جشنواره عمار، باعث رشد بازی‌های متناسب با فرهنگ جامعه می‌شود

یک کارگردان باز‌ی‌های رایانه‌ای گفت: جشنواره عمار با توجه به رویکردی که دارد، می‌تواند نقش بسزایی د

 به گزارش عمارفست به نقل از  مهر؛شاهین صیاد حقیقی، سازنده بازی رایانه‌ای «مبارزه در خلیج عدن» و مدیرعامل موسسه رسانه پرداز آمیتیس با اشاره به وضعیت نابسامان تولید بازی‌های رایانه‌ای در کشور، گفت: در این عرصه، تاکنون ساماندهی کامل و مناسبی نداشتیم، حتی نهادهای متولی این حوزه هم با مشکل تامین بودجه دست به گریبان هستند.

وی ادامه داد: بخشی از این مشکل، به این دلیل است که هنوز به عنوان یک رسانه به بازی‌ رایانه‌ای، نگاه نمی‌شود، در حالی که بازی رایانه‌ای، بخش عمده‌ای از سرگرمی‌ مردم است و به جرأت می‌توان گفت زمانی که مردم، صرف بازی می‌کنند به مراتب بیشتر از زمانی است که برای رسانه‌های دیگر می‌گذارند.

صیاد حقیقی با اشاره به قابل توجه بودن محصولات داخلی تولید شده از نظر فنی و محتوایی، بیان کرد: در حال حاضر، در منطقه جزء کشورهای تأثیرگذار در حوزه بازی رایانه‌ای هستیم، گرچه افراد زیادی را هم داریم که علی رغم دارا بودن توانمندی تولید محصول، به صورت شایسته، از ظرفیتشان استفاده نشده است.

سازنده بازی رایانه‌ای «مبارزه در خلیج عدن» با بیان اینکه بدلیل نداشتن حداقل زیرساخت‌های لازم این حوزه، نمی‌توان عنوان صنعت بازی رایانه‌ای را در کشور به کار برد، افزود: اگر در نگاه کلان خود در این عرصه، تغییراتی ایجاد کنیم می توانیم تولیدات بهتری هم داشته باشیم که البته مواردی هم بودند که می‌توانستند برای کشور، ارز آوری هم کنند.

صیاد حقیقی با گلایه نسبت به بایکوت رسانه‌ای محصولات داخلی، اظهار داشت: یک بازی داخلی، حتی اگر محتوایی هم نداشته ‌باشد، اما همان زمانی که از اوقات فراغت فرد را  پر می‌کند، باعث می‌شود مخاطب سراغ محصول خارجی که محتوا و پیام منفی دارد، نرود که این در سطح خودش می تواند مثبت باشد اما متاسفانه رسانه‌های ما این تولیدات را نادیده می گیرند و صدای بازی‌سازان شنیده نمی‌شود.

سازنده بازی رایانه‌ای «مبارزه در خلیج عدن» در همین باره ادامه داد: عدم توجه مسئولان و رسانه‌ها به عرصه بازی‌های رایانه‌ای، باعث دلسردی فعالان این عرصه می‌شود تا جایی که موجب می‌شود ظرفیت‌ها و افرادی که با نگاه محتوایی، محصول تولید می‌کردند، با کنار گذاشتن این مسئله، تنها با هدف بازار فعالیت کنند.

وی درباره حضور نهادها و گروه‌های مردمی در این عرصه اظهار داشت: چنین گروه‌هایی در واقع برآیندی از جامعه هستند و حتی می‌توانند صدای فعالان بازی‌های رایانه‌ای را سازمان‌یافته‌تر به مسئولان برسانند که مطمئنا این حرکت، تأثیرگذار و نتیجه‌بخش است.

این فعال بازی‌های رایانه‌ای درباره کارکردهای این پدیده، خاطرنشان کرد: بازی به عنوان یک رسانه، می‌تواند منتقل کننده پیام‌های مختلفی باشد و این پیام‌ها حتی می‌توانند موارد آموزشی هم داشته ‌باشند اما آن چه بازی را از سایر رسانه‌ها متمایز می‌کند، ساختار تعاملی آن است.

صیاد حقیقی افزود: همان‌طور که در رده‌های پایه، آموزش در قالب شعر یا بازی فیزیکی صورت می‌گیرد و اثر ماندگاری بر جای می‌گذارد این اتفاق در بحث بازی رایانه‌ای تشدید می‌شود یعنی در حوزه آموزشی‌ هم می‌توانیم از این ابزار استفاده کنیم که تأثیر بیشتری روی مخاطب داشته باشد.

وی درباره آینده بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: رسانه‌ها با پیشرفت تکنولوژی حذف نمی‌شوند، بلکه خودشان را متناسب با زمان، به‌روز می‌کنند، به صورتی که دیگر تفاوتی بین فضای واقعی و فضای مجازی احساس نمی‌شود، به طور مثال، می‌توان گفت سینما به سمت تعاملی شدن می‌رود و در این بین بازی رایانه‌ای نیز به‌روزتر می‌شود.

سازنده بازی رایانه‌ای «مبارزه در خلیج عدن» درباره حضور جشنواره عمار در عرصه بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: جشنواره عمار با توجه به ارزش‌گذاری و رویکردی که دارد، اگر به صورت مناسب پیگیری شود، می‌تواند نقش بسزایی در رشد و تقویت تولید محصولاتی باشد که پیام و محتوای متناسب با فرهنگ جامعه را منتقل کنند.

وی با اشاره به مشکلات توزیع بازی‌های رایانه‌ای اظهار داشت: پیش از این، ناشران زیادی در این عرصه فعالیت می‌کردند، اما در حال حاضر ناشر فیزیکال بازی نداریم و جشنواره عمار می‌تواند با سیاست‌گذاری مناسب و بسترسازی برای بکارگیری ظرفیت‌های موجود، در این زمینه وارد شود و به توزیع محصولاتی که با محتوای مناسب تولید شده‌اند، کمک کند.