مادران شهدا در آیینه جشنواره عمار

همسران و مادران شهدا، زنان قدرتمند و قهرمانی هستند که سرگذشت هرکدام از آن ها می‌تواند الگویی برای نسل جوان باشد. آثار بسیاری در قالب‌های داستانی و مستند به جشنواره عمار راه یافته‌اند که با محوریت روایت زندگی پر فراز و نشیب و قهرمانانه همسران و مادران شهدا خلق شده‌اند.

به گزارش عمار فیلم، آثار متفاوتی در قالب‌های داستانی و مستند به دوره‌های مختلف جشنواره عمار راه یافته‌اند که با محوریت روایت زندگی پر فراز و نشیب و قهرمان‌محور همسران و مادران شهدا خلق شده‌اند.

مستند «بی‌کرانه‌ها» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی کریمی، روایتی از مادر شهیدان خالقی‌پور، از نحوه اعزام و شهادت سه فرزندش در جبهه می‌باشد.«زخم کهنه» اثری است در قالب فیلم کوتاه از مرتضی مصاحب‌نیا و داستان مادری است که فرزندش در قیام ۱۵خرداد ۱۳۴۲ به شهادت رسیده‌است. این مادر به ‌دنبال محل دفن پسر خود می‌گردد که به او می‌گویند: دریاچه نمک قم مدفن فرزندش است. فیلم کوتاه «رسید» به کارگردانی سید هادی آقا‌جانی، روایتگر دوران دفاع مقدس و جمع‌آوری کمک‌های مردمی به جبهه‌ها است. این اثر با محوریت میز مسئولیت که امانت مادران شهداست قصد دارد به همه ما یادآوری‌کند در هر پست و مقامی‌که باشیم، میراث‌دار و مدیون خون چه کسانی هستیم.

«جای خالی» به کارگردانی علی ملاقلی‌پور، اثر داستانی دیگری با محوریت مادران شهدا است. این اثر در مورد مادر یک شهید است که در دوران کرونا قصد دارد مثل هر سال مجلس عزاداری امام حسین را در خانه خود برگزار‌کند. او نگران است که مجلس بی‌رونق شود و مردم به خاطر کرونا نیایند. او از پشت پنجره می‌بیند که جاهای خالی در مجلس توسط پسرش و همرزمان شهیدش پر می‌شوند و مجلس رونق عجیبی گرفته‌است.

مریم‌السادات مومن‌زاده، نویسنده و کارگردان مستند «ننه سکینه» است؛ مستندی که به زندگی بانو سکینه جمشیدی می‌پردازد که در دوران دفاع مقدس با وجود معلولیت همسرش، فرزندان خود را برای حضور در جبهه اعزام نموده و هر روز قبل از نماز صبح تا پاسی از شب برای رزمندگان حاضر در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل نان می‌پخته است. فیلم داستانی «وصیت‌نامه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد صفا، روایتی است از بافت تابلوفرش از وصیت‌نامه شهید «عزت‌الله کرمعلی» توسط مادرش. این مادر سواد ندارد اما با عشق و علاقه، تابلوفرش را شروع می‌کند و به اتمام می‌رساند. این مادر به فرزند و راهی که پسرش انتخاب کرده‌است، عشق‌می‌ورزد.

علیرضا باغشنی، کارگردان مستند «بیشتر از مادرم»، در اثر خود، فعالیت‌های مادر شهید «حاج علی قوچانی» را روایت می‌کند. این مادر شهید اصفهانی در دوران دفاع مقدس و بعد از آن، فعالیت‌های فوق‌العاده‌ای داشته و در حال حاضر نیز فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد.«چشم به راه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین همایون‌فر، یک مجموعه مستند ۵ قسمتی است که به روایتگری چشم‌انتظاریِ مادرانی که فرزندانشان سال‌ها قبل در جبهه مفقودالاثر شده‌اند، می‌پردازد.