تقدیر از برگزیدگان دو بخش «برنامه تلویزیونی» و مستند «جنگ نرم»/ طالب‌زاده:گرین‌کارت، دلیل سیاه‌نمایی سلبریتی‌هاست

هفتمین ویژه‌برنامه تلویزیونی یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با معرفی و تقدیر از برگزیدگان دو بخش مسابقه «برنامه تلویزیونی» و مستند «جنگ نرم» از شبکه افق به روی آنتن رفت.

به گزارش «عمار فیلم»، هفتمین ویژه‌برنامه تلویزیونی یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با معرفی و تقدیر از برگزیدگان دو بخش مسابقه «برنامه تلویزیونی» و مستند «جنگ نرم» از شبکه افق به روی آنتن رفت.

در آغاز این ویژه برنامه، پس از پخش سکانس قرائت قرآن در فیلم «بازمانده» اثر مرحوم «سیف الله داد»، در اولین بخش اهدای جوایز این برنامه، برگزیدگان بخش برنامه تلویزیونی معرفی و تقدیر شدند.

تقدیر از برگزیدگان دو بخش «برنامه تلویزیونی» و مستند «جنگ نرم»

هیئت داوران بخش «برنامه تلویزیونی» شامل فریده فرخی‌نژاد، آقایان رضا زاده‌محمدی و محمدعلی صائب در بخش برنامه تلویزیونی ترکیبی؛ ضمن تقدیر از اثر «ملت شهر» به تهیه‌کنندگی «مجتبی احسانی» لوح افتخار این بخش را به اثر «قرن ۱۴» به تهیه کنندگی «علیرضا خوشکام» به علت «گره گشایی ازابهامات تاریخ دفاع مقدس و ارائه اسناد جدید» و اثر «کی میاد ستاره چینی» به تهیه کنندگی «آزاده رجبی» به علت «ایجاد روحیه نشاط و شادابی و نمایش همدلی و تبیین آداب و رسوم محلی» اهدا کرد. همچنین فانوس این بخش به اثر «مهمات» به تهیه‌کنندگی «سیداحمد موسویان» به علت «به علت نوآوری و خلاقیت در پرداخت ایده در زمینه دفاع مقدس» اهدا شد.

در بخش تلویزیون اینترنتی نیز هیئت داوران ضمن تقدیر از اثر «کارآگاه شهر (قسمت ساخت و باخت)» به تهیه کنندگی «هادی ذالکی» لوح افتخار این بخش را به اثر « شهرآرا (مجموعه سیستان و بلوچستان)» به تهیه کنندگی «حامد هادیان» به علت «انعکاس صداهای دور از مرکز» اهدا کرد. همچنین فانوس این بخش به اثر «دی بی سی فارسی» به تهیه کنندگی «رضا حاتمی وفا» به علت «نوآوری در جنگ رسانه ای» اهدا شد. همچنین هیئت داوران در بخش قاب اول لوح افتخار این بخش را به اثر «اخبار مدرسه» به تهیه کنندگی آقای «ایمان قنبری» به دلیل «تجربه نو در زمینه آموزش غیرمستقیم به نوجوانان در عرصه رسانه» اهدا کرد.

هیئت داوران در بخش کلیپ، آیتم و موشن گرافیک؛ لوح افتخار این بخش را به اثر «دیپلماسی ورزشی» به کارگردانی «حمیدرضا غلامزاده» به دلیل «روشنگری در زمینه عدم قاطعیت دستگاه دیپلماسی ورزشی» اهدا کرد.

هیئت داوران در بخش گزارش خبری؛ ضمن تقدیر از اثر «روستای بلاتکلیف» به کارگردانی «طاهره رئیس جعفری» لوح افتخار این بخش را به اثر «تحقیقی فراتر از عسل» به کارگردانی «پریسا پانیاز» به دلیل «نمایش ظرفیت‌های مردمی در تولید ملی» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران فانوس این بخش را به اثر «بدهی های تمام نشدنی» به کارگردانی «صابر چهری» به علت «زیر دره بین بردن و موشکافی یک معضل قدیمی در عرصه تولید» اهدا کرد. جوایز این بخش توسط پدر شهیدان کاووسی فر امضا شده بود. امسال به دلیل بیماری کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، خانواده شهدا در جشنواره حضور ندارند.

