خود اشاره می‌کند که «انسان برای رسیدن به موفقیت می‌تواند به هرکسی خیانت کند! زیرا رسیدن به هدف در اولویت است.» این فرهنگ است که باعث نابودی می‌شود و ما شاهد این هستیم که پیشرفت تکنولوژی‌های مختلف در خدمت بشر نبوده بلکه در خدمت نابودی انسانیت بوده است.

حبیبی ادامه داد: ما در آثار مستندمان باید این بر این موضوع تاکید کنیم که پیشرفت های‌مان برخلاف غرب، در راستای خدمت به بشریت است. درکشورمان، اشخاصی داریم که مدیریت شرکت های دانش بنیان را عهده دار هستند و هیچگونه چشم داشت مالی یا انحصاری نداشته و تنها هدفشان بهبود کیفیت زندگی مردم است. بایستی در جنگ تمدنی که میان ما و غرب است، از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و آنها را روایتگری نماییم تا تمام این دنیای پوشالی‌ و از درون خالی که توسط غرب ساخته شده را از بین ببریم.

الگوی سازندگان مستندهای سلام به آینده، سوژه‌هایشان بوده است

محمدزاده در ادامه اظهار داشت: پس از پخش مستند پروژه ARR، از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تهیه کننده اثر تماس گرفتند و پیشنهاد بورسیه تحصیلی و تحقیقاتی برای علیرضا را ارائه کرده اند. امیدواریم این موضوع برای سایر افرادی که سوژه مستندهای سلام به آینده بودند، اتفاق بیفتد و باعث رونق کسب و کارشان شود.

وی افزود: برای ساخت مستند مجموعا تیم ۷ نفره ای داشتیم و الگوی ما نیز سوژه هایمان بودند؛ یعنی سعی می‌کردیم از ظرفیت محدودی که داشتیم، استفاده کنیم. همچنین آغاز کار ما نیز با هزینه های شخصی تهیه کننده ما بود.

پرورش یافتگان مکتب انقلاب اسلامی، به دنبال مقابله با انحصارطلبی هستند

حبیبی خاطرنشان کرد: نکته ای بسیار مهم و وجه تمایز پیشرفت های ما، توجه به مسائل معنوی، متافیزیک و غیر دنیایی بوده است. برای این موضوع، مثال های فراوانی وجود دارد که پیشرفت ها و دستاوردهای ما با انگیزه های معنوی صورت گرفته است؛ مسئله ای که در فرهنگ غربی هیچ جایگاهی ندارد.

وی افزود: شرکتی مانند اپل، انحصارطلب ترین شرکت در حوزه تکنولوژی است و انقلاب اسلامی و انسان هایی که در این مکتب پرورش یافته اند، به دنبال مقابله با انحصارطلبی هستند. از علیرضای مستند پروژه ARR، که با تمام مشکلات ریز و درشتش به دنبال انجام کارهای فنی و پیچیده برای یک دانش آموز با دست خالی است، تا پیشرفت های دیگری که در سطوح بالاتری مانند صنعت هسته ای و هوافضا و… به دست آورده‌ایم، باعث قدرت ما شده است تا دنیا متوجه ما شود.

نوجوانان زیادی مانند سوژه مستند پروژه ARRدر کشورمان وجود دارند

محمدزاده درخصوص سختی ها و مانع تراشی‌هایی که در مسیر ساخت مستند با آن مواجه بوده است، گفت: همه ارگان‌ها و نهادها با ما همکاری های لازم را داشتند؛ اما موانع داخلی و پیرامون سوژه مستند وجود داشت که نشد ما به ابعاد مختلف زندگی او بپردازیم.

وی افزود: وقتی نوجوانانی در سراسر کشور با اولیه‌ترین امکانات دست به کارهای بزرگی می‌زنند بسیار ارزشمند است؛ هنگامی در مستند پروژه ARR، اسلحه ای که علیرضا ساخته را برای شلیک تست کردیم، بسیار لحظه هیجان انگیزی بود. مطمئنا اگر از این بچه ها توسط ارگان ها و نهادها حمایت شود، می‌توانند کارهای ارزشمندی برای کشورمان انجام دهند.

امروز بیش از همیشه نیازمند تزریق امید، آرمان و هدف به جامعه هستیم

حبیبی خطاب به مستندسازان جوانی که علاقمند به تولید آثار در حوزه پیشرفت هستند، گفت: جامعه ما در حال حاضر نیازمند امید، آرمان و هدف است؛ تزریق امید، آرمان و هدف به جامعه بایستی توسط اهالی فرهنگ و هنر صورت پذیرد تا نسلی که باید بار سنگینی را بر‌دوش بگیرد، نیرویی تازه بگیرد. به نظر من تنگه احد جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر، عرصه پیشرفت است و مستندسازان ما باید به این زمینه حضوری جدی داشته باشند.