دبیر اجرایی جشنواره مردمی عمار:

رکورد فروش یک فیلم خوب تنها با فعالیت شخصی چند جوان / آتش به اختیار یعنی مردم منتظر مسئولین نمانند

دبیر اجرایی جشنواره مردمی عمار گفت: سال گذشته چند جوان صومعه سرایی توانستند با تبلیغ برای یتیمخانه ایران، رکورد فروش در صومعه سرا را جابجا کنند در حالی‌که نهادهای رسمی و دارای بودجه از این کار

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از ماسال نیوز، سید رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره مردمی عمار با اشاره به فرمان «آتش به اختیار» رهبری در دیدار اخیر با دانشجویان گفت: مفهوم و منظور رهبری از عبارت «آتش به اختیار» را باید با مراجعه به سخنان خودشان تأویل کرد، باید ببینیم ایشان قبلاً مردم را به چه کارهایی فرا می‌خواندند.

منفرد خاطرنشان کرد: مثلاً مطالعه و تبلیغ برخی کتاب‌ها یا فیلم‌ها، مطالبه عدالت از مسئولان، فعالیت‌های خودجوش فرهنگی هنری یا برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی از جمله درخواست‌های پرتکرار رهبری از مردم بوده است. در عین حال، گاهاً رهبری با برخی از فعالیت‌های افراطی نیز مخالفت کرده اند.

وی افزود: بنابراین مشخص است که تعبیر آتش به اختیار بیشتر از همه ناظر به جبران تفریط ‌ها در حوزه فرهنگ و هنر و اجتماع است و اگر کسی تعبیر به صدور مجوز افراط کند دروغگو یا ساده لوح است.

این فعال فرهنگی گیلانی در تبیین مفهوم آتش به اختیار اظهار داشت: آتش به اختیار یعنی مردم منتظر و معطل مسئولان نباشند و احساس مسئولیت همگانی داشته باشند. مگر جمهوری اسلامی یک نظام کمونیستی است که مردم در آن فقط به اجرای چشم بسته دستورات حکومتی موظف باشند.

منفرد رجوع به تجربه های تاریخی مثبت و منفی خود و دیگران را نسبت به بحث های نظری در اصل «آتش به اختیار» مقدم دانست و گفت: به عنوان مثال، تشکیل قرض الحسنه ها در مساجد یکی از حرکت‌های موفق آتش به اختیار کشور است که بسیار کارآمدی بیشتری نسبت به بانک‌ها داشت و اکنون که این صندوق‌ها به خاطر سیاست‌های غلط بالا به پایین تعطیل شده اند خود مردم از شیوه های اقتصادی ساده تری استفاده می کنند و با تشکیل یک گروه، برای هم وام تأمین می کنند.

وی افزود: به عنوان یک مثال دیگر، مردم در موضوع آموزش عالی، آتش به اختیار عمل نکردند و صرفاً از قاعده دولت‌ها در افزایش تعداد دانشجویان تبعیت کردند و نتیجه اش شده است خیل مدرک‌داران بیکاری که کاری هم بلد نیستند و بعضاً وبال خانواده شان شده اند.

دبیر اجرایی حشنواره مردمی عمار تجربه های فرهنگی هنری از ورود این چنینی مردم به تکالیف را مهم تر دانست و تاکید کرد: سال گذشته چند جوان صومعه سرایی توانستند با تبلیغ برای یتیمخانه ایران، رکورد فروش فیلم در صومعه سرا را جابجا کنند که به سود سینما هم بود، در حالی‌که نهادهای رسمی و دارای بودجه از این کار عاجز بودند.

منفرد یکی از دلایل مقاومت مسئولان در برابر آتش به اختیاری مردم را عیان شدن ناکارآمدی آنان برشمرد و گفت: گر یک جوان گیلانی، داوطلبانه با دست خالی برای شهید انصاری کانال نشر خاطرات می‌زند با این کار، کارآمدی ده‌ها نهاد فرهنگی استان زیر سوال می رود و آنها در خطر رسوایی قرار می گیرند که چرا تاکنون با آن‌همه امکانات نتوانسته اند طرح های این‌چنینی را راه اندازی کنند.

وی در پایان گفت: چیزی که ما از آن تا حالا ضربه خورده ایم کم‌کاری در اقدام های آتش به اختیار بوده است.