زندگی انقلابی «زینب کمایی» در شبکه دو سیما

همزمان با ایام سوگواری بانوی دو عالم حضرت زهرا(سلام الله علیها) مستند «من میترا نیستم» از شبکه دو سیما پخش خواهد شد

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، فیلم مستند «من میترا نیستم»، از آثار ششمین جشنواره عمار روایتی از زندگی دختری نوجوان و انقلابی به نام «زینب کمایی» است که در ابتدای دهه شصت و در کوران تحرکات شوم سازمان منافقین، به دلیل فعالیتهای مذهبی – سیاسی اش مورد خشم و کینه اعضای این گروه قرار می گیرد. این اثر به کارگردانی محسن امانی و تهیه کنندگی مقداد اموری در مدت زمان ۳۸ دقیقه مخاطب را با این شخصیت کمتر شناخته شده از تاریخ انقلاب اسلامی آشنا می کند.

این فیلم مستند که در موسسه فرهنگی و هنری آسمان هفتم تهیه و تولید شده است، روایت خود را با نگاه بر مستندات ارائه شده در کتاب «راز درخت کاج» نوشته سرکار خانم معصومه رامهرمزی به پیش می برد.

شهید ۱۴ ساله زینب (میترا) کمایی در سال ۱۳۴۶ در آبادان به دنیا آمد؛ پدرش به نام­‌های ایرانی علاقه داشت و اسم او را «میترا» گذاشت و وقتی او بزرگ شد، از نامش ناراضی بود و به همین خاطر آن را به «زینب» تغییر داد.

خانواده کمایی با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و محاصره آبادان، به اصفهان رفتند اما برادر و خواهران زینب همچنان در آبادان مقاومت می‌کردند؛ زینب در سال ۱۳۵۹ به رغم آوارگی در شهر جدید و فرصت تحصیل سه ماهه، با موفقیت پایۀ سوم راهنمایی را گذراند.وی با آن‌که در «شاهین­ شهر» غریب بود اما فعالیت­های مذهبیخود را در آن شهر شروع کرد؛ علاوه بر فعالیت‌های متعدد فرهنگی، برنامه‌های خودسازی را نیز لحظه‌­ای فراموش نمی­‌کرد. نمودار برنامۀ خودسازی یک هفته­‌ای­ این دانش‌آموز، مؤید این مطلب است. فعالیت‌‌های مذهبی زینب، مورد غضب منافقین قرار گرفته بود و این کوردلان در آخرین نماز مغرب اسفند­ ماه سال ۱۳۶۰ هنگام بازگشت از مسجد او را ربودند؛ سپس با گره زدن چادرش او را خفه کرده و به شهادت رساندند.

گفتنی است مستند «من میترا نیستم» همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) روز پنجشنبه ۱۲اسفندماه ساعت ۱۱:۱۰ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.