داستان سمیر/ مردی که به 500 سال زندان محکوم شد

مستند «داستان سمیر» روایتگر زندگی جهادی شخصیتی است که روزی تصمیم می گیرد از دل خانواده ای لبنانی که سطح مالی مناسبی داشتند و آنچنان درگیر سیاست نبوده اند، سر بربیاورد و تمام جوانی اش را فدای آرمان و اعتقادش کند.

مستندها همیشه گویای وقایع و حوادثی هستند که باید در دل تاریخ ثبت شوند. در دل هر حادثه‌ای اتفاقات بسیاری زنجیره‌وار به یکدیگر متصل شده‌اند که تصمیم یک شخص یا گروهی از افراد منجر به آن رویداد شده است. مستند «داستان سمیر» روایتگر زندگی جهادی شخصیتی است که روزی تصمیم می‌گیرد از دل خانواده‌ای لبنانی که سطح مالی مناسبی داشتند و آنچنان درگیر سیاست نبوده‌اند، سربربیاورد و تمام جوانی‌اش را فدای آرمان و اعتقادش کند.

مستند «داستان سمیر» درباره مردی لبنانی به نام «سمیر قنطار» است. او در خانواده‌ای با وضعیت مالی مناسب متولد شد و می‌توانست به راحتی زندگی بی‌دغدغه‌ای داشته باشد، اما چیزی مسیر زندگی او را متحول کرد.

سمیر قنطار سال ۱۹۶۲ در منطقه جبل کشور لبنان به دنیا آمد. در اوایل جوانی اگرچه روحیه مقاومت و استکبارستیزی داشت اما این روحیه در خانواده هیچگاه بروز بیرونی نداشت. با گذر زمان و طی آشنایی و دوستی او با جوانان مبارز فلسطینی به تدیج روحیه ظلم ستیزی و بیزاری از رژیم صهیونیستی در او شعله‌ور شد. او به دنبال ایجاد گروهی جهت مبارزه و انجام عملیات نظامی برای مقابله با صهیونیست های اشغالگر بود. برای قنطار تفاوتی نمی‌کرد که سمت گروه‌های مقاومت فلسطینی برود یا لبنانی، زیرا آنچه برایش مهم بود تنها مقابله با رژیم صهیونیستی بود.

مستند داستان سمیر روایتگر بخش مهمی از زندگی نظامی سمیر قنطار است. زمانی که او طی یکی از عملیات ها علیه اسرائیل در قالب جبهه آزادی بخش فلسطین در حالیکه به شدت زخمی بود و پنج گلوله به او خورده  بود، اسیر شد. عملیاتی که طی آن دو تن از دوستان قنطار به شهادت رسیدند و او درحالی اسیر شد که آینده متفاوتی را برای جریان مقاومت رقم زد.

داستان اسارت سمیر در زندان های رژیم صهیونیستی در شرایطی آغاز شد که قاضی، سمیر را به ۵۴۲ سال زندان محکوم کرد اما با اقدامات حزب‌الله به رهبری شهیدسیدحسن‌نصرالله در جریان تبادل اسرای لبنانی با رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۸، سمیر قنطار بعد از سپری کردن سه دهه اسارت آزاد شد.

با آنکه قنطار سی سال در زندان های رژیم صهیونیستی اسیر بود در این مستند به صراحت تاکید می‌کند و می‌گوید: اگر به همان روزها بازگردم، بدون شک همان مسیر را مجددا انتخاب خواهم کرد.

مستند داستان سمیر محصول سال 1392 ساخته سعید فرجی است. کارگردان تلاش داشته تا در این مستند با استفاده از تصاویر آرشیوی، فیلم های مرتبط با حملات نظامی که سمیر در آنها حضور داشته، سخنرانی های سیدحسن‌نصرالله در خصوص مقاومت و تلاش‌های او برای بازگرداندن اسرا از جمله سمیر قنطار، مستندی جامع از این شخصیت را به نمایش گذارد.

مصاحبه با سمیر قنطار از جمله بخش های مهم و ارزشمند این مستند است. زمانی که خود او به توضیح آنچه از ابتدای شروع مسیر مقاومت داشته می‌پردازد و روایتگر آن بخش از ماجرا می‌شود که پس از اسرات برای او رقم خورده است. اگرچه که این مستند را می‌توان مستندی در ارتباط با شیوه آزادسازی قنطار از زندان های رژیم صهیونیستی توسط حزب‌الله دانست. زیرا روایتی از چگونگی گذشت سی سال اسارت قنطار به میان نمی‌آید.

داستان سمیر اما به این جا ختم نمی‌شود. او که با روحیه مقاومت و ظلم‌ستیزی علیه رژیم صهیونیستی جوانی خود را در این مسیر گذاشته بود، در نهایت، پس از گذشت ۴۰ سال مقاومت، ساعت ۱۰ و ۱۵دقیقه 29 آذر 1394 توسط حمله جنگنده های دشمن صهیونیستی به یک ساختمان مسکونی در منطقه جرمانا در حومه دمشق به شهادت رسید.

 

برای تماشای مستند «داستان سمیر» از اینجا وارد شوید

فاطمه قربانی رضوان