روایت ایستادگی و دفاع از سرزمین روی قله های برفی

مستند «قله های برفی» تلفیقی از احساس، شور، هیجان و غرور دفاع است. در دقایق ابتدایی، مستندساز سراغ نماینده حزب الله در مجلس لبنان می‌رود و برای قدم اول تلاش دارد تا مشروعیت قانونی این گروه را نشان دهد. پس از گفتگو با این مقام، مستند شروع به روایت حضور سربازان حزب‌الله در جنگ سوریه می‌کند. از دلایل حضور این سربازان در خاک سوریه می‌گوید و تلاش می‌کند تا تصویری واضح از اقدامات آن‌ها به نمایش بگذارد.

گاهی باید برای دفاع از سرزمین، افکار و باورها پا در عرصه جنگی گذاشت که کیلومترها دور از خانه است. جنگی که هنوز پا به سرزمین تو نگذاشته اما زمزمه پیشروی دشمن از سرزمین همسایه به گوش می رسد. تو سلاح برمیداری و خود را به سرزمین همسایه می‌رسانی تا به شکل دیگری از تمامیت باورهایت دفاع کنی. حتی اگر مجبور باشی برای دفاع روی هر زمینی بایستی؛ روی قله های برفی.

مستند «قله‌های برفی» به حضور سربازان حزب‌الله لبنان در سوریه می‌پردازد. زمانی که گروه تروریستی داعش در سوریه دست به غارت و کشتار زدند و خیال تشکیل دولت اسلامی را در سر می‌پروراندند. این مستند نگاهی به حضور موثر سربازان حزب‌الله در مقابله با داعش را نشان می‌دهد.

راوی مستند چهره ای آشناست. حسن شمشادی پیشتر هم در قامت خبرنگار حوزه لبنان دیده شده‌بود، به همین دلیل صدا و تصویر روایت را گیرا و آشناتر کرده است. اگرچه این مستند در سال 1397 تولید شده اما تماشای آن خالی از لطف نیست و می‌توان آن را در زمره مستندهایی دانست که امروز هم در کنار مستندهای تازه ساز قابل طرح و تماشا است.

مستند «قله های برفی» برپایه مصاحبه با افراد تنظیم شده است. راوی در هر بخش به سراغ فردی می‌رود و با او به گفتگو می‌نشیند. گاهی پای گفتگو نماینده حزب‌الله در مجلس لبنان می‌نشینیم و گاهی پای صحبت مادرشهیدی. این تنوع گفتگوها از مقامی رسمی تا خانواده شهید، فیلم ضبط شده از شهید، رزمندگان حاضر در جبهه و .. مخاطب را با مستند همراه می‌کند. اما شاید بتوان طولانی شدن برخی بخش های این مستند را نقطه ضعفی برای آن دانست.

سکانس طولانی از سخنرانی شهید سیدحسن‌نصرالله که دقایق زیادی را به خود اختصاص داده، یکی از این بخش هاست. جایی که می‌شد تنها نکات مهم سخنرانی نصرالله در ارتباط با اهمیت وحدت شیعه و سنی را نشان داد و یا از تمهیدی استفاده می‌شد که این سخنرانی به چند قسمت تقسیم و در خلال مستند به هر بخش آن پرداخت می‌شد. اگرچه که این نوع از مستندسازی مرسوم و قابل قبول است اما از آنجا که ریتم مستند با ضرب آهنگ تند و ارائه اطلاعات زیاد همراه است، سکانس های طولانی که اغلب گفتگو هستند ریتم مستند را پایین می‌آورند.

مستند «قله های برفی» تلفیقی از احساس، شور، هیجان و غرور دفاع است. در دقایق ابتدای، مستندساز سراغ نماینده حزب‌الله در مجلس لبنان می‌رود و برای قدم اول تلاش دارد تا مشروعیت قانونی این گروه را نشان دهد. پس از گفتگو با این مقام، مستند شروع به روایت حضور سربازان حزب‌الله در جنگ سوریه می‌کند. از دلایل حضور این سربازان در خاک سوریه می‌گوید و تلاش می‌کند تا تصویری واضح از اقدامات آنها به نمایش گذارد.

وقایع این مستند به نوعی برای ایرانیان نیز آشنا است. زمانی که گروه تروریستی داعش سربرآورد و سربازانی از ایران برای مبارزه با این گروه به سوریه اعزام شدند، بسیاری به دنبال علت این تصمیم بودند. پاسخی مشترکی که برای همگان چه مردم ایران و چه مردم لبنان واضح شد این بود؛ دشمنی که ادعای خلافت در تمام سرزمین‌های اسلامی را دارد باید از نقطه‌ای که سربرآورده نابود کرد. سرطانی که اگر در سوریه جان می‌گرفت، مقصد بعدی‌اش بیروت و تهران بود.

درواقع این مستند را می‌توان پاسخی به ادعا و اظهارات برخی در خصوص چرایی حضور حزب‌الله لبنان در جنگ سوریه دانست. حضوری که شبهات و تهمت های زیادی را در ابتدای ورود این گروه به سوریه مطرح کرد. مستند قله های برفی در 42 دقیقه ساخته ناصر نادری و به تهیه کنندگی سازمان هنری رسانه ای اوج در سال 1397 تولید و عرضه گردید. این مستند در سوریه و لبنان ضبط شده و مصاحبه اختصاصی با آقای «میشل عون» رئیس جمهور لبنان یک سال قبل از جنگ سوریه یکی از نقاط خاص و متفاوت این مستند است.

 

برای تماشای مستند «قله‌های برفی» از اینجا وارد شوید

فاطمه قربانی رضوان