در عمار همه پاسپورت ورودی دارند

تهران- ایرنا- عمار سینمای بدون مرزی است که در آن همه پاسپورت ورودی دارند و می‌توانند بدون هیچ قید و شرطی فعال سینمایی باشند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شامگاه چهارشنبه هفته گذشته با برگزاری آیین افتتاحیه در شاهچراغ شیراز به‌طور رسمی کار خود را آغاز کرد و از روز پنجشنبه ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱ هم نمایش فیلم‌ها و برنامه‌های ویژه این دوره را در سینما فلسطین تهران به عنوان خانه جشنواره کلید زده است.

آنچه در ادامه می‌آید گزارشی از عمار سیزدهم از آغاز تا به امروز است.

در عمار همه پاسپورت ورودی دارند

سهیل اسعد، دبیر سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در مراسم آغازین این رویداد به وجه جهانی عمار اشاره کرد و آن را جشنواره‌ای بدون مرز خواند و گفت: عمار سینمای بدون مرزی است که مرزها را حذف کرده‌است. در عمار همه پاسپورت ورودی دارند و می‌توانند بدون هیچ قید و شرطی فعال سینمایی باشند.

اسعد افزود: عمار مانند پزشکی است که منتظر آمدن مریض به مطب نیست، بلکه خودش نزد بیمار می‌رود. عمار معادله سینما را عوض کرده‌است.

یادبود سرباز انقلاب

یکی از برنامه‌های ویژه جشنواره فیلم عمار در نخستین روز فعالیت (بعد از شامگاه آیین آغازین)، یادبود زنده‌یاد نادر طالب‌زاده، کارگردان، مستندساز و فعال فرهنگی و رسانه‌ای فقید بود که با عنوان «سرباز انقلاب» در سینما فلسطین و در حضور برخی از دوستانش همچون آیت‌ا… محمدقائم‌مقامی، غلامرضا منتظمی (مدیرعامل افق نو)، حمید جوادی (دستیار و شاگرد) و تقی یازرلو (همرزم دوران دفاع‌مقدس) برگزار شد و این افراد از ویژگی‌های شخصیتی طالب‌زاده و نقش سازنده و موثر او در سینمای انقلابی و جشنواره مردمی فیلم عمار گفتند.

قائم‌مقامی درباره نادر طالب‌زاده گفت: من از سال ۶۰ و از زمانی که مسئول واحد فیلم ستاد پشتیبانی جنگ در جهادسازندگی بود، حاج نادر را می‌شناختم. نادر طالب‌زاده از چهره‌های درخشانی بود که دیده‌ام. او خواهان حقیقت و فضیلت و آزادی حقیقی بود. من دریافتم او از کسانی بود که با وقوع انقلاب سریعا متوجه شد مصداق آنچه به دنبالش بوده، در این انقلاب بوده‌است.

منتظمی، دبیر کنفرانس افق نو با اشاره به تأثیرگذاری طالب‌زاده در عرصه‌های فرهنگی عنوان کرد: اینها میراث حاج نادر است. او گنجی ایجاد کرد با نگاه و بینش استراتژیکی که از آن برخوردار بود. باید بیشتر از او استفاده می‌شد و دردناک است زمانی که این کارها را می‌کرد منزوی بود و کسی جنگ نرم را نمی‌شناخت.

نشست‌های تخصصی عمار سیزدهم

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار که به وزن و اعتبار این رویداد می‌افزاید و دستاوردهای آن را برای مخاطبان و علاقه‌مندان سینما بیشتر می‌کند، برگزاری برنامه‌ها و نشست‌های آموزشی و تخصصی است که چهره‌های شناخته شده سینما در شاخه‌های مختلف تجربیات و دانش خود را به نسل جوان و علاقه‌مند فیلمسازی منتقل می‌کنند.