علیرضا خوشکام بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی کوتاه بیان کرد: قرن ۱۴ حاصل تلاش یک گروه بود تشکر می‌کنم از عوامل جشنواره، امیدوارم به کمک شهدا بتوانیم گامی در راه انقلاب بردارم.

ایمان قنبری، تهیه کننده «اخبار مدرسه» نیز در سخنان خود گفت: من چون معلم هستم، همه کارهایی که انجام می‌دهم رنگ‌و‌بویی تربیتی دارد. در مدرسه یک ابتکاری به خرج دادیم و تمام اخبار مدرسه را با مشارکت دانش آموزان در قالب کلیپ تولید کردیم، کل این کار برعهده دانش‌آموزان بود.

صابر چهری نیز پس از دریافت جایزه خود اظهار داشت: موضوعی که به آن پرداختیم با توجه به تحقیقاتی که داشتیم فکر می‌کنم مهم‌ترین مشکل در روند تولید کشور است. تشکر می‌کنم از قوه قضائیه که در چند وقت اخیر، احکام خوبی صادر کرد، از دولت و بانک مرکزی هم درخواست می‌کنم که این معضل را جدی بگیرند.

بنابرین گزارش هیئت داوران جشنواره در بخش «مستند جنگ نرم و جبهه فرهنگی» متشکل از محمد شجاعیان زنجانی، کمیل خجسته و حجت الاسلام حمید مشهدی آقایی ضمن تقدیر از اثر «سونامی بی پدری» به کارگردانی «محمدخوشدل فر» و اثر «ابر قهرمان و فراتر از آن» به کارگردانی «محمدحسن یادگاری»، لوح افتخار این بخش را به اثر «آرمون» به کارگردانی «فاطمه توسلی نژاد» به دلیل «انتخاب سوژه مناسب و امیدبخشی» اهدا کرد. همچنین فانوس این بخش به اثر «تروکاژ» به کارگردانی «محمدهادی نعمتی» به علت «انتخاب سوژه روز و تولید داده ها و اطلاعات جدید و ارائه جذاب» اهدا شد.

هیئت داوران در بخش قاب اول نیز ضمن تقدیر از اثر «پای پیاده» به کارگردانی «هادی زهره کاشانی» لوح افتخار این بخش را به اثر «بلاگردان» به کارگردانی «ایمان ایزی» به دلیل «پرداخت جذاب و ارائه و معرفی الگوی قابل توسعه» اهدا کرد.

فاطمه توسلی نژاد بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی کوتاه بیان کرد: تشکر می کنم از همه کسانی که این فرصت را ایجاد کردند بتوانم اولین فیلمم را بسازم.

ایمان ایزی هم بعد از دریافت جایزه بخش قاب اول جشنواره عنوان کرد: من اکران‌کننده جشنواره عمار در یکی از روستاهای سبزوار بودم و الان فیلمساز شد‌ه‌ام. الان جبهه فرهنگی نیاز به فیلمساز و نیرو دارد، فیلمی که ما ساختیم موجب شد طرح «هر محله، یک قربانی» در سراسر کشور پا گیرد.

گرین‌کارت، دلیل سیاه‌نمایی سلبریتی‌هاست

براساس این گزارش، در ادامه هفتمین ویژه برنامه تلویزیونی جشنواره عمار، بعد از پخش تیزر اثر «مامان‌ها»، مستند «آرمون» و اجرای سرود «دختران سرزمین ما» توسط گروه سرود مدرسه حسنیه بیت النور، نادر طالب‌زاده و محمدهادی نعمتی، کارگردان مستند «تروکاژ» در میز نقد برنامه حاضر شدند.

