در نشست خبری مطرح شد:

پس از 44 سال هنوز درباره تسخیر لانه جاسوسی مستند فاخر نساخته‌ایم!

کارگردان مستند «کدهای سیاه» در نشست خبری دومین روز از چهاردهمین جشنواره عمار 23 دی، علاوه بر اشاره به لزوم ساختن آثار بیشتر پیرامون اتفاق تسخیر لانه جاسوسی، بر فعالیت قابل‌توجه آمریکائیان در این زمینه، تاکید‌کرد.

به گزارش عمارفیلم، نشست مستند «کدهای سیاه» با حضور مجیدرستگار کارگردان و سید میثم حسینی پژوهشگر در دومین روز از چهاردهمین جشنواره عمار در سینما فلسطین تهران برگزار‌شد.

در ابتدای این نشست مجید رستگار کارگردان مستند «کدهای سیاه» با بیان اینکه ابعاد رسانه بسیار گسترده است، گفت: متاسفانه ما پس از چهل سال در زمینه تسخیر لانه جاسوسی اثر فاخر درست‌ نکرده‌ایم؛ در لانه جاسوسی ما اطلاعات بسیاری پیدا کردیم اما تا امروز در این زمینه کار مطلوبی انجام نشده‌است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما خودباختگی است، ابرازکرد: پژوهش و تدوین فیلم بسیار سخت بود اما واقعیت این است که اگر یک کارشناس می‌آوردیم، درباره آن سطحی برخورد می‌کرد. این فیلم قصه زیاد دارد می‌توان چند فیلم و کتاب از آن خارج کرد، اما رسانه‌های غربی چنان کارکردند که گویا تقصیر ما بوده‌است. شاید ده‌ها تئاتر درباره این موضوع ساخته‌ باشند؛ در این زمینه ما هنرمند و نویسنده زیاد داریم که باید از آن‌ها استفاده‌شود.

در ادامه حسینی پژوهشگر این مستند با بیان اینکه هدف این مستند نقد رسانه پس از انقلاب بود و اینکه غرب از منظر هنر درباره تسخیر لانه جاسوسی چه اقداماتی انجام داده است. اظهار کرد: یکی از اقدامات بحث دایره‌المعارف در حوزه تسخیر است. آن‌ها در این زمینه حتی روزنگار هم دارند در حالی که ما چنین نکردیم.

وی با بیان اینکه جزئی‌ترین افراد که در این تسخیر حضورداشتند دارند برای روایت آن انفاق کار می‌کنند، گفت: در آن طرف دنیا خبرنگار دست چندم و همه کسانی هنگام تسخیر لانه جاسوسی حضورداشتند، برای خود کتاب نوشتند و خاطرات خود را منتشرکردند.

حسینی بیان کرد: آن‌ها ۲۵۰ صفحه سند دارند که خود آن‌ها تایید می‌کردند که ما در سفارت آمریکا مشغول جاسوسی بودیم.

رستگار در ادامه این نشست گفت: ما به فرزندان خود آموزش نداده‌ایم که چرا فلان روز باید بروی و شعار «مرگ بر آمریکا» بدهید. ما در بسیاری از موارد بدون اینکه تبیین‌کنیم، تقلید می‌کنیم.

کارگردان مستند «کدهای سیاه» با بیان اینکه پس تسخیر لانه جاسوسی رسانه‌های آن‌ها اطلاع‌رسانی سریعی می‌کردند و ۹۰ درصد مردم آن‌ها از این اتفاق خبرداشتند در حالی که مردم ما نسبت به این اتفاق بی‌خبر بودند، اظهارکرد: آنها تجهیزات بیشتر و رسانه قوی‌تری داشتند.

وی ادامه داد: هزاران عکس و فیلم انگلیسی وجود داشت و پژوهش و دسته‌بندی‌های آقای حسینی به ما بسیار کمک‌کرد. مهم است که در ابتدا، کار به صورت مستند ساخته‌شود. اگر بشود که در قالب مستند داستان وقایع را از خود آن‌ها به خودشان برگردانیم، بسیار مهم است.

حسینی در ادامه گفت: اتفاقاتی که در آن زمان افتاده، بسیار زیاد است و اگر روایت‌های تسخیر داستان شود، بسیار جذابیت‌دارد. ایده ساخت مستند یا فیلم سینمایی در این مستند بسیار زیاد است.

وی افزود: مصاحبه‌هایی که دانشجویان خط امام(ره) داشتند، ما را به حقایق عجیبی می‌رساند. اگر بتوانیم مستندسازان را ترغیب‌کنیم که در این زمینه کار‌کنند، عمل بسیار بزرگی انجام‌داده‌ایم.

در بخش دیگری از نشست رستگار بیان‌کرد:  ما رسانه‌هایی قوی داریم، باید از لحظه لحظه تسخیر بولتن نوشته‌شده و رسانه‌ای شود.

وی افزود: امام تسخیر لانه جاسوسی را «انقلاب دوم» نام‌نهادند. این به اندازه انقلاب ایران اهمیت‌دارد زیرا هژمونی آمریکا را شکست. آن زمان مردم آگاه‌تر بودند و می‌‌خواستند این انقلاب را حفظ‌کنند.

کارگردان این مستند در پایان خاطرنشان‌کرد: تا امروز در عرصه بین‌الملل اکران‌نداشتیم. من بخش کوچکی از این کار بودم که ثمره چندین سال کار دوستان را چیدم و تمام ایده‌ها از سوی مدرسه اندیشه هنر بوده‌است.

 

در چهاردهمین دوره جشنواره عمار همانند دوره‌های پیشین، فرصتی فراهم شده‌است تا علاقه‌مندان بتوانند منتخب فیلم‌های این جشنواره را به‌صورت رایگان و با اینترنت نیم‌بها در سامانه عماریار تماشاکنند. اکران برخط مستند «کدهای سیاه» در سکوی عماریار (ورود از اینجا) 24 ساعت پس از اکران در سینما فلسطین تهران انجام خواهدشد.