نبرد واقعی امروز ملت ایران در عرصه جنگ اقتصادی تعریف میشود؛ میدانی که در آن پول و رسانه کلیدواژههای اصلی آن هستند. در چنین شرایطی، هنرمندان وظیفه دارند روایتگر مردمانی باشند که با روحیه جهادی در برابر فشارهای تحریمی ایستادهاند و با اثبات بیاثر بودن آنها، الگوی استقلال را به نمایش میگذارند. در فراخوان شانزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، محور «جنگ اقتصادی» به عنوان عمیقترین میدان نبرد ملت ایران، گامی جدید و حیاتی در بازتعریف آن است.
به تصویر کشیدن چهرههای واقعی اما گمنام اقتصاد مقاومتی توسط فیلمسازان، نقطه عطفی در روایت «جنگ اقتصادی» است؛ چهرههایی چون مدیران جهادی در صنایع کوچک، فعالان دانشبنیان، بازرگانان مستقل، و حتی نهادهای مردمپایهای که با نوآوری، تحریمها را به فرصت تبدیل کردهاند. این آثار باید علاوهبر گزارش اقدامات، روح امید و ابتکار را نیز منتقل کنند؛ نشان دهند «جنگ اقتصادی» صحنهای است که در آن با حرکتی روبهجلو، روحیه جهادی و همچنین خلاقیت میتوان از میدان ناامیدی و تسلیم عبور کرد.
الگوهای موفقی در دل سختیها شکل گرفتهاند که کمتر روایت شدهاند؛ از شرکتهای کوچک فناور در شهرستانها تا کارآفرینان روستایی که با محدودترین امکانات چرخه تولید را زنده نگه داشتهاند. جشنواره مردمی فیلم عمار بستری است تا هنرمندان این الگوها را پیدا و بازآفرینی کنند؛ روایتهایی که نشان دهد پیشرفت صرفاً در برجها و پایتختها رقم نمیخورد، بلکه در کارگاههای کوچک، زمینهای کشاورزی و تعاونیهای محلی ریشه دارد.
هنرمندان باید با روایت خود ظرفیتهای میانمللی و منطقهای اقتصاد ایران در شرایط تحریم را به تصویر کشند؛ ارتباطات مردمی، تجارت مرزی، همکاریهای منطقهای و مسیرهای نوین صادرات بهویژه با کشورهای همسایه، میتوانند در قالب مستند، داستانی یا هر قالب دیگری که در فراخوان اشاره شده است، تولید شوند. این بخش در جشنواره مردمی عمار بهمنظور نمایش جهان بیسلطه است؛ جایی که ملتها بدون تکیه بر نظام سلطه، با اتکا بر عدالت، صداقت و همافزایی، مسیر خودکفایی را پیش میبرند.
روستا در این بخش، جهانی برای تولید و خودکفایی بهشمار میرود. روایت از ظرفیتهای روستا و کشاورزی، تعاونیها، صنایع تبدیلی و طرحهای کوچک بومی، حرکتی روبهجلو برای نجات بخش اقتصادی کشور و بازتعریف «جنگ اقتصادی» است. دیدن عظمت یک پدیده در نهایت سادگیاش زاویهای است که هنرمندان باید خواهان آن باشند. فیلمساز باید علاوهبر نشان دادن سختی کار در دل روستا، به کشف زیبایی در تلاش و کار نیز بپردازد.
«جنگ اقتصادی»، تنها به مقابله با تحریم محدود نمیشود. مفاهیمی چون قرضالحسنه، وقف، تعاون و عدالت اقتصادی، ریشههای اصلی اقتصاد اسلامیاند که میتوانند الهامبخش روایتهای تازه باشند. جشنواره از آثاری استقبال میکند که نشان دهند چگونه معنویت و تعاون، به جای سودمحوری صرف، میتواند موتور حرکت جامعه شود.
بخش «جنگ اقتصادی» در جشنواره مردمی فیلم عمار، عرصهای برای ثبت و بازنمایی روایتهای واقعی، امیدبخش و الهامگرفته از مردم است؛ کارگرانی که چرخ کارخانه را در نبود مواد اولیه زنده نگه داشتهاند، پژوهشگرانی که فناوری تحریمشده را بومی کردهاند و زنان و مردانی که در دل تورم، با همت جمعی، چراغ امید را روشن نگه داشتهاند.