طالب زاده دبیر جشنواره عمار در ابتدای این میزنقد خطاب به کارگردان مستند گفت: شما خیلی جسور بودید که برای تولید این مستند، چند شخصیت  ابر قهرمانی فیلم‌های امریکایی را انتخاب کردید. شما در مستند خودتان از سلبریتی‌های خارجی شروع کردید و در نهایت به سلبریتی‌های داخلی رسیدید و با یک پایان جالب و عجیب تمام کردید. این موضوعی که شما در مستندتان پرداخته‌اید می‌طلبد که در قالب یک برنامه ۹۰ دقیقه‌ای به آن پرداخته شود.

محمدهادی نعمتی نیز در سخنانی عنوان کرد: ۱۰ سال پیش، وقتی شاگرد استاد طالب زاده بودم، ایشان درباره اولین مستندم گفتند که برو از لحاظ فنی قوی شو ولی این روحیه خودت را حفظ کن و این روحیه‌ و فضایی که امروز دارم، همانی هست که آقای طالب زاده گفتند.

طالب زاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: موضوع این مستند، بسیار قوی و حساس است و هرکسی به سمت ساخت آن نمی‌رود. نکته مهم دیگر این است که این مستند با یک پایان عجیب هم به پایان می رسد. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا این کار را انتخاب کردید؟ زیرا این کار دردسرساز است و سلبریتی‌های داخلی می‌آیند و درباره آن صحبت می‌کنند.

نعمتی، کارگردان مستند «تروکاژ» اظهار داشت: یکی از دلایل این موضوع، گرین‌کارت و ویزای آمریکا است. یکی از بندهای دریافت گرین‌کارت آمریکا، این است که شخص یا سلبریتی باید درباره کشورهایی که متحد امریکا نیست سیاه‌نمایی و بد بگوید و درباره کشورهای متحد امریکا، خوب صحبت کند، در دریافت ویزا و گرین کارت امریکا امتیاز برای آن شخص و سلبریتی محسوب می‌شود.

طالب زاده در تکمیل صحبت‌های نعمتی عنوان کرد: این حرف و سخن آقای نعمتی کاملا درست است. یکی از بندهای ویزای آمریکا این است که اگر خیلی خوب به کشورتان فحش بدهید و سیاه نمایی کنید زودتر ویزا می‌گیرید.

وی خطاب به کارگردان مسنند بیان کرد: شما در مستند «ابر قهرمان فراتر از آن» یکی دو نمونه از سلبریتی‌های داخلی را هم آورده‌اید. کار به قدری خوب است که تلویزیون باید جرأت پخش و بحث پیرامون آن را داشته باشد. در واقع نیاز است تا کارشناسان در برنامه‌هایی بیایند و درمورد این مستند و سوژه آن صحبت کنند. اینجا یک سوال مطرح می‌شود و آن سوال این است که چرا سکانس آخر را انتخاب کردید؟

نعمتی بیان کرد: در سکانس پایانی مستند طرف می‌گوید شما ساکت باشید و پولتان را بگیرید و خدا را هم شکر کنید و به فکر کمپانی‌های فیلمسازی خود باشید.

طالب زاده در سخنانی، ادامه داد: نمونه هایی دیده شده است که برخی از سلبریتی‌ها در بعضی از برنامه‌ها که درباره حوزه کاری خودشان هم است، حتی شخصیت‌ها و بازیگران معروف خارجی به خصوص هالیوود را هم به خوبی نمی‌شناسند.

نعمتی هم در صحبت کوتاهی گفت: یک نکته باید در مورد جشنواره عمار و شبکه افق بگویم این است که این قبیل کارها شاید قبلا  هم ساخته شده بوده باشد ولی مجال دیده شدن پیدا نکرده است ولی جشنواره عمار و شبکه افق بستری برای دیده شدن این قبیل آثار شدند.

وی افزود: جشنواره عمار بستر بسیار خوبی برای امثال ما است که به اینجا بیاییم و حرف‌هایمان را بزنیم. بر این اساس جشنواره عمار باید آنقدر بزرگ شود تا بتواند با سینمای هالیوود مقابله و مبارزه کند. ما هم اگر می‌توانیم حرف های خودمان را بزنیم به این دلیل است که جشنواره عمار و شبکه افق وجود دارند.

