علیرضا نوروزی‌ خراسانی؛ کارگردان مستند «حاج رحمانقلی»:

جشنواره «عمار» حلقه مفقوده بین مخاطب و رسانه را بر‌می‌دارد

مستند «حاج رحمانقلی» درباره یک جانباز جنگ تحمیلی است که علاوه بر کارآفرینی به کشت‌وکار و باغداری هم می‌پردازد.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از صبح نو، علیرضا نوروزی‌ خراسانی کارگردان مستند «حاج رحمانقلی» در سخنانی، گفت: امید به زندگی و تلاش حاج رحمانقلی حسینی با وجود معلولیت، سبب شد سراغ ساخت مستندی درباره او بروم. امید و نگاه به آینده از او شخصیتی ساخته که اطرافیانش را نیز به حرکت وا می‌دارد. علیرضا نوروزی‌خراسانی که با مستند «حاج رحمانقلی» در یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار حضور پیداست، درباره موضوع اثر خود گفت: این کار درباره یک جانباز جنگ تحمیلی است که علاوه بر کارآفرینی به کشت‌وکار و باغداری هم می‌پردازد.

وی با بیان اینکه سوژه مستند را از طریق یکی خبرنگاران پیدا کرده است، اظهار داشت: وقتی این سوژه را دیدم، فکر کردم با توجه به شرایطی که دارد و کارهایی که انجام می‌دهد یک پارادوکس خوبی وجود دارد که ظرفیت تبدیل شدن به به یک کار مستند دارد.

نوروزی با اشاره به کنتراست معلولیت حاج رحمانقلی و کارهای اثرگذاری که انجام می‌دهد، گفت: حدود سه ماه کار ساخت مستند طول کشید و پس از آن بحث تدوین انجام شد و کارهای نهایی آن هم به تازگی به پایان رسیده و نخستین اکران این مستند در جشنواره مردمی فیلم عمار است.

این کارگردان با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده مستندسازان پرتره، گارد داشتن سوژه‌هایی است که به سراغ آن‌ها می‌رویم اما شکستن این گارد میان فیلمساز و شخصیت کار، فرمول خاصی ندارد بلکه به آشنایی فیلمساز با روحیات سوژه بر‌می‌گردد، توضیح داد: اگر بتوانی با وجوه مختلف شخصیت خود ارتباط برقرار کنی، آن گارد به تدریج شکسته می‌شود و حس اطمینان در سوژه رفته‌رفته شکل می‌گیرد و آن اعتماد باعث می‌شود به تدریج، فاصله برداشته شود.

وی با بیان اینکه اشتغال و در مرحله نخست امید به زندگی و تلاش حاج رحمانقلی‌حسینی نکاتی بود که سبب شد سراغ ساخت مستندی درباره او برود، گفت: امید و نگاه به آینده و اینکه با وجود محدودیت تأثیر مثبتی در اطرافیان داشته از او شخصیتی ساخته که اطرافیانش را نیز به حرکت وا می‌دارد.

نوروزی با بیان اینکه شخصیت قصه ما به خوبی از هوش خود استفاده می‌کند و با‌توجه به خلاقیت و هوشی که دارد سعی دارد محدودیت‌ها را از بین ببرد، اظهار داشت: این شخصیت با ابتکارش چنگه، بیل و چاقوی خمیرگیری و وسایلی که نیاز دارد را می‌سازد و محدودیت‌هایش را به فرصت تبدیل می‌کند. وی با اشاره به به اینکه مستند «حاج رحمانقلی حسینی» مستندی درباره توانایی و امید به آینده است، گفت: حاج رحمانقلی سعی دارد زنجیره تلاش و امید را به نسل‌های بعدی منتقل کند و این را سعی کردیم در مستند به نمایش بگذاریم.

نوروزی در پایان با اشاره به گستردگی تشکیلاتی جشنواره عمار در کشور و فعالیت اثرگذار رسانه‌ای این تشکیلات اظهار داشت: جشنواره مردمی فیلم عمار به نظر من حلقه مفقوده بین مخاطب و رسانه را بر می‌دارد؛ اگر آثار را به‌عنوان کالا در نظر بگیریم و مخاطبان را مصرف‌کننده، جشنواره عمار، ایجاد کانال بین مخاطب و اثر را به خوبی انجام می‌دهد.