سلسله برنامه‌هایی که نقش مهمی در تربیت فیلمساز متعهد و انقلابی ایفا می‌کند. جمعه‌ای که گذشت، چهار برنامه از این نشست‌ها با حضور مخاطبان برگزار شد؛ نشست روایت زن ایرانی با حضور سحر دانشور، نشست سینما علیه زن (نقد و بررسی بازنمایی روایت زن ایرانی در سینما) با حضور مجید شاه‌حسینی، نشست طنزپردازی از قلم تا اجرا با حضور محمدرضا شهبازی و داوود امیریان و کارگاه آموزشی کارگردانی با حضور داوود امیریان.

امروز ۱۷ دی‌ماه ویژه برنامه «روایت زن ایرانی» در سینما فلسطین برگزار خواهد شد. یادبود شهیده طیبه‌سادات موسوی زمانی؛ اولین شهید زن انقلاب در کرمانشاه با حضور فهیمه فداکار، طاهره غفوری، طاهره لباف، فاطمه خطیب و… به همراه رونمایی از کتاب‌های«ماکسیم بر بام»؛ قیام گوهرشاد به روایت شاهدان عینی، «منم یه مادرم»؛ روایت‌هایی از سبک تربیتی والدین شهدا، «هدیه‌ای باشد برای تو»؛ خاطرات مردم کاشان از پشتیبانی جنگ و «خیرالنساء»؛ طرحی از یک زندگی به روایت بانو خیرالنساء صدخَروی از جمله بخش‌های این جشنواره است.

علاقه‌مندان امروز دو نشست را در سینما فلسطین پیش رو خواهندداشت؛ نخست نشست قهرمان‌پردازی در سینما با حضور محمدتقی فهیم که از ساعت ۱۵ و ۱۵دقیقه به مدت دو ساعت در سالن شماره ۳ برگزار می‌شود و دومی هم نشست نقش زن در سعادت جامعه با حضور دکتر سعید جلیلی است که از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در سالن شماره ۳ سینما فلسطین برگزار می‌شود.

نقدی بر نظام الگوسازی رسانه‌های ایرانی با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی و همچنین ویژه برنامه «حوض خون» و ظرفیت اقتباس زنان در دفاع مقدس با حضور بهروز افخمی و فاطمه‌سادات میرعالی نویسنده اثر، از دیگر برنامه‌های مرتبط با موضوع محوری جشنواره است که به گفته صالحی، این برنامه‌ها روی سایت جشنواره عمار قرار خواهد گرفت.

«لوپتو» در عمار هم اکران می‌شود

اکران فیلم‌ها در شهرهای فاقد سینما که چند سالی است توسط «عماریار» در قالب اکران مردمی انجام می‌شود؛ برآمده از جشنواره عمار است. نمایش فیلم‌ها در تمام شهرهای کشور حتی در دور افتاده‌ترین روستاها در ایام برگزاری جشنواره به شکل جدی پیگیری می‌شود و آثار منتخب بخش مسابقه از جمله «پاییز ۵۰ سالگی»، «نگهبان»، «لوپتو»، «وداع با اسلحه» و… به نمایش درمی‌آید. همچون آیین اختتامیه که ۱۳ استان و شهرستان کشور میزبان این برنامه بودند، آثار منتخب در شهرهای مختلف به نمایش درمی‌آید.

به گزارش ایرنا نمایش فیلم‌های این دوره جشنواره در تهران از روز پنجشنبه ۱۵ دی‌ در سینما فلسطین شروع شده و تا ۲۱ دی از ساعت ۱۰ تا ۲۲:۴۵ ادامه خواهد داشت. مخاطبان سینما می‌توانند آثار اکران شده در سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار را به‌صورت حضوری در سینما فلسطین دنبال کنند.

علاوه بر این نمایش‌ها، همانند دوره پیشین، علاقه‌مندان با مراجعه به تارنمای عماریار می‌توانند به صورت مجازی به تماشای آثار این دوره بنشینند و یا از طریق شبکه افق و رسانه تلوبیون به تماشای بخش‌های مختلف آن بنشینند.