به دنبال حقیقت در «دیوانگی»

در بخش بعدی این میزنقد، صدرا علی بک، کارگردان مستند «دیوانگی» در استودیوی برنامه حاضر شد. علی‌بک در سخنانی درباره اثرش توضیح داد: این مستند درباره شخصی است که رتبه ۲ کنکور بوده است. موفقیت در کنکور، معمولا اوج موفقیت یک دانش آموز شناخته می‌شود، آن هم قبولی در دانشگاه شریف که جزو دانشگاه های برتر کشور است منتها این شخص که سوژه مستند ماست، بعد از ورود به دانشگاه دچار سوالاتی می‌شود.

طالب‌زاده در سخنانی خطاب به کارگردان این مستند اظهار داشت: شما یک کار عارفانه تولید کردید. سوژه این مستند، کسی است که از خودش می‌پرسد به کجا می‌خواهد برسد، چه کار می‌خواهد بکند و… . مستند به دنبال بیان حقیقت است و سراغ اساتید و کسانی رفته است که خودشان در غرب بودند و آن را دیدند و حالا آمدند ایران و از واقعیات صحبت می‌کنند.

علی‌بک در سخنانی درباره مستندش توضیح داد: کلیدواژه این مستند، مسئله‌محوری است. ما توانایی‌ها و علایقی داریم، ولی ما در دنیا و همراه دیگران، زندگی می‌کنیم، در این شرایط، سوال مهم‌تر این است که من در این دنیا، چه می‌کار می‌توانم بکنم.

وی درباره اسم مستند نیز اظهار داشت: ما در فرهنگ و اشعار خودمان، کلا دوگانه عقل و عشق را از قدیم داشتیم، منتها الان به این مسئله زیاد توجه نداریم و دچار عقل معاش و حساب دو تا دوتا چهار شدیم. حرف ما این است که مخاطب برود دنبال بهترین پاسخ برای بودن خودش.

طالب‌زاده نیز در بخش دیگری از برنامه گفت: این مستند، هیچ ایرادی ندارد و تلویزیون می‌تواند این کار را پخش کند، مستندهای این تیپی از کارهای سینمایی هم جذاب‌تر است، راوی کار، یک جستجوگر است و دنبال این است که زنجیرهای عادت را پاره کند. این کار می‌طلبد که یک برنامه تلویزیونی مستند را به طور کامل پخش کند و چند کارشناس درباره آن صحبت کنند.

علی بک درباره طرح مسئله و کارگردانی مستندش نیز توضیح داد: ما می‌خواستیم بگوییم که باید از کلیشه‌ها دوری کنیم. برای این حرف سراغ کسانی رفتیم که تا انتهای مسیر را رفتند، کسی می‌تواند به شما بگوید که در انتها و آن طرف، چیزی نیست که خودش تا انتها آن طرف، رفته باشد.

وی ادامه داد: در این کار سعی کردیم قصه محمدصادق(سوژه مستند) را روایت کنیم، بعد از آن، به مفهوم علاقه می‌رسیم، سراغ آدم‌هایی می‌رویم که در دانشگاه پذیرفته شدند و علایقی دارند، ولی بعد از قبولی، اینها به این نتیجه می‌رسند دانشگاه انتخاب درستی نیست و کار دیگری انتخاب می‌کنند، اما در ادامه نشان می‌دهیم که علاقه صرفا با نشستن نمی‌شود و باید تلاش کرد، بعد از این با مواردی مواجه می‌شویم که نشان می‌دهد علاقه همه چیز نیست و باید دنبال معنا و پاسخ بزرگ‌تری باشیم.

علی بک نیز در بخش پایانی سخنانش گفت: آدم‌های مسئله‌محور آدم‌هایی هستند شاید چندان صروصدایی از آنها نباشد ولی می‌بینید که شخصی عمر خود را سر حل یک مسئله می‌گذرد.

طالب زاده نیز در بخش دیگری سخنانش عنوان کرد: این مستند، یک نوع طلبگی و حقیقت‌جویی موج می‌زند و این حرف، خیلی جرأت می‌خواهد که گفته شود.

پایان‌بخش هفتمین ویژه برنامه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، کلیپی از هادی فائور، خواننده لبنانی و جوان جبهه مقاومت بود.