مقاومت خرمشهر در قاب فیلمسازان 2 :

داریوش غذبانی:«حنانه» روایت مقاومت مردمی خرمشهر است+فیلم

کارگردان فیلم کوتاه داستانی «حنانه» گفت: شرایط ساخت فیلم های جنگی سخت است و هزینه های فراوانی هم دارد به همین دلیل، کمتر کارگردانی است که قصد ساخت فیلم های دفاع مقدسی داشته باشد.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، سوم خرداد سالروز عملیات بزرگ بیت‌المقدس و آزادسازی خرشهر از اشغال نیروهای بعثی است که به عنوان روز مقاومت و پیروزی نامگذاری شده است. به همین بهانه، به سراغ داریوش غذبانی، کارگردان فیلم کوتاه «حنانه» رفتیم که در اثرش به اتفاقات روزهای مقاومت خرمشهر پرداخته است.

داریوش غذبانی درباره تهیه و تولید این فیلم کوتاه داستانی گفت: این فیلم کوتاه در سال ۱۳۹۱ ساخته شده و انگیزه ساخت آن به تصمیم انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس برای تولید یک مجموعه فیلم کوتاه درباره خرمشهر مربوط است.

وی افزود: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و مجری طرح آقای «نقی نعمتی» با توجه به شناختی که از من داشتند پیشنهاد دادند اگر موضوع یا طرح خوبی دارم به آنها ارائه بدهم و من هم طرح «حنانه» را پیشنهاد دادم که پذیرفته شد و این فیلم کوتاه را تولید کردیم.

غذبانی درباره جزئیات تولید این فیلم کوتاه ادامه داد: فیلم کوتاه داستانی «حنانه»، پیش تولیدی یک ماهه داشت و درنهایت در مدت زمان ۱۰ دقیقه و در طول یک هفته در شهر آبادان ساخته شد.

این کارگردان در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: ساخت فیلم جنگی شرایطی دارد که نسبت به سایر فیلم ها متفاوت است و ساخت فیلم دفاع مقدسی کار سخت و دشواری است چرا که پیداکردن عوامل مخصوص ساخت فیلم جنگی دشوار است ولی ما توانستیم بدون مشکل خاصی و در مدت زمان تعیین شده، فیلم کوتاه را بسازیم.

وی پیرامون نحوه شکل گرفتن ایده ساخت فیلم کوتاه «حنانه» بیان کرد: در درجه نخست خودم بچه جنوب هستم و در این مناطق زندگی کرده ام؛ اصالتا بوشهری هستم ولی در زمان جنگ در خرمشهر و آبادان زندگی کرده ام و خوشبختانه از آن پس زمینه لازم برای استفاده در ساخت فیلم های جنگی برخوردار هستم.

این کارگردان و فیلمساز یادآور شد: برای من بسیار مهم بود در شرایط خوبی اقدام به ساخت فیلمی درمورد خرمشهر کنم که همین طور هم شد و شاهد رخ دادن اتفاق بسیار خوبی در این زمینه بودم؛ البته به عنوان یک کارگردان باید عرض کنم ساخت فیلم جنگی، دلاوری خاصی را طلب می‌کند.

غذبانی تصریح کرد: شرایط ساخت فیلم های جنگی سخت است و هزینه های فراوانی را هم نیاز دارد برای همین است که در حال حاضر کمتر کارگردانی را پیدا می‌کنید که قصد حرکت به سمت ساخت فیلم های دفاع مقدسی داشته باشد.

وی در همین باره اضافه کرد: زمانی، ساخت فیلم‌های جنگی در دستور کار برخی از سازمان ها بود ولی در حال حاضر این موضوع در دستور کار آنها هم قرار ندارد زیرا چه بخواهیم و چه نخواهیم سینمای امروز کشور ما دولتی است و امروز هم به دلیل شرایطی که وجود دارد همه فیلمسازان به دنبال ساخت فیلم های ارزان قیمت‌تر می روند که دغدغه و دردسر کمتری هم داشته باشند.

کارگردان فیلم کوتاه داستانی «حنانه» تصریح کرد: در حال حاضر یک فیلمنامه با نام «باران سرب» در دست انجام دارم که آن هم جنگی و در محدوده جغرافیایی خرمشهر است و مشغول فراهم کردن شرایط ساخت این کار هستیم.

فیلم کوتاه داستانی «حنانه» که جزء نامزدهای دریافت فانوس بخش داستانی سومین جشنواره مردمی فیلم عمار بوده، در خرابه های خرمشهر می گذرد و روایتگر تک تیراندازی عراقی است که حنانه و مادرش را هدف گرفته است.